تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

نام علمی این گیاه clumb cane است و دلیل این نامگذاری ترشح شیرۀ نامطبوع و سمی آن است. این گیاه نیز یکی از گیاهان تصفیه‌کنندۀ هوا محسوب می‌شود. دیفن باخیا اگر همۀ شرایط خوب باشد به بلندی ۱۵۰cm هم می‌رسد. دماهای پایین و خشکی هوا را تحمل نمی‌کند. هوای خشک و نوسان دما برای گونه‌های ظریف دیفن باخیا کشنده است. معمول‌ترین دیفن باخیاها پیکتا و آمونا هستند که تحمل بیشتری نسبت به نوسانات محیطی دارند. اگر در مراقبت از این گل بی‌دقتی کنید، برگ‌های آن می‌ریزد و بدشکل می‌شود.

گیاهی سبز اما سمی

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

گل دیفن باخیا مانند گل پوتوس یک گیاه سمی است. براساس تحقیقات انجام‌شده حتی خراش دادن به وسیلۀ دست و بوییدن می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. این گل که تقریباً در هر شرایطی رشد می‌کند، در دست‌ها، زبان و لب‌ها ایجاد تورم می‌کند، حتی می‌تواند باعث تنگی نفس نیز شود. تحقیقات علمی نشان می‌دهد عامل ایجاد مسمومیت در گل دیفن باخیا، کریستال‌های کلسیم اکسالات هستند. کریستال‌های معلق در هوا مخصوصاً برای چشم‌ها بسیار ضرر دارد. از علائم بالینی شدید این مسمومیت، انسداد راه هوایی و نارسایی تنفسی، تورم، سوزش و درد در طبان، دست‌ها و لب‌ها را می‌توان نام برد. والدین بهتر است کودکان را از گل دیفن باخیا دور نگه دارند.

تکفارس آی آر

خاک و گلدان مناسب

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

گل دیفن باخیا دوست ندارد مدت زمان زیادی در یک گلدان و خاک قرار بگیرد، بنابراین سالی یکبار زمان تعویض گلدان این گیاه است. این گل به‌سرعت در حال رشد است و برای همین نیاز به گلدان بزرگ دارد. بهترین زمان تعویض گلدان برای دیفن باخیا اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت است. استفاده از گلدان بزرگ برای گیاه ضررهایی دارد. از یک طرف به دلیل بزرگ‌بودن جا برای ریشه‌ها، ریشه‌ها بزرگ شده و برگ‌ها کوچک و ناتوان می‌مانند. از‌طرف‌دیگر با جذب آب آبیاری توسط خاک، گیاه در مدت کوتاهی پوسیده و از بین می‌رود. حتماً مراحل تعویض گلدان گیاه دقت لازم را داشته باشید. در کل تعویض گلدان به‌تنهایی مشکلات گل شما را حل نمی‌کند. بلکه باید در کنار تعویض خاک، مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی لازم، خاک را تقویت کنید.

آبیاری و رطوبت لازم

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

www.takfars.ir

مهم‌ترین نکته در مورد آبیاری گل دیفن باخیا رساندن آب به تمام قسمت‌های گل است. آبیاری را از یک سمت گل انجام ندهید، بلکه ظرف آبیاری را دور ساقۀ گل بچرخانید. یک مسئلۀ اساسی دیگر در آبیاری گیاه، استفاده از ظرف ثابت با مقدار آب ثابت برای آبیاری است. این از کم و زیاد‌شدن مقدار آب جلوگیری می‌کنید. تا زمانی که تغییر غیرطبیعی در گیاه مشاهده نکردید، میزان آبیاری را کم و زیاد نکنید. آبیاری در فصول تابستان و زمستان دو نوع است. در ماه‌های تابستان، چون هوا گرم و مرطوب است و خاک گیاه به‌راحتی خشک می‌شود، باید ۱ یا ۲ بار در هفته آبیاری شود. اولین چیزی که به‌خاطر آب و هوای سرد در زمستان باید توجه شود این است که آب سرد به طور مستقیم به گیاه داده نشود، چون باعث می‌شود در طول زمان ریشۀ گیاه پوسیده شده و گیاه از بین برود. مهم‌ترین چیزی که باید در زمستان به آن دقت شود دمای محل نگهداری است. دمای محیط باید حداقل ۱۲ درجه سانتیگراد باشد. تحت شرایط آب‌و‌هوایی زیر این سطح، برگ‌های گل دیفن باخیا شروع به چروک‌شدن و خراب‌شدن می‌کنند. نکتۀ دیگر در فصل زمستان توجه‌کردن به دمای آب آبیاری است که باید آب در دمای اتاق باشد. تأمین رطوبت لازم گیاه هم فراموش نشود.

شرایط مناسب نگهداری

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

همانطور که در بالا هم اشاره شد گل دیفن باخیا در فصول خاصی برگ‌های خود را ریخته و خود را بازسازی می‌کند. دقت کنید که در این مواقع برگ‌های زرد و خشک‌شده را با قیچی یا هر وسیلۀ دیگری بِبُرید. این گیاه آپارتمانی برای رشد بهتر به نور خورشید نیاز دارد. برگ‌های گل به‌سمت نور خم می‌شوند. برای جلوگیری از این کار می‌توانید سمت گیاه را تغییر دهید و گلدان را بچرخانید تا قسمت‎‌هایی که در سایه می‌مانند نیز به اندازۀ کافی نور دریافت کنند. سعی کنید با اشیا موجود در اطرافش تا حد امکان در تماس نباشد. گل دیفن باخیا نیز مانند گل کالانکوآ، گل آنتوریوم و گل ژربرا از جریان هوا تأثیر منفی می‌گیرد. در نتیجه در مسیر جریان هوا قرار ندهید و از این جریانات محافظت کنید.

نحوۀ تکثیر و ازدیاد گیاه

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

برای تکثیر گل دیفن باخیا یک شاخه را که از شاخۀ اصلی رشد کرده، در نزدیک‌ترین محل به ساقۀ اصلی جدا کرده و داخل آب قرار دهید. بعد از ریشه‌دار شدن گیاه جدید، آن را به داخل خاک منتقل کنید. اگر دیفن باخیای شما برگ‌های پیر خود را ریخته و قسمت پایین گیاه خالی شده است، می‌توانید از قسمتی که ساقه از خاک بیرون زده است به اندازۀ ۲۵ الی ۳۰ سانتیمتر بالاتر از گیاه را بریده و به روش گفته شده ریشه‌دار کرده، دوباره در همان گلدان بکارید. با این کار حالا شما هم دو عدد گل دیفن باخیا دارید و هم گل شما خالی و خلوت دیده نمی‌شود. برای در امان نگه داشتن قسمت بریده‌شده گل از جریانات هوا، این قسمت را با موم یا سیلیکون استفاده کنید. با گذشت زمان قسمت باقیمانده در خاک شروع به دادن برگ‌های تازه می‌کند.

زمان گلدهی گیاه

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

آیا می‌دانید گل دیفن باخیا در چه فصلی گل می‌دهد؟

تک فارس

در زمان گلدهی و شکوفایی، گل دیفن باخیا ظاهر بسیار زیبا و قابل‌توجهی پیدا می‌کند. در اواسط ماه‌های تابستان اوایل خرداد تا اوایل مرداد ماه زمان گلدهی این گل محسوب می‌شود. گل این گیاه تا ۱-۵m رشد می‌کند.

مشکلات خاص گیاه

image آموزش نگهداری و پرورش گل دیفن باخیا در آپارتمان

اگر گیاه را بیش‌از‌حد آبیاری کنید، گیاه دچار پوسیدگی ساقه شده و بخش پایینی ساقه نرم و بی‌رنگ می‌شود. اگر عارضه ناچیز باشد ساقه را ببرید، اما اگر عارضه سنگین است، گیاه را دور ریخته و از بخش‌های سالم آن قلمه کنید.

اگر در زمستان گل دیفن باخیا را در دمای پایین و هوای خشک نگهدارید، برگ‌های پایینی آن زرد و پژمرده می‌شود. نباید دمای محیط گیاه پایین‌تر از ۱۲ درجه سانتیگراد شود.

اگر نور خورشید به‌صورت مستقیم به گیاه بتابد، برگ‌ها دچار رنگ پریدگی می‌شوند.

از دلایل اصلی ریزش برگ‌های جوان گل ذیفن باخیا می‌توان به دمای پایین، خشکی هوا یا سرمای خشک اشاره کرد.

اگر آبیاری به‌موقع انجام نشود، گیاه دچار خشکی شده و حاشیۀ برگ‌ها قهوه‌ای می‌شوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر