تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه کنید تا کودک شما بچه حرف گوش کنی باشد

فرزند در دوره کودکی ۵ نیاز اساسی دارد که اگر مادران این نیازها را برای کودک برطرف کنند فرزندشان در نوجوانی بهتر می‌توانند زندگی کنند.

دلبستگی ایمن شامل امنیت، ثبات، محبت و پذیرش، خودگردانی، آزادی در بیان، خودانگیختگی و تفریح، محدودیت‌های واقع‌بینانه و خویشتن‌داری مواردی است که در کودکی باید از سوی والدین رعایت شود.

مادران علاوه بر این موارد باید خلق‌ و خوی کودکشان را بشناسند، خلق و خوی اجتماعی، بازیگوشی، پرخاشگری، حواس پرتی، خونسردی، خوش‌بینی و پایداری خلق و خوهایی هستند که کودکان معمولا با داشتن یکی از این ۷ مورد به دنیا می‌آیند.

مادران باید خلق و خوی فرزندشان را تشخیص داده و بر طبق آن با کودک خود رفتار کنند، نکته مهمی که مادران در تربیت فرزند خود باید مدنظر قرار دهند، نحوه تربیتی آنها است چرا که نحوه تربیت نقش مهمی در حرف‌شنوی نوجوانان دارد.

۴ نوع شیوه فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه، بی‌تفاواتی و آسان‌گیر وجود دارد که معمولا والدین با این سبک‌ها فرزند خود را تربیت می‌کنند، روش مقتدرانه موفق‌ترین روش فرزندپروری است که پذیرش و روابط نزدیک، روش‌های کنترل سازگارانه و استقلال دادن مناسب را شامل می‌شود. والدین مقتدر، صمیمی و دلسوز و نسبت به نیازهای کودک حساس بوده و قاطع هستند اما دخالت‌گر و محدودکننده نیستند، شیوه‌های انضباطی آنها به جای تنبیهی بودن حمایت‌کننده است بنابراین فرزندانمان با این شیوه تربیتی به بهترین شکل رشد پیدا می‌کنند.

تکفارس آی آر

فرزندپروری مستبدانه

این روش از نظر پذیرش و روابط نزدیک پایین، از نظر کنترل اجباری بالا و از نظر استقلال دادن پایین است. والدین مستبد، سرد و طردکننده هستند فرزندان در این روش پرخاشگر شده و خواهان قدرت می‌شوند و معمولا افرادی ضداجتماعی بار می‌آیند.

فرزندپروری آسان‌گیرانه

در این سبک، والدین مهرورز و پذیرا هستند اما متوقع نیستند، کنترل کمی بر رفتار فرزندان خود اعمال می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند در هر سنی که باشند خودشان تصمیم‌گیری کنند، حتی وقتی که هنوز قادر به انجام آن نیستند و نتیجه این نحوه تربیتی فرزندان متوقع است.

فرزندپروری بی‌اعتنا

www.takfars.ir

در این روش، پذیرش و روابط پایین، کنترل کم و بی‌تفاوتی کلی نسبت به استقلال دادن وجود دارد، این والدین اغلب از لحاظ هیجانی جدا و افسرده هستند و وقت و انرژی کمی برای فرزندان صرف می‌کنند. در حالیکه این والدین نیازهای پایه‌ای فرزندان را برآورده می‌کنند اما عموما از زندگی فرزندانشان گسسته هستند و در فرزندان این خانواده حس خشن به وجود می‌آید.

اگر والدین این موارد را در تربیت فرزندان خود رعایت کنند در نهایت فرزندان خوبی تحویل جامعه می‌دهند، اگر فرزندانتان حرف‌شنوی کمتری دارند به نحوه برخورد خودتان با آنها نگاه کرده و در آن تجدیدنظر کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر