تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

رنگ گلبرگها در ارقام مختلف تا حدودی متفاوت است اما اکثرا زرد کم رنگ و یا صورتی رنگ هستند همچنین میوه هایی که شکل میگیرند به رنگ صورتی – زرد الی ارغوانی – صورتی رنگ است . این درخت به دلیل گلها و میوه های انبوه و زیبایی که دارد در دنیای گلها و گیاهان زینتی مورد توجه قرار گرفته است. کاشت این گیاه به شکل تک درخت در میان چمن رواج دارد اما گاهی به شکل پرچین نیز به شکل متراکم در یک یا دو ردیف در کنار هم کاشته می شوند . نام انگلیسی این گیاه Smoke bush، English smoke tree،Eurasian smoketree، smoke tree است

درخت پر با نام علمی Cotinus Coggygria به خانواده Anacardiaceae تعلق دارد و بومی نواحی جنوبی اروپا، نواحی شرقی اسیا تا نواحی شمالی کشور چین است .

درخت پر گیاهی خزانپذیر است که اکثرا بین ۷-۵ متر رشد میکند. برگها ۸-۳ سانتیمتر طول دارند و در فصل پاییز بسته به نوع رقم گیاه به رنگهای زرد، صورتی ، قرمز و نارنجی در می ایند و منظره زیبایی ایجاد می‌کنند . هر گل ۱۰-۵ میلیمترقطر دارد اما به تعداد بیشماری بر روی گل آذینی با محوری به طول ۳۰-۱۵ سانتیمتر از اوایل تابستان الی اواخر تابستان شکفته میشوند که به دلیل سبک بودن به آسانی با وزش باد تکان میخورد.

توجه : در برخی افراد حساس برخورد و تماس با این گیاه ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کند

تکفارس آی آر

شرایط محیطی

آبیاری: درختان بالغ پر نسبت به خشکی خاک .مقاومت نسبتا خوبی دارند و آبیاری برای گیاهان جوان به منظور گسترش و توسعه سیستم ریشه معمولا استفاده می شود . البته مقاومت خوب در برابر خشکی در درختان بالغ نباید این تصور را ایجاد کند که با وجود کمبود بارندگی در طی فصل رشد انها بدون آبیاری میتوانند بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهند. اگر خاک بسیار خشک شود و درختان نیز ابیاری نشوند نتیجه آن شکل گیری درختانی ضعیف با تاج و برگهایی کوچک است و این درختان گلدهی چندانی نیز نخواهند داشت و نسبت به بیماری ها و آفات نیز حساس تر خواهند بود. بنابراین در مناطقی که در طی فصل رویش بارندگی وجود ندارد می بایست تقریبا هر ۱۴-۱۰ روز یکبار نسبت به آبیاری درختان اقدام کرد. از طرفی کاشت این گیاهان در مناطقی که بسیار پر باران هستند بخصوص اگر خاک زهکش نامناسب نیز داشته باشد ، رشد درخت را با مشکل و محدودیت مواجه خواهد کرد. ریشه های این درختان در برابر ماندگاری اب در خاک حساس هستند و در ابتدا برگها زرد شده و میریزند و سپس درخت دچار زوال تدریجی شده و در نهایت از بین می رود. بنابراین اگر ساکن نواحی شمالی و پر باران کشور هستید این درخت را در جایی بکارید که خاک زهکش خوب و قابل قبولی داشته باشد.

دما: از نظر دمایی این گیاه مناسب مناطق معتدله است و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری معمولا رشد خوبی ندارد. در طی زمستان اگرچه سرما را تا ۲۳- نیز می تواند تحمل کند اما در این سرما بخصوص سرشاخه ها و شاخه های جوان احتمال خشکی بر اثر سرما از بین می روند. نسبت به گرمای تابستانی در مناطق معتدله مقاومت خوبی دارد اما اگر تابستان بسیار گرم است و دمای اکثر روزها حدود ۳۵ درجه سانتیگراد است و بارندگی مناسبی نیز وجود ندارد بهتر است که در طی فصل تابستان نسبت به ابیاری هر هفته آنان اقدام کرد تا نتیجه بهتری در رشد داشته باشند.

نور: به مکانی با نور کامل افتاب ( حداقل ۸-۶ ساعت نور مستقیم آفتاب) و یا نیمه آفتاب (حداقل ۶-۵ ساعت نور مستقیم آفتاب) نیاز دارد. در مکانهای کم نور شاخه های گیاه بلند و ضعیف خواهند شد و یا گل شکل نمیگیرد و یا غنچه ها در اوایل رشد اکثرا میریزند. همچنین اگرچه در شرایط نمیه آفتاب نیز رشد خواهد کرد اما در شرایط نور کامل ، رنگ برگها در پاییز درخشانتر و بهتر خواهد بود.

خاک: در مورد خاک سختگیر نیست و در تمامی انواع خاک رشد میکند اما خاکهای مرطوب بخصوص انهایی را که زهکش ضعیف دارند را تحمل نمیکند . خاکهایی که شرایط رطوبتی و زهکش خوبی دارند محیط بهتری برای این گیاه فراهم میکنند. به طور کل ماندگاری آب در اطراف ریشه ها موجب عدم رشد و بزرگ شدن مناسب این گیاه میشود و حتی امکان زرد شدن و ریزش برگهای درخت وجود دارد. این درختان نیاز چندانی به کوددهی ندارند . در سالهای اولیه رشد مصرف کودهای کامل همانند ۲۰-۲۰-۲۰ می تواند به رشد سریعتر آنان کمک کند اما به هر حال در اواخر فصل رویش یعنی اواخر تابستان باید از کوددهی صرفه نظر کرد زیرا کوددهی در این زمان موجب تحریک رشد ساقه های جدید و جوان می شود که نسبت به سرمای پیش رو در زمستان حساس هستند و احتمال از بین رفتن آنان افزایش می یابد. معمولا برای این درخت به جای کود شیمیایی از کودهای طبیعی بخصوص کمپوست استفاده می شود بدین صورت که در ابتدای فصل رویش کمپوست را به ضحامت حدود ۱۵ – ۱۰ سانتیمتر بر روی خاک اطراف تنه درخت و به فاصله حدود ۲۰ سانتی از تنه درخت بر روی سطح خاک پخش میکنند. همچنین می توان کمپوست را با زیر و رو کردن ملایم خاک ، با خاک تا عمق حدود ۱۵ سانتیمتری مخلوط کرد.

www.takfars.ir

تکثیر: از بذر تازه گیاه می توان برای تکثیر آن استفاده کرد. یعنی به محض اینکه بذرها روی درخت رسید و قبل از اینکه خشک شوند می تواند آنها را از روی گیاه مادری برداشت کرد و در شاسی سرد (مکانی که وسیله گرمایشی ندارد اما محافظت شده از هوای سرد ازاد است) کاشت . این بذرها در بهار جوانه میزنند . به منظور افزایش میزان جوانه زنی بذرها می توان بعد از جداسازی انان از گیاه مادری ۳-۲ ماه انان را در مکانی با دمای ۱۵ درجه و سپس ۳-۲ ماه در مکانی با دمای ۷-۲ درجه نگهداری کرد و سپس نسبت به کاشت آنان اقدام کرد . عمق کاشت حدود ۰.۳ میلیمتر است و در طی مدت زمان کاشت تا جوانه زنی بهتر است سطح خاک خشک نشود البته ابیاری بیش از اندازه و خیس و گل آلود بودن خاک می تواند موجب پوسیدگی و از بین رفتن بذرها شود. توجه کنید که اگر بذرها خشک شوند و تازه نباشند پوششی سفت بر روی آنان شکل می گیرد به همین دلیل گاهی و برای بذرهایی که چنین شرایطی دارند خیس کردن در اب داغ به مدت ۱۲ ساعت برای خیس خوردن و نرم شدن پوشش توصیه می شود. همچنین از قلمه چوب نرم نیز در اواخر بهار یا اوایل تابستان می توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد . چوب این قلمه ها نباید خیلی سفت و قطر آنان نباید خیلی ضخیم باشد. همچنین به نظر می رسد که اگر این قلمه ها از نوک ساقه ها تهیه شوند موفقیت بیشتری در امر ریشه زایی دارند . قمله ها را می توان به طول حدود ۱۰ سانتیمتر تهیه کرد . بعد از تهیه قلمه ها باید مراقب بود تا اب خود را از دست ندهند بنابراین تا زمان کاشت انان را در میان حوله یا پارچه ای مرطوب در مکانی خنک نگهداری کنید . میبایست تعداد برگها را کم کرد تا مانع از دست دهی اب از طریق برگها شویم . معمولا دو عدد برگ نگهداشته می شود . اگر پوست روی چوب را در دو سانتیمتری پایین قلمه از روی چوب جدا کنیم به ریشه زایی کمک بهتری خواهیم کرد. از مخلوط خاک برگ میتوان برای کاشت قلمه ها استفاده کرد . قرار دادن محفظه قلمه ها در مکانی با رطوبت نسبتا بالا ضروری است تا قبل از پژمرده شدن برگها ، ریشه ها تشکیل شوند. در این طی این مدت می بایست مانع از خشک شدن سطح خاک شویم . قرار دادن محفظ کاشت در درون پلاستیک و یا کشیدن پلاستیک بر روی قلمه ها به حفظ رطوبت کمک بسیار میکند . روش تقسیم توده ریشه راهکار دیگری است که برای تکثیر این گیاه به کار می روند . در این روش در ابتدای فصل رویش و قبل از بیدار شدن کامل درخت و یا در صورت عدم یخزدگی خاک در طی زمستان گودالی را در کنار گیاه مادری حفر میکنند و بخشی از ریشه را به همراه شاخسار متصل به آن از گیاه مادری با وسیله تیز و تمیز جدا کرده و در مکانی مستقل نسبت به کاشت آن اقدام میکنند.

هرس : درختان پر در ابتدای بهار به شکل سبک هرس می شود. یعنی هرس این درخت محدود به قطع کردن ساقه های شکسته و اسیب دیده و یا شاخه هایی است که رشد آنان بسیار مزاحم سایر شاخسار بخصوص در مرکز درخت است. البته اگر نیازی به گلها نیست و به عنوان مثال در مواردی که به عنوان پرچین نسبتا کوتاه کاشته شده اند معمولا در بهار ساقه ها کمی شدیدتر کوتاه می شوند تا فرم و شکل پرچین حفظ شود. هرس های شدید گاهی میتوانند موجب بروز پژمردگی در برخی ساقه ها شوند . توجه کنید که کوتاه کردن بیش از اندازه و مکرر ساقه ها در نهایت مانع از گلدهی گیاه خواهد شد . همچنین با انجام هرس می توان ارتفاع این گیاه را نیز کنترل کرد. یعنی اگر یک ساقه مرکزی اصلی باقی بگذارید و بقیه را کوتاه نگه دارید این ساقه به تدریج بلندتر می شود و گیاه فرمی درختی کوچک را به خود خواهد گرفت اما اگر ساقه مرکزی را همانند سایرین در سالهای اولیه رشد کوتاه کنید ، ساقه های جانبی نیز به خوبی رشد میکنند و گیاه فرمی درختچه ای و بوته ای خواهد یافت.

آفات و بیماری ها: مشکل خاص و جدی از نظر آفات و بیماری این درخت را تحدید نمیکند . گاهی مواردی همانند سوسک چوبخوار و در بین بیماریها مواردی همانند لکه برگی ، بیماری زنگ، سفیدک پودری و پژمردگی ورتیسلیوم بخصوص در مواردی که خاک و هوا رطوبت بیش از نیاز دارند مشاهده می شود.

image آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

نحوه قلمه گیری

image آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با درخت پر و نحوه کاشت و نگهداری آن

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر