تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

به خاطر داشته باشید که کلید سازماندهی موفق آشپزخانه، مرتب کردن وسایل به شیوه ای است که در فضا، بهترین کاربری را ایجاد کنند.

اصول سازماندهی آشپزخانه

پیش از شروع کار، لیستی از وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. بسیاری از افراد برای داشتن آشپزخانه ای مرتب و منظم، احتیاج به وسایلی دارند که بتوانند با استفاده از آنها همه چیز را مرتب کرده و سامان ببخشند. پیش از به هم ریختن آشپزخانه، مطمئن شوید همه آنچه را که باید در اختیار دارید. حالا وقت آن است که قدم به قدم طبق این راهنما پیش بروید، فقط به خاطر داشته باشید که فرقی بین آشپزخانه های بزرگ و کوچک نیست و روال کار برای همه آشپزخانه ها همین است.

مراحل کار را از پیش تعیین کنید

نخستین قدم در سازماندهی آشپزخانه، تعریف یک روند کاری مشخص است. سعی کنید فضای آشپزخانه را برای پختن غذا، خوردن آن و تمیز کردن ظروف بهینه کنید. فارغ از اینکه آشپزخانه‌تان بزرگ است یا کوچک، باید سازماندهی و چیدمان وسایل را در اولویت قرار دهید.

تکفارس آی آر

به خاطر داشته باشید که ممکن است لوله کشی یا سیم کشی برق آشپزخانه، محل استقرار وسایل را برای شما مشخص کند، اما یخچال باید مقابل دیوار اصلی آشپزخانه قرار گیرد، به طوری که هم به پیشخوان نزدیک باشد و هم به اجاق گاز. قرار دادن یخچال مقابل پیشخوان، موجب رفت و آمد اضافه خواهد شد.

بهتر است اجاق گاز، سینک ظرفشویی و ماشین ظرفشویی در یک ردیف قرار گیرند. بهتر است سینک ظرفشویی در مرکز قرار قرار گیرد تا هم برای پختن غذا و هم برای شست و شو، دسترسی به آن آسان باشد. در برخی آشپزخانه ها، سینک ظرفشویی در کنج قرار می‌گیرد، یک سمت آن اجاق و سمت دیگر آن ماشین ظرفشویی که طراحی مناسبی است.

اگر جابجا کردن وسایل برایتان امکانپذیر نیست، مطمئن شوید که بین پیشخوان، اجاق گاز و یخچال هیچ مانعی نیست و رفت و آمد آسان است. تمیز و خالی بودن راه باعث می‌شود تمامی افراد خانواده بتوانند با کمترین دردسر و وقفه، غذا بپزند و ظرف بشویند. در واقع مهمترین قدم در سازماندهی یک آشپزخانه این است که مطمئن شویم تمامی وسایل در جای مناسب قرار گرفته اند.

تخته برش و چاقوها را در یک کمد یا کشو در کنار هم قرار دهید. وسایل کوچک را در کمد یا قفسه قرار دهید. از کمد زیر سینک ظرفشویی برای قرار دادن مواد شوینده و پاک کننده استفاده کنید. نکته مهم دیگر آن است که آشپزخانه باید نور کافی داشته باشد تا از خستگی چشم ها به هنگام آشپزی جلوگیری شود.

پیشخوان را همیشه مرتب نگه دارید

www.takfars.ir

image آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

تمیز و مرتب نگه داشتن پیشخوان ها باعث می‌شود کل آشپزخانه مرتب به نظر برسد. به ویژه کسانی که در خانه هایی با آشپزخانه های کوچک زندگی می‌کنند، میل بیشتری به چیدن وسایل روی کابینت ها و پیشخوان دارند. البته خودداری از انجام این کار وقتی که با کمبود جا مواجه هستید کمی دشوار است. با این وجود، راهکارهای دیگری برای جمع آوری وسایل وجود دارد.

وسایلی را که بصورت مداوم استفاده نمی‌کنید، در جعبه ها و صندوق های پلاستیکی گذاشته و به جایی خارج از آشپزخانه منتقل کنید. برای چیدن کتابهای آشپزی و ادویه ها از قفسه های مختلف و برای آویزان کردن دستکش ظرفشویی و فر، پیشبند و دستمال، از چنگک استفاده کنید. از میزکارهای متحرک و کشودار در آشپزخانه استفاده کنید تا هم وسایلتان را در آنها جمع کنید و هم بتوانید هر لحظه که خواستید به آنها دسترسی داشته باشید.

اگر فضای آشپزخانه تان واقعا کم و محدود است، چاره ای ندارید جز اینکه بعضی از وسایل را روی پیشخوان بگذارید. در این صورت، از جعبه هایی استفاده کنید که برای دو یا سه وسیله مختلف جا دارند. تا حد امکان از قرار دادن بشقاب، ظروف نقره و قابلمه روی پیشخوان ها خودداری کنید چرا که فضا را آشفته و شلوغ می‌کنند.

به خاطر داشته باشید وسایلی هستند که به راحتی زیر کمد و کابینت وصل شده و فضای روی پیشخوان را خالی می‌کنند؛ مثل مایکروویو هایی که زیر کابینتها قرار گرفته و فضای قابل توجهی را که می‌توانستند روی پیشخوان اشغال کنند، خالی بگذارند.

بشقاب ها، قوری ها، ماهیتابه ها و قالب های کیک و شیرینی را دسته بندی کنید

بشقاب، قوری، ماهیتابه و وسایل کیک پزی، بخش عمده آشپزخانه شما را تشکیل می‌دهند. در نتیجه دقت در سازماندهی آنها، نقش مهمی در بهبود وضعیت آشپزخانه و کاهش شلوغی و به هم ریختگی آن دارد.

اگر فضای کابینت هایتان محدود است، از جاظرفی های رومیزی استفاده کنید که سایزهای مختلف بشقاب و کاسه را در خود جای می‌دهد. لیوان ها و ظروف اضافه را در کیسه های پلاستیکی مناسب بسته بندی کرده و در انباری قرار دهید. برای سازماندهی قوری ها و ماهیتابه ها، از چنگک مخصوص برای آویزان کردن آنها استفاده کنید.

image آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

قالب کیک و شیرینی را در کابینت زیر پیشخوان بگذارید تا دسترسی به آنها آسان باشد. گذاشتن آنها در نزدیک ترین کابینت به اجاق گاز نیز فکر مناسبی است. بسیاری از فرها، محفظه داخلی ای دارند که شاید بتوان قوری و ماهیتابه و وسایل شیرینی پزی را وقتی که از فر استفاده نمی‌کنید، در این محفظه قرار داد.

تک فارس

کشوهایتان را متحول کنید

باید دستی به سر و روی کشوهایتان بکشید، به ویژه کشوهایی که قاشق و چنگال هایتان را در آن نگه می‌دارید. برای جدا کردن قاشق ها، چنگال ها و چاقوها از هم، از سبد قاشق و چنگال استفاده کنید. برای هر یک از کشوها، یک هدف مشخص کنید و بعد وسایل را در آن بگذارید.

کشوی قاشق و چنگال

از این کشو برای نظم بخشیدن به قاشق ها، چنگال ها و چاقوها استفاده کنید. مهم است که هر یک از این وسایل در کشوی مربوطه، فضای مختص به خود را داشته باشند.

کشوی ابزارهای آشپزخانه

این کشو را برای نگه داری ابزارهای آشپزی در نظر بگیرید. دربازکن و چاقو تیزکن ها، همزن دستی، پیمانه اندازه گیری، رنده و قیچی ها را در این کشو قرار دهید.

کشوری خرده ریزها

کشوی خرده ریزها، جایی است که میتوانید وسایل متفرقه ای را که در آشپزخانه دارید، جمع کنید. این کشو باید هر از چند وقت یکبار تمیز و مرتب شود تا وسایل اضافی و به دردنخور را دور بریزید.

