تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با گیاه میخک زینتی و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگها ۱۲.۵-۲.۵ سانتیمتر طول و ۲.۵ سانتیمتر عرض و حالتی چرمین و براق دارند که اکثرا سبز رنگ هستند اما نمونه های ابلق این گیاه با حاشیه هایی کرم-سفید رنگ نیز وجود دارد.

در صورت مساعد بودن شرایط محیطی در فصل بهار گلهای سفید رنگی با عطر ملایم شکوفا می شوند . نام انگلیسی این گیاه Japanese Pittosporum, Japanese mock-orange, Japanese cheesewood است.

میخک ژاپنی (میخک زینتی) Pittosporum tobira بومی چین و ژاپن و گیاهی همیشه سبز با رشدی کند و آهسته است که معمولا می تواند تا حدود ۴ متر رشد کند. البته امکان رشد این گیاه تا حدود ۱۰ متر نیز در موطن آن وجود دارد . امروزه نمونه های کوتاه قامت این گیاه نیز وجود دارند که تا حدود ۶۰ سانتیمتر ارتفاع می یابند و معمولا به شکل گلدانی پرورش می یابند .

شرایط محیطی

آبیاری: برای رشد مناسب این گیاه بهتر است در مورد گیاهان جوان زمانی که سطح خاک نسبتا خشک شد آنرا ابیاری کنیم . گیاهان بالغ و استقرار یافته نسبت به خشکی خاک تا حدودی مقاومت دارند بنابراین می توان صبر کرد تا سطح خاک خشک شود و سپس عمل آبیاری را انجام داد. در ابیاری این گیاه نباید زیاده روی شود زیرا به ماندگاری اب در اطراف ریشه ها حساس است . در نتیجه ابتدا برگها زرد شده و ریزش میکنند و سپس به تدریج گیاه از بین خواهد رفت.

تکفارس آی آر

نور: به مکانی با آفتاب کامل یا نیمه سایه نیاز دارد . البته در مناطقی که هوا در طی فصل رشد گرم است کاشت گیاه در مکانی نیمه سایه – نیمه افتاب توصیه می شود بخصوص اینکه از ظهر به بعد مکان کاشت سایه باشد تا گیاه به دلیل گرمای هوا و تابش نور آفتاب اسیب نبیند. این مسئله بخصوص برای گیاهان کاشته شده در گلدان اهمیت دارد . در غیر اینصورت نوک و حاشیه برگها حالتی خشکیده و قهوه ای را می یابند. به همین دلیل در مورد گیاهان گلدانی بهترین مکان از نظر قرار دادن گلدان در طی فصل تابستان قسمت شرقی منزل است .

دما: این گیاه سرما را تا حدود ۵- درجه سانتیگراد تحمل میکند البته در چنین شرایطی اکثر برگهای خود و برخی ساقه های جوان را از دست خواهد داد اما گیاه زنده میماند و در صورت مساعد شدن شرایط دمایی مجددا و به تدریج برگهای جدید در می اورد. بنابراین در مورد گیاهان گلدانی بهتر است که با فرارسیدن فصل سرد این گیاهان را به داخل منزل منتقل کنیم . از انجایی که این گیاه اصولا کم رشد و همیشه سبز است و از طرفی فرم زیبایی در برگسار و شاخسار خود دارد در طی زمستان می تواند منظره زیبایی را در داخل خانه ایجاد کند.

خاک: نیاز به خاکی با زهکش خوب و مناسب دارد. سنگین بودن بافت خاک و ماندگاری آب و عدم خروج آب اضافی از اطراف ریشه ها یکی از دلایل رشد ضعیف و از بین رفتن این گیاه است . بنابراین وجود موادی همانند شن (ذرات حداقل ۲ میلیمتر ، ماسه بادی مناسب نیست چون موجب سنگین شدن بافت خاک می شود)، کوکوپیت، پرلایت و خاک برگ به زهکش بهتر خاک اطراف ریشه کمک میکند . به عنوان مثال می توان خاک معمولی را با مقداری خاک برگ حدود هم حجم با خاک معمولی و شن در حدود ۱۰٪ حجم کل خاک معمولی و خاک برگ مخلوط و برای این گیاه استفاده کرد توجه کنید اگر گیاه را در گلدان می کارید قبل از کاشت به وجود و کارایی منافذ کف گلدان توجه کنید وحتما بر روی منافذ قبل از کاشت گیاه تکه هایی از سفال شکسته قرار دهید تا خروج اب اضافی اسانتر صورت گیرد.

تکثیر: در صورت شکل گیری بذرها می توان از آنان برای تکثیر استفاه کرد . بذرها را می توان در پاییز و یا در اواخر زمستان در مخلوط خاک برگ +کوکوپیت مرطوب و در مکانی گرم کاشت اما بعد از جوانه زنی بذرها بهتر است که انان را به مکانی خنک تر منتقل کرد زیرا در محیط گرم رشد ضعیفی خواهند داشت. از قلمه چوب نیمه رسیده این گیاه که در بهار تهیه می شود و یا قلمه چوب سبز که در تابستان از گیاه گرفته می شود می توان جهت تکثیر این گیاه استفاده کرد. قلمه ها به طول ۷-۵ سانتیمتر تهیه می شوند و اگر قسمتی کوچک از چوب قدیمی تر در پایین قلمه ها و همراه انان باشد ریشه زایی بهتر انجام میشود. البته ریشه زایی در قلمه های این گیاه پایین است و در صورت استفاده از هورمونهای ریشه زایی احتمال تولید ریشه و و گرفتن قلمه ها افزایش می یابد. را می توان در مخلوط کوکوپیت +پرلایت کاشت. محیط را باید مرطوب نگهداری کرد

هرس: این گیاه از هرس پذیری خوبی برخودار است و می توان با انجام عمل هرس اندازه و تا حدودی شکل آنرا کنترل کرد بنابر همین مسئله گاهی از گیاهان میخک ژاپنی به عنوان پرچین استفاده می شود البته عمل هرس به شکل منظم به دلیل قطع پی در پی ساقه های انتهای موجب کاهش احتمال شکل گیری گلها خواهد شد و اگر گلدهی این گیاه مد نظر است می توان زمان هرس را به بعد از گلدهی موکول کرد. اگر شکل و فرم درختچه ای این گیاه مد نظر است می بایست با قطع شاخه های زیرین می توان بلند شدن شاخه های اصلی را تحریک کرد.

www.takfars.ir

آفات و بیماریها: از آفات این گیاه می توان به شته ، سپردارها ، شپشک آرد آلود و از بیماریها به بلایت باکتریایی ، پوسیدگی ریشه و ساقه به دلیل فیتوفترا اشاره کرد

image آشنایی با گیاه میخک زینتی و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: این گیاه انواعی با برگهای ابلق نیز دارد.

image آشنایی با گیاه میخک زینتی و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: گلها

image آشنایی با گیاه میخک زینتی و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: نمونه های گلدانی

محصولات معتبر
محصولات معتبر