تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش تعویض و تمیز کردن آب آکواریوم به سادگی

image آموزش تعویض و تمیز کردن آب آکواریوم به سادگی

وسایل لازم :

مقدار مناسب آب، پد جلبک برای تمیز کردن شیشه ی داخل مخزن، یک سطل بزرگ (۵ گالن یا ۱۰ لیتر، و بزرگتر)، سیفون ساده (و نه از نوع باطری خور)، فیلتر (کارتریج، اسفنج ها، بسته های کربن، و غیره)، شیشه پاک کن آکواریوم یا محلول سرکه ای، محلول سفید کننده ی ۱۰ درصد در یک ظرف جداگانه (اختیاری)، تیغ ریش تراشی پلاستیکی یا فلزی (در مورد آکواریوم های اکریلیک احتیاط کنید زیرا سریع تر خراش می بینند)

• اطراف آکواریوم را با پد جلبک تمیز کنید. آن را روی شیشه بکشید و در صورت لزوم کمی فشار دهید تا جلبک های چسبیده به شیشه ی آکواریوم از بین بروند. اگر با دسته ای از جلبک روبه رو شدید که به سادگی تمیز نمی شوند، از تیغ برای کندن آنها از شیشه استفاده کنید.

• از اسفنج یا اسکاچ معمولی در آشپزخانه و یا هر چیزی که حوای بقایای مواد شوینده است استفاده نکنید. پد جلبک از ورود مواد شیمیایی و مواد شوینده ی مضر به آکواریوم جلوگیری میکند. این مرحله را می توان با خارج کردن ۱۰ تا ۲۰ درصد آب انجام داد.

تکفارس آی آر

• در مورد مقدار آب لازم به تعویض تصمیم گیری کنید. اگر آکواریوم را به طور منظم تمیز میکنید و ماهی ها نیز سالم هستند عوض کردن ۱۰ تا ۲۰ درصد آب در هفته می تواند کافی باشد. اما اگر یکی از ماهی ها بیمار است بهتر است حداقل از ۲۵ تا ۵۰ درصد آب را عوض کنید.

• سیفون را روشن کنید و آب را مستقیما در سطلی ترجیحا پنج گالنی بریزید. بهتر است برای این کار از یک سطل جدید استفاده کنید. در واقع سطل قدیمی حمام یا آشپزخانه برای این کار مناسب نیست. برخی سیفون ها به طور مستقیم به سینک تخلیه ی ظرفشویی متصل می شوند. در این صورت دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید. این نوع سیفون مانع ریختن آب به بیرون از سطل می شود و تمیزتر است. در این مدل می توانید درجه ی اب و مکش آب را نیز در هنگام پر کردن آکواریوم انتخاب کنید.

• مکنده را روشن کنید. مدفوع ماهی، مواد غذایی اضافی و سایر زباله وارد مکنده می شوند. اگر ماهی بسیار کوچک یا ضعیفی دارید می توانید یک جوراب زنانه ی بلند را دور طرف دیگر سیفون بکشید. اما باید سوراخ های آن به قدری بزرگ باشند که بقایا از آن رد شود. اگر بستر شن و ماسه ای دارید از مکنده ی معمولی استفاده نکنید. از قسمت شلنگی سیفون استفاده کنید و آن را تا یک اینچ زیر سطح آب ببرید تا بدون برهم زدن سطح شن و ماسه زباله ها را بالا بکشد. به شرطی که در زیر شن ها حیوانی پنهان نشده باشد، می توانید از انگشت خود برای هم زدن شن و ماسه و بلند کردن بقایای زباله استفاده کنید.

• دکور آکواریوم را نیز تمیز کنید. وسایل تزئینی نیز به تمیز شدن نیاز دارند. جلبک ها از مواد باقی مانده در آنها تغذیه میکنند و رشد میکنند. از یک مسواک برای تمیز کردن لوازم تزیینی داخل آکواریوم استفاده کنید. از صابون برای تمیز کردن آنها استفاده نکنید زیرا ممکن است به ماهی ها آسیب بزنند.اگر با تمیز کردن آنها مشکل دارید، آنها را از آکواریوم خارج کنید و در محلول ۱۰ درصد سفید کننده به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. سپس روی آنها آب جوش بریزید و قبل از قرار دادن در آکواریوم در معرض هوا خشک کنید. اگر لوازم تزئینی پر از جلبک شده اند بهتر است یا به ماهی ها کمتر غذا بدهید یا آب را زودتر عوض کنید.

• آب تازه را با دمای مناسب وارد آکواریوم کنید. ترمومتر وسیله ای برای بررسی درجه حرارت آب ورودی است. به یاد داشته باشید که توجه به دمای توصیه شده برای سلامت ماهی شما بسیار مهم است. فراموش نکنید که آب ولرم برای اکثر ماهی ها بیش از حد گرم است. در صورت استفاده از آب شیر، تهویه ی آب برای حذف فلزات سنگین و سموم مضر برای ماهی یک باید است. در صورتی که نیترات آب به صورت نجومی بالا است، می توانید از ۵۰٪ تا ۷۵٪ آن را با آب مقطر تعویض کنید (این کار به طور معمول توصیه نمی شود زیرا آب مقطر به طوری تمیز است که هیچ اثری از عناصر غذایی در آن برای ماهی ها وجود ندارد). اضافه کردن نمک آکواریوم آب شیرین برای برخی ماهی ها باعث افزایش طول عمر و سلامتی می شود.

www.takfars.ir

• چندین ساعت آب را برای تشکیل هر نوع ابر یا کدر شدگی آب تحت نظر بگیرید. اگر چه مواد تصفیه ی آب در بازار موجود هستند، بهتر است از آنها استفاده نکنید. اگر متوجه کدرشدگی یا حالت ابری در آب شدید، این امر نشان دهنده ی یک مشکل اساسی است.

• بیرون آکواریوم را تمیز کنید. تمام شیشه های بیرونی و بالایی مخزن را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که بخار آمونیاک حاصل از اغلب شوینده های معمولی به ماهی ها آسیب می رساند. بنابراین از شوینده های مخصوص آکواریوم استفاده کنید. اگر تمایل دارید می توانید از محلول خانگی و مبتنی بر سرکه استفاده کنید. کارتریج فیلتر را یک بار در ماه عوض کنید. کربن داخل کارتریج فیلتر می تواند برای سلامتی ماهی شما مضر باشد. باکتری های مفید زیادی داخل فیلتر زندگی نمیکنند، اغلب آنها در شن قرار دارند. بنابراین تعویض فیلتر بر محیط بیولوژیکی آکواریوم تاثیر خاصی ندارد. در صورتی که در زمان تعویض کارتریج خیلی کثیف بود می توانید آن را بشویید. اما به هر حال شستشو جای عوض کردن آن را نمی گیرد. کارتریج را به صورت ماهانه عوض کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر