تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش درست کردن نان شیری خانگی

ابتدا آرد را در کاسه‌ای الک کرده و وسط آن حفره‌ای ایجاد کنید. آب ولرم را داخل آن بریزید و سپس خمیرمایه را روی آن بپاشید. ۵ دقیقه صبر کنید تا خمیرمایه در آب حل شود و روی آن تعدادی حباب ظاهر شود.

روغن و اندکی نمک را به مایه اضافه کنید. حال آن را با استفاده از سری خمیرزن همزن بزنید. همزمان شیر را به تدریج اضافه کنید.حدود ۳/۴ پیمانه شیر کافی است اما مقدار دقیق آن بستگی به آرد شما دارد. آنقدر شیر اضافه کنید تا خمیر به اندازه کافی فرم پیدا کند و دیگر به دیواره‌های ظرف نچسبد.

کف کاسه را چرب کنید. خمیر را چانه کنید و در کاسه چرب شده قرار دهید. روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید تا زمانی که حجم خمیر دو برابر شود. وقتی خمیر ور آمد آن را به ۹–۱۰ تکه مساوی تقسیم کنید و گلوله کنید. گلوله‌های خمیری را به شکل دلخواه داخل قالب یا ماهیتابه بچینید.روی تابه را بپوشانید تا خمیر دوباره ور بیاید. در همین زمان فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

image آموزش درست کردن نان شیری خانگی

شیر باقیمانده را با شکر مخلوط کنید. وقتی خمیر آماده شد، مخلوط شیر و شکر را روی آن بریزید. می‌توانید مقداری شکر هم جداگانه روی آن بپاشید (دلخواه). سپس قالب را در فر بگذارید تا شیر جذب نان شده و روی نان طلایی رنگ شود (۴۰ دقیقه).

تکفارس آی آر

image آموزش درست کردن نان شیری خانگی

نان شیری را هم می‌توانید داغ میل کنید و هم می‌توانید بگذارید قبل از سرو خنک شود.

نکته: اگر مایل هستید نان شیری شما شیرین‌تر باشد می‌توانید مقدار شکر را به ۱/۳ افزایش دهید.

مواد لازم

آرد سفید ۳ پیمانه

www.takfars.ir

خمیرمایه ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری

آب ولرم ۱/۴ پیمانه

نمک نوک قاشق چایخوری

روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری

شیر یا شیر نارگیل ۱ و ۱/۲ پیمانه

شکر ۱/۴ پیمانه

برای: ۹ نفر

حاضر است در : ۱۲۰ دقیقه

نان شیری بسیار نرم و لطیف است همراه با غذاهای مختلف برای شام عالی است. در ضمن می‌توان با کمی شیرین کردن، آن را برای صبحانه هم سرو کرد. می‌توان این نان را به جای شیر با شیر نارگیل هم تهیه کرد که به این ترتیب طعم خیلی جالبی پیدا می‌کند و کاملاً گیاهی می‌شود. نان شیری احتیاج به مواد زیادی ندارد و فقط ۵–۶ ماده ساده احتیاج دارد که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند. بهترین نحوه سرو نان شیری به این صورت است که روی نان داغ کمی کره بمالید و آن را نوش جان کنید.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر