تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کم کردن اشتها و میل به غذا خوردن با راه های ساده

مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید

مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراکی نگذارید.

به غذا خوردن خود توجه داشته باشید

در هنگام غذا خوردن، حواستان را متمرکز کنید. بهتر است هنگام خوردن پشت یک میز بنشینید و از غذایتان لذت ببرید تا اینکه آن را داخل یک سینی قرار داده و روی زانوهایتان بگذارید و مقابل تلویزیون مشغول غذا خوردن شوید. اگر روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشید، پیام سیر شدن را برای مغز خود نمی فرستید و بیش از حد میخورید و چاق می شوید. باید هنگام غذا خوردن، برای خودتان یادآوری کنید که سیر شده اید.

آهسته غذا بخورید

تکفارس آی آر

بعد از ۲۰ دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما می رساند و شما دست از غذا خوردن می کشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینکه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا کند، پُر می شود. در آخر متوجه می شوید که زیاد خورده اید. پس چاق می شوید. بنابراین غذا را آهسته بخورید و هر لقمه را با دقت و به طور کامل در دهانتان بجوید.

حواس ‌خودتان را پرت کنید

اگر ناگهان و شدیدا هوس بستنی کردید، بدانید که این فقط نشانه یک زیاده‌طلبی است. اشتهای کاذب یا همان هوس تنها ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اگر شما بتوانید در این ۱۰ دقیقه خودتان را کنترل کنید و به سمت خوراکی‌های پرکالری نروید، گام بزرگی به سمت سلامت‌تان برداشته‌اید.

شما می‌توانید برای کنترل اشتها‌ی‌تان، با انجام دادن کارهایی معمولی حواس‌تان را از خوردن خوراکی‌ای که هوس کرده‌اید، منحرف کنید. مثلا به یک دوست قدیمی زنگ بزنید، موسیقی گوش کنید، ورزش انجام دهید یا خودتان را با دیدن فیلم مشغول نگه دارید.

برنامه غذایی تان را منظم کنید

www.takfars.ir

سر ساعات معین غذا بخورید تا متابولیسم بدنتان تنظیم شود.

میان وعده های سالم مصرف کنید

سعی کنید وعده های غذایی و میان وعده های غذایی خود را منظم کنید، عادت کنید بین میان وعده های غذایی چیزی نخورید،اما میان وعده های سالم مثل شیر و میوه بخورید تا به سراغ میان وعده های ناسالم شیرینی و چیپس و … نروید.

از وسوسه ها دوری نمایید

خودتان به سوپر مارکت نروید و خرید را به فرد دیگری محول کنید. مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا روی میزتان مواد خوراکی نگذارید. اگر می دانید که خوراکی ها را میخورید آنها را در یخچال، فریزر و یا جاهای دیگری قرار دهید

استفاده از برخی مواد غذایی به کاهش اشتها کمک کرده و با وجود حجم کم، معده را پر می‌کند

اولین نوع این غذا‌ها سوپ است که علاوه بر ایجاد احساس سیری، ویتامین هم دارد. تخم‌مرغ که به منبع غنی پروتئین معروف است هم، در صورتی که به عنوان صبحانه خورده شود تا ۲۴ ساعت آینده به طور قابل ملاحظه‌ای اشتها را تحت کنترل در می‌آورد.

ماست و شیر کم چرب مصرف کنید

مصرف ماست و شیر کم چرب نه تنها معده را پر می‌کند بلکه کلسیم موجود در آن به سوختن چربی‌های بدن کمک می‌کند.

سالاد بخورید

تک فارس

مصرف سالاد به دلیل فیبر بالا حجم قابل توجهی از معده را پر می‌کند و به این ترتیب اشتها را کاهش می دهد.

حبوبات پخته مصرف کنید

حبوبات پخته هم از آن دسته مواد غذایی است که با آزاد کردن تدریجی انرژی در عین کم کالری بودن، گرسنگی فرد را از بین می‌برد.

با غذاهایی که بیشتر هوس می‌کنید، کمتر روبه‌رو شوید

یکی دیگر از کارهای مفید برای کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری، اجتناب، حذف و روبه‌ رو نشدن با خوراکی‌هایی است که خیلی دوست‌شان دارید.

مثلا اگر عاشق بستنی هستید، فریزرتان را پر از بستنی نکنید یا هنگام بیرون رفتن یک غذای سالم خانگی برای ناهار یا شام‌تان تهیه کنید تا فکر خوردن پیتزا یا غذاهای چرب به ذهن‌تان خطور نکند. اگر هم می‌بینید که پرهیز از خوردن کیک تولد دوست‌تان برای‌تان مقدور نیست، با یک برنامه‌ریزی ساده مقدار کالری مصرفی روزانه‌تان از سایر غذاها را کاهش دهید تا بتوانید با خیال راحت یک برش خوشمزه از کیک تولد را هم بخورید.

نوشیدنی‌ها را جایگزین کنید

و در آخر، اگر نتوانستید میل به خوردن‌تان را به هیچ طریقی سرکوب کنید، به جای خوردن کیک، بیسکوییت یا بستنی نوشیدن یک لیوان چای، شیر یا قهوه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر