تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش تصویری ساخت عروسک میمون بامزه با جوراب

image آموزش تصویری ساخت عروسک میمون بامزه با جوراب

مرحله ۱: ابتدا الگوی میمون را آماده کنید. می توانید این الگو را دانلود نمایید و بعد آن را روی کاغذ پرینت بگیرید. اگر لازم است از روی شکل با قیچی برش بزنید و قسمت های اضافی را جدا کنید. برای درست کردن میمون بزرگ تر فقط باید چشم ها و گوش های میمون را بزرگ تر در نظر بگیرید. پس همان یک الگو کافی است. ممکن است ترجیح بدهید اندازه میمون ها را متفاوت درست کنید، مثلا یک خانواده میمون داشته باشید که در آن ابعاد میمون کوچک تر مشخص باشد. برای این منظور از جوراب هایی در سایزهای مختلف استفاده کنید.

مرحله ۲: آماده کردن جوراب ها است. اگر جوراب ها استفاده شده اند، آنها را بشویید، به پشت برگردانید و بعد اتو کنید تا صاف و مرتب شوند. اتو کردن باعث می شود جوراب ها کمی کش بیایند و بزرگ تر شوند.

مرحله ۳: کشیدن و پیاده کردن طرح و الگو و آغاز کار دوخت و دوز است. برای این مرحله نیاز به دو تا جوراب دارید، یعنی یک جفت. یک لنگه از جوراب ها برای بدن میمون، سر و پاهایش و آن یکی لنگه برای قسمت های دیگر بدن میمون. الگو را روی جوراب ها بکشید (از صابون یا گچ استفاده کنید).

مرحله ۴: کار دوخت را از روی خطوطی که قبلا مشخص کرده اید، ادامه دهید، ولی توجه داشته باشید که نیم سانتیمتر از لبه ها برای جای درز فاصله داشته باشد.

تکفارس آی آر

مرحله ۵: در این مرحله باید از روی خطوطی که کشیده اید، برش بزنید، یعنی ابتدا دوخت را زده اید و بعد برش را. دقت کنید که گوشه ها را گرد درآورید تا کارتان شکل بهتری داشته باشد.

مرحله ۶: قسمت های دوخته شده را به رو برگردانید.

image آموزش تصویری ساخت عروسک میمون بامزه با جوراب

مرحله ۷: قسمت های مربوط به دم و سر را به قسمت بدنه اضافه کنید. قسمت های بدن و پاها باید سفت باشند، یعنی داخل آنها را به اندازه کافی با الیاف پر کنید، چرا که باعث می شود میمون فرم بهتری داشته

باشد.

www.takfars.ir

قسمت درزی که باز گذاشته بودید تا از آنجا جوراب را به رو برگردانید، دوخت بزنید. برای قطع کردن و بریدن نخ، حتما نخ را چند بار در یک نقطه بدوزید و بعد از داخل عروسک عبور دهید و در نهایت قطع کنید. این کار برای محکم کاری است تا جای دوخت تان شُل نشود.

قسمت های پر شده دست و پا را قبل از دوختن به بدنه، حسابی فرم بدهید تا با الیافی که داخل شان ریخته اید، شکل منسجم تری داشته باشند.

مرحله ۸: درست کردن گوش ها

پاها، دست ها، چشم ها (دورشان)، دهان و گوش را هر کدام جدا جدا، سنجاق بزنید (سوزن ته گرد) و در نهایت بعد از اطمینان از محل درست قرار گرفتن شان، آنها را با نخ و سوزن بدوزید.

مرحله ۹: بدن میمون را بدوزید. همه چیز میمون دم و دست و پا را به بدنه بدوزید.

مرحله ۱۰: حالا دیگر وقت آن رسیده که چشم های میمون را بدوزید. پارچه مربوط به چشم را در وسط صورت میمون قرار بدهید و بعد از اطمینان از محل درست آن ابتدا سنجاق یا سوزن ته گرد بزنید تا محکم شود و بعد بدوزید. می توانید از نخ غیر همرنگ استفاده کنید. در واقع نخ ضد رنگ پارچه باعث می شود که میمون ها سرحال تر و شاداب تر نشان داده شوند و کمی هم بیشتر رنگی می شود.

دکمه ها را برای چشم ها بدوزید. از محل قرار گرفتن شان مطمئن شوید و بعد بدوزید. گره ته نخ را فراموش نکنید.

مرحله ۱۱: برای دوختن دهان، ابتدا آن را بکشید (الگو)، یعنی الگو را روی پارچه پیاده کنید. دهان یک مستطیل است که در اطراف گرد شده، لبه بالایی دهان باید هم سو با بخش نمدی دور چشم باشد.

دور تا دور دهان را با کوک نردبانی به صورت میمون بدوزید (توجه داشته باشید که قبلا بخش دهان را با الیاف پر کرده اید).

اگر می خواهید دهان را بدوزید و بعد پر کنید، به هنگام دوخت نمد مربوط به دهان روی صورت به اندازه دو و نیم سانتیمتر را ندوزید و بگذارید درز داشته باشد یا الیاف را از آنجا وارد کنید و بعد همان قسمت را هم بدوزید. سپس برای زیباتر شدن کار یک دوخت افقی درست از وسط دهان به شکل کوک های شاخه ای روی آن ایجادکنید.

تک فارس

مرحله ۱۲: این بخش اختیاری است.

اگر سر میمون به اطراف نمی چرخد، می توانید قسمت سر را جدا به بدنه وصل کنید. در الگوی ما سر را یک سره به بدن وصل کرده و برش زده بودیم، ولی در صورت تمایل به حرکت بیشتر سر میمون این قسمت را جدا برش بزنید و با دوخت به بدن بخیه کنید. همین مراحل را با میمون های بزرگ تر تکرار کنید. بهتر است از قسمت های کشباف جوراب ها برای دست ها، پاها، سر دم و بالای سر و دهان استفاده کنید. این کار جذابیت و زیبایی بصری به کار می دهد. امیدوارم از ساخت این عروسک ها لذت برده باشید.

image آموزش تصویری ساخت عروسک میمون بامزه با جوراب

وسایل مورد

یک جفت جوراب رنگی رنگی (برای هر میمون)

کمی الیاف برای داخل آن

۲ عدد دکمه

نخ (۲ رنگ برای صورت و دهان)

نخ معمولی دوخت و دوز

قیچی

T A K F A R S

خط کش

اتو

سوزن ته گرد

چرخ خیاطی

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر