تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش آبکش کردن هر نوع برنج برای خانم های تازه آشپز

image آموزش آبکش کردن هر نوع برنج برای خانم های تازه آشپز

قبل از پخت برنج،مقدار برنج مورد نظر را در یک ظرف آب نمک میریزیم تا خوب خیس بخوره که هم یه نوع شستنه و هم اینکه پخت برنج بهتر میشه و مصرف روغن هم کمتر.. مدت زمان ۱ تا ۱:۳۰ ساعت قبل از عمل پخت.

برنج رو زیاد خیس نکنید چون تو همون ظرف وا میره..

اما یک قابلمه (طوری انتخابش کنید که جا برای برنج زیاد باشه نظر خودم اینه هرچی قابلمه موردنظر از لحاظ گنجایش بیشتر از مقدار برنج مورد نیاز باشه هم پخت برنج سریع تر انجام میشه و هم مانع از چسبیدن یا همون شفته شدن برنج میشه.) پراز آب بر روی شعله زیاد قرار میدیم و مقداری روغن و نمک به اون اضافه میکنیم.

و منتظر میشیم تا به جوش بیاد وقتی که خوب جوش اومد برنج رو داخل قابلمه می ریزیم و مقداری هم میزنیم تا به هم نچسبه.بعد از یه ۵ دقیقه برنج رو تست می کنیم که در عین نرمی مقداری هم سفت باشه..

تکفارس آی آر

در واقع برنج کمی نرم شده. در این زمان برنج رو درون آبکش می ریزیم و به روی اون آب سرد میگیریم و خوب برنج رو هم میزنیم..(اون قد هم نزنین که خورد شه ها..)

بعد قابلمه را بر روی شعله میذاریم بعد از خشک شدن آب موجود درون ظرف مقداری روغن به ته آن اضافه می کنیم.(حالا اگه دوست دارید هم می توند از انواع ته دیگ مثل تدیگ نونی ، سیب زمینی ، پیاز و…استفاده کنید.)

اگه از ته دیگ استفاده میکنید مقداری روغن هم به رو ی ته دیگ میریزیم(زیاد نه.)بعد از اینکار برنج را به درن قابلمه میریزیم به طوری که یه فرم تپه مانند بگیره(این کار باعث میشه بخار بیشتر و بهتری برنج رو احاطه کنه.)

بعد با ته قاشق یا انگشتتون سوراخ هایی رو در این تپه برنجی ایجاد کنید نترسید هرچی بیشتر بهتر..بع مقداری روغن بروی برنج میریزیم همچنین می تونیم مقداری کره به روی این تپه سوراخ دار بذاریم تاخودش آب بشه..و بعد در قابلمه را در یک پارچه که بهش میگن دم کنی می پیچیم و به روی قابلمه میذاریم..

اول شعله رو زیاد زیاد میکنیم تا آب برنج ها بخار بشه و هم چنین بخار درون قابلمه رو بگیره و بعد شعله رو کمه کم میکنیم و به مدت نیم ساعت تا ۱ ساعت. صبر میکنیم تا برنج آماده بشه..

www.takfars.ir

روش تست آماده شدن برنج هم به اینصورته که اگه مقداری آب به دور قابلمه بزنیم باید سریع بخار بشه و اثری از اون باقی نمونه..

نکات

شاید سوال باشه که کی زیر قابلمه رو کم کنیم.برای این کار انگشتتون رو رو در قابلمه بذاری و منتظر باشید تا انگشتتون کمی بسوزه.(حالتی که زیر آب گرم دست میده..)بعد می تونید شعله رو کم کنید.

برای حاظر شدن برنج مدت زمانی که لازمه بسته به تناسب مقدار برنج و گنجایش قابلمه تون داره.که هرچی گنجایش قابلمه بیشتر از مقدار برنج باشه زمان پخت هم کمتر میشه..

محصولات معتبر
محصولات معتبر