تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش آسان کاشت قارچ خوراکی در خانه

image آموزش آسان کاشت قارچ خوراکی در خانه

قارچ خوراکی سرشار از مواد پرتینی است.تولید قارچ صدفی نسبت به سایر قارچها بسیار ارزان و کم هزینه است.

قارچ صدفی را میتوان در بسیاری از فضاهای سربسته مانند اتاق گاراژ و حتی یک محیط سربسته معمولی پرورش داد به شرط آنکه دراین مکان ها بتوان نور و تهویه مناسب را فراهم نمود.

مراحل تولید قارچ صدفی

تهیه بستر کاشت

تکفارس آی آر

مواد مختلفی برای کاشت قارچ مناسبند. اما بهتر است از بقایای گیاهان مانند : کاه وکلش غلات علفهای هرز چوبهای جنگلی بقایای بوته پنبه زیتون خاک اره و…که در حالت عادی از آنها استفاده نمی شود استفاده کرد.

رایج ترین ماده کاه وکلش غلات (گندم وجو وذرت)میباشد.

سالن مناسب کاشت

قارچ را غالبا در محیط سر بسته کشت می دهند.

مکان کشت باید از نظر نور وتهویه مناسب باشد.یک گارگاه استاندارد باید کف سقف ودیوارهای آن سیمانی باشدو برای اینکه رطوبت آن بهتر حفظ شود باید سرتاسر دیوارهای آنرا بانایلون(پلاستیک) پوشاند البته میتوان از برخی انباریها که تقریبا مناسب هستند نیز استفاده نمود .

www.takfars.ir

در منزل نیز می توان به کشت قارچ پرداختبا حفظ نکات ایمنی وبهداشتی.

برای کف اتاق باید شیب ملایم در نظر گرفته شود وباید لوله ای در کف اتاق تعبیه کرد تا آب اضافی به چاه هدایت شود تا مانع آلودگی شود.

میتوان برای تامین رطوبت در فاصله ۳۰سانتیمتری از سقف لوله یا شیلنگ های پلاستیکی آب به قطر ۱سانتیمتر دور تا دور اتاق روی دیوارها نصب کرد.

روی شیلنگ یا لوله ها باید به فاصله ۳۰-۴۰سانتیمتر یک سوراخ ریز با سوزن ایجاد کرد.این کار برای بالا بردن رطوبت وپایین آوردن دما مناسب است.ب

رای جلوگیری از بیماری توصیه میشود.جلوی درب ورودی را با آب آهک ضد عفونی کنید.

image آموزش آسان کاشت قارچ خوراکی در خانه

مراحل کاشت

۱- خرد کردن مواد اولیه :

کاه وکلش غلات را باید کاملا خرد کردتا اینکه ساقه های آنها به حدود ۵-۷ سانتیمتر برسد.

۲- خیساندن :

تک فارس

کاه وکلش خرد شده را بایددر حوضچه ی آب بمدت ۱-۵ساعت خیساند.بطوری که با آب اشباع شوند.در صورت زیاد بودن کاه وکلش میتوان روی شطح صافی قرارداد وبا آب پاش دستی یا فواره ای اقدام به خیساندن آنها کرد.

۳-پاستوریزه کردن :

بعداز خیساندن کاه وکلش را باید با بخار آب داغ پاستوریزه کرد.برای پاستوریزه کردن به این ترتیب که داخل بشکه ای که پایین آن شیر نصب است.مقداری آب میریزیم.وبعد سه پایه ای داخل بشکه قرارداده وصافی را روی سه پایه قرار می دهیم.کاه و کلش شسته شدن را روی صافی ریخته ودرب بشکه را میبندیم.زمانی که آب به جوش آمد باید یک ساعت بگذرد تا کاه کاملا پاستوریزه شود.وبعد کاه را خارج کرده ودرسینی میریزیم .دراین حال وزن کاه سه برابر میشود.برای ضد عفونی کردن اتاق باید:آن را کاملا تمیز کنیم .سوراخهای آن را بگیریم .با آب آهک تمام سطح آن را شستشو دهیم. بمدت ۲۴ ساعت درب وپنجرههای آن بسته باشند.وبعد از ۲۴ سهعت دربهارا باز کرده تا تهویه کامل انجام شود.

۴-مخلوط کردن بذر قارچ با مواد اولیه :

زمانی که کاه رااز بشکه بیرون می آوریم به نسبت هر ۱۰۰کیلوگرم کاه خشک یک کیلو گرم سولفات کلسیم پنج کیلوگرم کربنات کلسیم ومقداری پودر یونجه (به میزان ۱۰۰گرم)با کاه مخلوط کرده وسپس بذر قارچ را به آن اضافه میکنیم.میزان بذر مورد نیاز برای هر کیلوگرم کاه پاستوریزه شده ۳۰-۲۵گرم میباشد.ودر نهایت مواد مخلوط شده را درون کیسه های پلاستیکی میریزیم .سپس کیسه ها را آویزان میکنیم.برای آویزان کردن از میله های آهنی یا دار بست یا هر چیز دیگری استفاده میکنیم.همچنین میتوان قارچ را در جعبه گلدان سبد ویا تورهای پلاستیکی با سوراخهای ریز کشت کرد.