نیازتان به مواد غذایی را ارزیابی کنید

استفاده از الگوهای غذایی بهینه برای سازماندهی درست یک آشپزخانه مهم و ضروری است. این امر نه تنها آشپزی را راحت تر می‌کند، بلکه از اسراف در مواد غذایی نیز جلوگیری می‌کند. اگر آشپزخانه تان حیاط خلوت دارد، از آن برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده کنید. هرگز مواد غذایی را در کنار مواد شوینده قرار ندهید. برای ذخیره کردن و نگه داری مواد غذایی، حتما این نکات را به خاطر داشته باشید.

T A K F A R S

image آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

پاستا، برنج و سایر غلات را در ظرف های پلاستیکی، شیشه ای و فلزی نگه داری کنید. این ظروف در عین نگهداری درست این مواد، از به هم ریختگی و آشفتگی جلوگیری می‌کنند. هفته ای یکبار باید کشوهای فریزر و یخچال را از سبزیجات و غذاهای یخزده تمیز کنید؛ قدیمی تر ها را دم دست آورده و زودتر مصرف کنید. ماهی یکبار برای نظافت کل فریزر کافی است. ماهی یکبار یا دو ماه یک بار، حیاط خلوت یا محل نگهداری مواد غذاییتان را نیز تمیز کنید.

موقع مرتب و تمیز کردن فریزر و مواد غذایی، آنهایی را که در آینده ای نزدیک خراب می‌شوند یا تاریخ مصرفشان می‌گذرد را دم دست گذاشته و زودتر مصرف کنید تا جلوی اسراف را بگیرید. مواد غذایی خراب یا فاسد شده را دور بریزید تا از بوی بد جلوگیری کنید.

از لوازم مناسب استفاده کنید

از لوازم مناسب استفاده کنید تا آشپزخانه تان را به بهترین شکل سازماندهی کنید. در ادامه تعدادی از وسایلی را که در این راه به شما کمک می‌کنند، خواهید دید.

قوطی و ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی

image آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

در هر آشپزخانه، به مجموعه ای کامل از قوطی ها و ظروف نگهدارنده احتیاج خواهید داشت تا آرد، شکر، نمک، پاستا، چای و سایر مواد موردنیازتان را در آنها نگه داری کنید. وقتی از ظروف فلزی استفاده می‌کنید، باید روی هر ظرف برچسبی چسبانده و نام محتویاتش را روی آن بنویسید.

میز کار متحرک

image آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

تک فارس www.takfars.ir

کسانی که آشپزخانه متوسط یا بزرگ دارند، ممکن است بخواهند برای سازماندهی وسایل خود از میزکارهای متحرک استفاده کنند. این میزها در واقع می‌توانند حکم مینی بار و نیز میز غذاخوری را داشته باشند. مدل های چرخدار و متحرک بسیار مناسب هستند چرا که به راحتی و سرعت می‌توان آنها را جابجا کرد.

قفسه ها و گیره های نگهدارنده

قفسه ها محل مناسبی برای چیدن بشقاب ها، لیوان ها و سایر وسایل هستند که برای کاهش آشفتگی و به هم ریختگی آشپزخانه از آنها استفاده می‌شود. گیره های نگهداری حوله کاغذی را فراموش نکنید که زیر کابینت یا روی دیوار نصب می‌شوند.

جا ادویه ای

image آموزش مرحله ای مرتب کردن آشپزخانه های کوچک

یک جا ادویه ای مناسب، با هر شکل و اندازه ای تا حد زیادی از شلوغی و کثیفی آشپزخانه می‌کاهد.

چنگک آویزان کردن قوری و ماهیتابه

با استفاده از این چنگک ها، دیگر لازم نیست قوری ها و ماهیتابه ها را در کابینتی بگذارید که دسترسی به آن دشوار است. این چنگک ها همچنین راه حل خوبی برای محافظت از ظروف گرانقیمتی هستند که باید با دقت از آنها نگهداری نمود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر