تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش درست کردن جاجورابی برای استفاده در کمد لباس

image آموزش درست کردن جاجورابی برای استفاده در کمد لباس

برش بزنید

پارچه را یک لا کرده و در ۲ اندازه تکه زیری ۴۵×۳۵ و تکه رویی ۶۰×۲۷ سانتی متر برش بزنید. سعی کنید حتما ۲ پارچه غیرهمرنگ بردارید تا تضاد رنگ جاجورابی تان را زیبا تر کند.

پیلی بدوزید

لبه بالایی تکه رویی را به وسیله روبان(روبان را تا می زنیم)پاکدوزی می کنیم. وسط تکه رویی و تکه زیری را با خط کش پیدا می کنیم و از بالا تا پایین خط می کشیم. بعد از این کار وسط تکه رویی را به اندازه ۵ سانتی متر پیلی می دوزیم. ارتفاع پیلی بهتر است بیشتر از ۵سانتی متر نباشد. لازم به ذکر است که پیلی برای این است که تکه رویی اندازه تکه زیری شود.

تکفارس آی آر

روی هم بچینید

تکه رویی را روی تکه زیری گذاشته به طوری که خط وسطی که برای هرکدام کشیدیم روی هم بیفتد. سپس تکه رویی را روی تکه زیری می گذاریم و دور تا دور آن را به جز سر جا جورابی کوک می زنیم. تکه رویی کوتاه تر از زیری می شود زیرا در جاجورابی است. خط وسط جاجورابی را نیز با ساتن ۲ سانتی کوک می زنیم، سپس به وسیله چرخ خیاطی ۲۲طرف روبان وسط را می دوزیم.

دور جاجورابی را با روبان بدوزید

روبان ۲ سانتی را طوری دور جاجورابی می گذاریم که یک سانتی متر آن روی جاجورابی و یک سانتی متر دیگر آن پشت جاجورابی باشد. در گوشه های جاجورابی روبان ۲ سانتی را باید زاویه بدهیم تا بتوانیم جهت آن را تغییر بدهیم. هنگام دوخت روبان به دور جاجورابی در ۲ گوشه بالای جاجورابی باید ۲۲ حلقه ایجاد کنیم تا بتوانیم آن را به جاجورابی اضافه کنیم. حلقه به این صورت است که وقتی به گوشه کار رسیدیم روبان همچنان تا میخورد و آن را از وسط لایه زیری به سمت انتهای سر جاجورابی می دوزیم و در انتها یک حلقه ایجاد می کنیم، انتهای حلقه را به زیر می بریم، دوباره روبان را برمی گردانیم و تا پایین می دوزیم.مسیر دوخت ها را چرخکاری می کنیم. در نهایت جاجورابی را اتو می کنیم تا اینکه دور تا دور آن صاف شود.

ساخت گل با روبان حریری

www.takfars.ir

۶۰ سانتی متر روبان حریری یک سانتی را برمی داریم و شروع به کوک زدن آن می کنیم. هرچه کوک ها ریزتر باشد گل قشنگ تر می شود. آن قدر کوک می زنیم تا ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از آن بماند. سپس آن را بست می زنیم، یعنی چند کوک روی هم می زنیم تا انتهای آن بسته شود.نخ را جدا نمی کنیم و وقتی که روبان را از داخل به سمت بیرون پیچیدیم از پشت کار چند کوک می زنیم تا محکم شود. وقتی آماده شد برای برگ گل روبان سبز را از بالا تا می زنیم و ادامه آن را آویزان می کنیم. ۲بار این کار را انجام می دهیم، آن را زیر گل قرار می دهیم و کوک می زنیم. در آخر گل را به بالای جاجورابی وصل می کنیم. می توانید از گل ها بیشتری برای تزئین جاجورابی استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز

قیچی سوزن و نخ کوک

متر خیاطی سوزن ته گرد

روبان ساتنی ۲ سانتی: ۳ متر

پارچه: ۵۰ سانت

روبان حریری

صابون خیاطی یا مداد

محصولات معتبر
محصولات معتبر