تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با درخت پالونیا و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با درخت پالونیا و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگها حدود دو هفته بعد از برگها ظاهر می شوند . طول میوه نیز ۴-۳ سانتیمتر است. در صورت از بین رفتن ساقه ها ، ریشه این توانایی را دارد که ساقه جدیدی تولید کند . برگهای این گیاه غنی از نیتروژن هستند بنابراین بعد از ریزش و پوسیدن در خاک میتوانند موجب افزایش محتویات نیتروژن خاک گردند.از نامهای انگلیسی این گیاه می توان به empress tree, princess tree,foxglove tree اشاره کرد.

درخت پالونیا Paulownia tomentosa به خانواده Paulowniaceae تعلق دارد و بومی مناطق مرکزی و غربی چین است.

پالونیا درختی خزانپذیر با رشدی نسبتا سریع است که ۲۵-۱۰ متر ارتفاع می یابد و برگهایی بزرگ به عرض ۴۰-۱۵ سانتیمتر دارد . گلهای معطر آن در اوایل بهار شکوفا می شوند . محور گل آذین حدود ۳۰-۱۰ سانتیمتر و گلها ۶-۴ سانتیمتر طول دارند و سوسنی رنگ هستند .

توجه : این گیاه دارای ریشه هایی قوی است و به همین دلیل گیاهی مهاجم شناخته می شود.

تکفارس آی آر

شرایط محیطی

آبیاری: درختان جوان تا زمان استقرار در مکان کاشت که حدود یک سال اول کاشت است به ابیاری نسبتا منظم و خاکی مرطوب نیاز دارند اما نیازی به آبیاری درختان بالغ نیست و این درختان از رطوبت موجود در خاک که به دلیل آبیاری سایر گیاهان اطرافشان است میتوانند استفاده کنند و مقاومت نسبی خوبی نسبت به دوره های خشکی خاک دارند . آبیاری بیش از اندازه بخصوص اگر خاک بافتی سنگین و زهکش ضعیف داشته باشد از دلیل ضعف رشد ، زردی و ریزش برگها می باشد.

نور: این گیاه افتاب دوست است و گیاهان جوان ان نمیتوانند در سایه سایر درختان رشد خوبی داشته باشند. بنابراین بخصوص در ابتدای کاشت می بایست مکان کاشت را به گونه ای انتخاب کرد که از افتاب کامل به مدت حداقل ۸-۶ ساعت در روز برخوردار باشد.

دما : این گیاه سرما را می تواند تا حدود ۱۸- تحمل کند اما وجود چنین سرمایی یکی از عوامل محدود کننده رشد این گیاه است. همچنین گزارش شده است که در زمانی که گیاه بالغ در رکود کامل به سر می برد سرما را تا ۲۵- نیز می تواند تحمل کند. سرماهای شدید زمستانه و همچنین دیررس بهاره نیز از عوامل اسیب رسی به جوانه های گل این گیاهان است .

خاک: شرایط مختلف خاک و انواع متفاوت خاک را تحمل میکند . فقر غذایی ، اسیدیته بالا و خشکی را به خوبی تحمل میکنند اما بهترین شرایط خاکی با زهکش خوب و رطوبت مناسب است . خشکی خاک بخصوص در مراحل اولیه رویش موجب ضعیف شدن گیاه می گردد. از نظر قلیایت در خاکهایی که اسیدی هستند و یا کمی قالیایی هستند رشد میکند . سنگین بودن خاک و گل بودن همیشگی خاک از دلایل عدم رشد ، زردی و ریزش برگها و حتی از بین رفتن گیاه است . در سالهای اولیه رشد اگر از کودهای محتوی نیتروژن و فسفر استفاده شود به رشد سریعتر و شکل گیری درختی قوی تر کمک می شود .

www.takfars.ir

تکثیر : قوه نامیه بذر گیاه پالونیا کوتاه است به عبارت دیگر بذرهای این گیاه مدت زمان کمی زنده می مانند بنابراین بهتر است که از بذرهای تازه و جدید گیاه جهت تکثیر آن استفاده کرد. به نظر می رسد که بکارگیری تیمار سرمایی یعنی استفاده از دمای ۷-۲ درجه برای مدت زمان حدود دو ماه قبل از کاشت بذرها میزان جوانه زنی بذرها را افزایش می دهد . برای کاشت بذرها می توان از مخلوط کوکوپیت و پرلایت استفاده کرد . بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند بنابراین بهتر است که بعد از کاشت کمی با استفاده از کف دست انان را به سطح محیط کاشت فشار داد تا در جای خود مستقر شوند و تا زمان جوان زنی از روش اسپری با آب استفاده کرد تا به دلیل جریان اب جابجا نشوند. بذرهایی که عمیق کاشته شوند جوانه زنی خوبی نخواهند داشت . دمای مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها ۲۱ و کمتر از ۲۹ درجه است . جوانه زنی بذرها در صورت کیفیت مناسب بذر و شرایط بهینه محیطی حدود ۳ هفته طول می کشد. استفاده از پاجوش روش دیگری برای تکثیر است . پاجوشهای اطراف گیاه مادری را که یک سال عمر دارند با حفر گودالی به عمق تقریبا یک متر و بدون اینکه به توده ریشه انان اسیب برسد ، از گیاها مادری جدا میکنند . همچنین می توان در فصل رکود و استراحت از توده ریشه گیاه مادری با استفاده از قیچی قطعات به طول حدود ۱۵-۱۰ سانیتمتر را جدا کرد و ابتدا برای دو روز در میان پیت موس ققرار داد تا کمی رطوبت خود را از دست بدهند و سپس نسبت به کاشت انان اقدام کرد

آفات و بیماری: مشکل خاصی از نظر افات و بیماری این گیاه را تهدید نمیکند .

هرس: نیاز خاصی به هرس ندارد مگر قطع شاخه های اسیب دیده و سرما زده . توجه کنید که جوانه های گل روی ساقه های قدیمی شکل می گیرد بنابراین قطع ساقه های قدیمی گیاه منجر به کاهش گلدهی در سال اینده بعد از عمل هرس می شود.

image آشنایی با درخت پالونیا و نحوه کاشت و نگهداری آن

گیاهچه حاصل از بذر

image آشنایی با درخت پالونیا و نحوه کاشت و نگهداری آن

درخت جوان در سال اولیه کاشت

image آشنایی با درخت پالونیا و نحوه کاشت و نگهداری آن

برگ پالونیا

image آشنایی با درخت پالونیا و نحوه کاشت و نگهداری آن

تک فارس

درخت جوان در ابتدای بهار

محصولات معتبر
محصولات معتبر