تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با گیاه پیچک باغی و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه پیچک باغی و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگهای گیاه در صورت خرد شدن معطر هستند این گیاه خاصیت دارویی نیز دارد و در برخی کشورها در سالادها مورد استفاده قرار میگیرد.

پیچک باغی (گلوکوم) با نام علمی Glechoma hederacea به خانواده Lamiaceae تعلق دارد و بومی قاره اروپا و جنوب شرقی آسیا است . پیچک باغی گیاهی چند ساله و همیشه سبز است و طول ساقه در انواع مختلف متفاوت و بین ۵ سانتیمتر الی ۵۰ سانتیتر متغیر است و در برخی انواع به دلیل آویز بودن ساقه ها، گزینه مناسبی برای کاشت در حاشیه گلدانها هستند. برگها ۳-۲ سانتیمتر قطر و طول دمبرگ ۶-۳ سانتیمتر است و در برخی انواع برگها حالتی ابلق دارند.

به دلیل رشد فراوان ساقه های این گیاه و گسترش نسبتا سریع آن، گاهی می تواند منجر به مزاحمت برای رشد گیاهان اطراف گردد. نامهای متداول این گیاه در زبان انگلیسی ground-ivy،gill-over-the-ground و creeping charlie است .

هشدار: اگرچه از برگهای این گیاه گاهی در تهیه سالاد استفاده می شود اما این گیاه برای حیواناتی نظیر اسب سمی است مصرف بیش از اندازه این گیاه می تواند به کلیه ها و کبد آسیب وارد کند.

تکفارس آی آر

نیازهای محیطی

آبیاری: پیچک باغی به رطوبتی نسبتا ماندگار در خاک نیاز دارد و همانند گیاه نعنا در خاک مرطوب به خوبی رشد میکند. با این وجود گل و غرقاب بودن خاک به دلیل سنگین بودن بافت و زهکش ضعیف می تواند منجر به رشد اندک و یا پوسیدگی ساقه های زیرزمینی این گیاه گردد. خشکی خاک نیز از دلیل عدم گلدهی، ریزش گلها، کوچک ماندن برگها و خش شدن سطح آنان می ‌گردد.

نور: پیچک باغی در مکانهای سایه، نیمه افتاب (حداقل ۵-۴ ساعت نور مستقیم آفتاب) رشد میکند با این وجود در مکانهای کاملا سایه امکان بلند و باریک شدن ساقه های گیاه و افزایش فاصله بین برگهای گیاه، رنگ پریدگی برگها و ریزش گلها وجود دارد اگر مکان از آفتاب کامل (حداقل ۸-۶ ساعت نور مستقیم آفتاب) در طی روز برخوردار است و اگر در مکانی زندگی میکنید که تابستانهای گرمی دارد بهتر است گیاه را در مکانی بکارید که از ظهر به بعد از سایه برخوردار باشد . گرمای هوا به همراه نور زیاد می تواند منجر به سوختگی برگهای این گیاه و ریزش آنان شود.

دما: با رسیدن فصل سرما و ریزش برف و چند روز یخبندان، قسمت هوایی این گیاه معمولا از بین می رود اما تحمل قسمت موجود در زیر سطح خاک نسبت به سرمای هوا تا حدود ۳۵- درجه سانتیگراد گزارش شده است بنابراین بعد از مناسب شدن شرایط دمایی مجددا از قسمت ساقه های زیرزمینی که در زیر سطح خاک قرار دارند رشد میکند . گرمای هوا را به خوبی تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد تحمل میکند . اگر گرما در تابستان بیش از این است گیاه را در مکانی بکارید که از ظهر به بعد از سایه برخوردار باشد. دمای زیاد می تواند منجر به کوچک شدن و زردی برگها گردد.

خاک : پیچک باغی در انواع خاک به خوبی رشد میکند و محدودیتی از این نظر ندارد. با این وجود در صورت عدم آبیاری در خاکهایی که بسیار سبک و شنی هستند و رطوبت را در خود نگه نمی دارند (بخصوص در روزهای گرم سال) و یا در خاکهایی با بافت سنگین که زهکش بسیار نامناسب دارند به دلیل گل و غرقاب بودن خاک و امکان پوسیدگی ساقه های زیرزمینی از رشد ضعیفی برخوردار خواهند بود. همچنین خاکهایی که بسیار قلیایی هستند (خاکهای گچی) امکان زرد شدن برگهای آنان وجود دارد.

www.takfars.ir

تکثیر: این گیاه دارای ساقه های زیرزمینی است که به مرور زمان از زیر و نزدیکی سطح خاک می تواند گسترش یابد. در صورت نیاز می توان قطعه ای از ساقه را از گیاه جدا کرد و آنرا در مکان دیگر کاشت . ریشه هایی که بر روی قسمت گره ها در طول ساقه وجود دارند به تدریج رشد کرده و گیاه در جای جدید خود مستقر می شود.امکان تکثیر این گیاه از طریق بذر نیز وجود دارد . بذرها در صورت تماس با خاک مرطوب در طی چند روز جوانه میزنند . در صورت نیاز به نگهداری بذرها بهتر است که انان را در پاکتهای کاغذی در مکانی خشک و خنک نگهداری کرد . همچنین نگهداری بذرها به مدت یک ماه در شرایط خشک می تواند میزان جوانه زنی آنان را بهبود بخشد.

image آشنایی با گیاه پیچک باغی و نحوه کاشت و نگهداری آن

این گیاه را می توان با استفاده از ساقه های زیرزمینی تکثیر نمود.

هرس: به دلیل دارا بودن ساقه های زیرزمینی ، می تواند به محیط اطراف گسترش یابد در صورت نیاز به جلوگیری از گسترش آن می توان ساقه ها را در همان اندازه که لازم است کوتاه کرد . لازم به ذکر است که در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، این گیاه سرعت رشد بسیار خوبی دارد و گاهی به شکل گیاهی مزاحم برای رشد سایر گیاهان همجوار خود عمل میکند و به نحوی علف هرز محسوب می گردد.

آفات و بیماری: افت یا بیماری خاص این گیاه را تهدید نمیکند .

image آشنایی با گیاه پیچک باغی و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه پیچک باغی و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه پیچک باغی و نحوه کاشت و نگهداری آن

محصولات معتبر
محصولات معتبر