وزن متوسط هر کیسه ۷۰*۴۵سانتیمتر۵-۶کیلوگرم وکیسه های ۹۰*۴۵سانتیمتر ۹-۱۱کیلوگرم باید باشد.وباید صبر کرد تا میسیلیوم (بذر قارچ)روی کاه رشد کرده وکل توده سفید رنگ شود.بذر مورد نیاز را میتوان از مؤسسه ی اصلاح بذر ونهال ویا از مؤسسات جهاد کشاورزی تهیه کرد.

۵-نگه داری کیسه ها در شرایط کنترل شده :

بعداز رشد توده سفید قارچ در روزهای اول تا سوم کیسه ها باید در دمای ۲۰درجه سانتی گراد ودر شرایط تهویه ملایم ورطوبت ۸۵-۹۰درصد نگه داری شوند.کنترل رطوبت ودما را با استفاده از رطوبت سنج ودما سنج انجام دهید.دراین روزها کیسه ها به نور نیاز ندارند .وبرای خروج آب اضافی ته کیسه ها را سوراخ کنید.

پس از گذشت ۳-۸روزباید حدود ۲۰-۳۰برش ضربدری در اندازه ۲سانتیمتر روی کیسه ها ایجاد کرددراین مرحله نیز دمای مناسب ۲۰درجه ورطوبت ۸۵-۹۰درصد وتهویه ملایم موردنیاز است.ضمن اینکه نیاز به نور هم نمی باشد.برای برش از چاقو تمیز یا ضد عفونی شده با الکل استفاده کنید.پس از گذشت ۸روز ۲۰برش ضربدری اضافه کنید.

در این روزها ۷۰درصد سطح کمپوست (همان کاه وکلش پاستوریزه شده )به دلیل رویش قارچ سفید می شود.بعداز گذشت ۱۷-۲۱روزباید رطوبت رابه ۹۰درصد برسانید.ودما را بین ۱۸-۲۲درجه نگه داشت.در این مرحله در شبانه روز به حدود ۱۶ ساعت نور نیاز است.شکل اولیه قارچ مانند ته سنجاق است.

T A K F A R S

نکات ایمنی و قابل توجه جدی :

۱-کاهش نور وعدم تهویه مناسب موجب کوچک شدن کلاهک وبلند شدن ساقه میشود.

۲-کاهش دما به زیر ۱۷ درجه موجب تیره شدن کلاهک میشود.

۳-از پاشیدن آب مستقیم بر روی کلاهک اجتناب شود.

۴-برای تولید کلاهک قارچ یک شوک حرارتی لارم است.(یعنی دما راباید یک مرتبه ۲-۳درجه افزایش دادبرای مدت کوتاهی وسپس کاهش داد.)

آفت وبیماریهای قارچ صدفی

کپک :

کپکها ضد رشد قارچ میباشند.اگر در قسمتی از قارچ لکه ای مشاهده شود باید لکه را پاک کرده وبا پنبه آغشته به فرمالبن ۴ درصد (بتادین)جای آن را ضد غفونی کرد.

مگس :

مگس به رنگ سیاه وبدن آن شفاف است ولی انتهای سر آن سیاه میباشد.که داخل قارچ تخم گذاری میکند.واز قارچ استفاده میکند.مگس در داخل قارچ نفوذ کرده و رگ های سیاهی درآن بوجود می آورد.

تک فارس www.takfars.ir

بهترین راه مبارزه پیشگیری است.

با نصب مناسب توری بر در و پنجرها ویا با لامپها ی پرنور ویا کارتهای زرد رنگ چسب دار می توان آنها را از بین برد.ویا از سموم حشره کش استفاده نمود .

چنانچه بیش از ۸/۱در سطح بستر کاشت آلودگی دیده شود وبوی گند مانند ترشیدگی یا آمونیاک از بستر کاشت به مشام رسید.حتما باید آن را از سالن خارج کرد.ودر محل مناسبی اقدام به دفن یا سوزاندن آن نمود تا از شیوع آلودگی در سالن جلوگیری شود.

نکات خواندنی

۱- دراین روش چون از کود حیوانی وخاک استفاده نمیشود نیازی به شستشو قارچ نمیباشد.

۲- برای نگه داری قارچ به مدت طولانی باید آنهارا بمدت ۳-۵ دقیقه در آب جوشاند.وسپس انهارا آبکش نمود و داخل فریزر گذاشت .

۳- برای تهیه پودر قارچ پس از خشک کردن آنها را آسیاب میکنیم .ودر غذاهایی مانند کوکویا کتلت وشامی میتوان مصرف نمود.

۴-از بقایای بستر قارچ برای خوراک دام می توان استفاده کرد با توجه به مقدار پروتیین موجود در قارچ مصرف آنها توسط دام در شیر وگوشت آنها بسیار مؤثر است.

۵-می توان از قارچ ترشی نیز تهیه نمود.

۶-قارچ را میتوان خشک نمود و در هوای آزاد وسایه ویا حرارت ملایم قرار داد.وآنها را در بسته های بدون هوا و در جای خشک وخنک نگه داری وبسته بندی کرد.قبل از خشک کردن باید آنها را در آب بمدت ۲-۳دقیقه جوشاند.این کار باعث سفیدی وبالا رفتن کیفیت ومدت زمان نگه داری بیشتر قارچ میشود.

تکفارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر