تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش مدل های مختلف چیدمان شیک و کاربردی یک اتاق

image آموزش مدل های مختلف چیدمان شیک و کاربردی یک اتاق

۱. اتاقی که در این مورد برای نشان دادن طرح‌های مختلف دکوراسیون انتخاب کرده‌ایم روی هر دیوار پنجره دارد؛ یعنی دیوارهای پشت و جلو هر دو با پنجره محصور شده‌اند. دو ورودی در اتاق تعبیه شده که هر دو در قسمت چپ اتاق قرار دارند و یک دیوار بلند ساده که در ضلع سمت راست قرار گرفته است؛ طوری که وقتی از در وارد می‌شوید نگاه‌تان به آن می‌افتد؛ بدون هیچ‌گونه جزییات معماری خاص یا حداکثر فقط یک شومینه که می‌تواند سمت راست یا چپ قرار بگیرد. این اتاق را روی کاغذ بکشید و سعی کنید نمونه چنین طرحی را هم از اتاق نشیمن خودتان درآورید؛ فقط باهمین جزییات؛ نه بیشتر و نه کمتر!

۲. اولین کاری که قبل از چیدن وسایل اتاق باید انجام دهید تعیین نقطه کانونی است. درواقع ساده‌ترین راه برای رسیدن به یک دکوراسیون اصولی هم انتخاب درست نقطه کانونی خانه است. اگر اتاق را با شومینه فرض کرده باشیم آن وقت شومینه می‌تواند بهترین نقطه کانونی در اتاق به حساب بیاید. شومینه نقطه مرکزی می‌شود و آن وقت وسایل خانه با اصول خاص خودشان در اطراف آن قرار می‌گیرند. اگر هم شومینه را نادیده بگیریم و فرض کنیم که اتاق شومینه‌ای ندارد آن وقت باید به فکر درست کردن نقطه کانونی باشیم.

این‌جور مواقع اولین جایی که چشم به محض ورود به آن خیره می‌شود، یک نقطه کانونی مناسب است. مانند این اتاق که در آن دیوار بزرگ سمت راست به عنوان نقطه کانونی انتخاب می‌شود؛ چرا که به محض ورود از هر کدام از ورودی‌ها فقط دیوار بزرگ است که به چشم می‌آید. در بیشتر مواقع بزرگ‌ترین دیوار اتاق نقطه کانونی موثر خواهد بود؛ جایی که می‌توان به‌راحتی کاناپه را پشت به آن قرار داد و فکری برای باقی وسایل کرد. به نظر کارشناسان اگر به محض ورود به خانه اولین چیزی که به چشم می‌آید کاناپه‌ای نرم و راحت باشد، آن وقت خانه گرم‌تر و صمیمی‌تر به نظر می‌رسد. این یعنی دعوت به آرامش در خانه!

۳. در خانه‌های امروزی بیشتر از آنچه وسایل خانه بار دکوراسیون محیط را به دوش بکشند، وسایل صوتی و تصویری این وظیفه را بر عهده دارند. تلویزیون‌های بالای ۵۰ اینچ امروزی با سینماهای خانگی این روزها از وسایلی هستند که در خانه‌های مدرن حتما وجود دارند و به نحوی در دید قرار دارند که دیگر هیچ‌کدام از وسایل خانه به چشم نیایند؛ پس به جای اینکه خودتان را خسته کنید می‌توانید با این وسایل صوتی و تصویری شروع کنید؛ یعنی اگر خانه شومینه یا فضای معماری خاصی ندارد می‌توان با قرار دادن وسایل تصویری در مرکز دید اتاق تکلیف را معلوم کرد. تلویزیون و وسایل سرگرمی می‌شوند نقطه کانونی و باقی وسایل هم دورتا دورشان قرار می‌گیرند. در تصویرسازی‌های زیر می‌توانید به جای شومینه وسایل صوتی و تصویری خانه را قرار دهید.

تکفارس آی آر

۴. همیشه ابتدا لی‌اوت دکوراسیونی که دوست دارید در اتاق‌تان پیاده کنید را روی کاغذ بکشید و بعد سراغ خرید لوازم بروید. گاهی لوازمی زیادتر از نیاز به خانه می‌آورید یا قد و قواره آنها را طوری انتخاب می‌کنید که با دکوری که مد نظرتان بوده اصلا همخوانی ندارد. بهتر است قبل از خرید لوازم درباره اندازه وسایل با فروشنده حسابی صحبت کنید. بهترین روش برای داشتن برآوردی دقیق از فضا استفاده از کاغذ روزنامه است. با روزنامه نوارهای بلند درست کنید و هنگام خرید لوازم مورد نظرتان آن را به اندازه‌ای که فروشنده گفت درآورید. قرار دادن نوارهای روزنامه روی زمین اتاق می‌تواند برآوردی درست از اندازه مبل‌های دلخواه‌تان به شما بدهد.

۵. قبل از دیدن طرح‌های زیر یادتان باشد که هیچ کسی نمی‌تواند غیر از سلیقه شما در چیدمان خانه حرف اول و آخر را بزند. پس این ۱۲ طرح اگر به ۱۲۰۰ طرح هم برسد نباید خودتان را گیج کنید. اول به داشته‌های‌تان در خانه توجه کرده و بعد به سلیقه‌تان رجوع کنید. باقی‌اش حل است!

یک کاناپه که درست در روبه‌روی شومینه و پشت به دیوار اصلی قرار گرفته است. این دیوار نقطه کانونی خانه است. دو مبل راحتی که در اطراف شومینه و کاناپه چیده شده‌اند. برای داشتن فضای نشستن بیشتر می‌توان از صندلی‌هایی شبیه صندلی‌های غذاخوری استفاده کرد. این صندلی‌ها به‌راحتی در هر فضایی جابه‌جا می‌شوند. به این طرح دقت کنید. مبل و صندلی‌های سمت راست با شومینه و صندلی‌های سمت چپ کاملا در توازن هستند؛ این همان چیزی است که طراحی داخلی به آن می‌گوید حفظ توازن!

در اینجا برای چیدمان از دو کاناپه سه نفره استفاده شده که همراه دو مبل راحتی در اطراف شومینه نقطه کانونی درست کرده‌اند. دقت کنید توازن در این حالت را صندلی‌های بدون دسته‌ای که کنار گنجه بالایی قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌کنند. رمز این اتاق در توازن صندلی‌ها با کاناپه بزرگ روبه‌روی‌شان است.

وسایل همان هستند فقط یک صندلی عثمانی یا یک صندلی روکش‌دار زیرپایی به جمع‌شان اضافه شده است. اضافه کردن این صندلی بی‌دسته و بدون پشتی با این مشخصات خاص هم خودش دلیلی دارد. این صندلی می‌تواند توازن نشستن در دو گروه کاناپه اتاق را فراهم کند.

www.takfars.ir

طراحی اتاق در این حالت کمی عجیب اما به روز و مدرن است؛ اینکه دو کاناپه سه نفره پشت به پشت هم قرار بگیرند. برخلاف همیشه که کاناپه‌ها روبه‌روی هم قرار داشتند، این طراحی بیشتر به درد اتاق‌های بزرگ می‌خورد تا دو فضای مختلف در اختیار صاحبخانه قرار دهد.

در این حالت یک کاناپه سه نفره جایش را به مبل‌های راحتی می‌دهد. چهار مبل راحتی همراه یک میز ساده کوچک در گوشه اتاق توازن لازم را با کاناپه و وسایل دور آن ایجاد کرده‌اند. این طرح شلوغ اما کاربردی است.

دو کاناپه در دو ضلع بالا و پایین اتاق قرار دارند و چهار صندلی در وسط اتاق برای خودشان در برابر شومینه حریمی خاص درست کرده‌اند. اگر چهار صندلی سبک باشند، می‌توان آنها را به‌راحتی هر وقت که لازم بود به جمع باقی کاناپه‌ها اضافه کرد.

یک میز جلو مبلی نسبتا بزرگ که برای از بین بردن بلندی بیش از اندازه اتاق در این حالت مورد استفاده قرار گرفته می‌تواند در این دکوراسیون کارساز باشد. صندلی‌های اطراف میز می‌توانند از نوع سبکی باشند که به‌راحتی در اتاق به حرکت درآیند.

می‌توان میز ناهارخوری را به‌راحتی وارد این اتاق کرد. یک میز غذاخوری هشت نفره که دو تا از صندلی‌های آن در اتاق به عنوان یار کمکی برای نشستن در کنار مبل‌ها به کار گرفته می‌شوند.

هم فضایی برای نشستن و هم جایی برای غذا خوردن؛ مانند اینکه در اتاقی بزرگ فضای نشیمن و غذاخوری را از هم جدا کرده باشند. یکی از صندلی‌های میز ناهارخوری برای نشستن کنار مبل‌ها قرار دارد و آن یکی برای حفظ توزان محیط در گوشه اتاق.

در این حالت از یک مبل ال برای دکوراسیون این اتاق استفاده شده است؛ البته همراه یک میز ناهارخوری هشت نفره. طبق معمول یکی، دو تا از صندلی‌ها هم برای توازن محیط یا استفاده در فضای نشستن به کار برده شده است؛ یکی گوشه اتاق و آن یکی در کنار شومینه.

در این حالت صندلی‌های کناری گنجه و صندلی‌های دیوار روبه‌رویی بار توازن اتاق را بر دوش می‌کشند؛ در حالی که برای یکنواخت نبودن محیط در یک طرف اتاق به جای گنجه دوم از یک میز نیم دایره‌ای کوچک استفاده شده است.

در این حالت شومینه رسما به عنوان نقطه کانونی خانه انتخاب شده و همه وسایل در اطراف آن قرار گرفته است. این دکوراسیون کلاسیک و البته کاربردی زمانی کامل شده که صاحبخانه نیمکت‌های روکش‌دار عثمانی را وارد فضای خانه کرده است. حضور آنها توازن شومینه با لوازم روبه‌رویی آن را حفظ می‌کند.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر