تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه کنید تا دهان خوشبویی داشته باشید

image چه کنید تا دهان خوشبویی داشته باشید

۲ علت شایع و اصلی بلند مدت ایجاد بد بویی دهان و بازدم نفس ناشی از مشکلات معده یا گوارشی غذا، خرابی دندان یا بیماری لثه است، اگر بد بویی دهان و نفس شما از مشکلات گوارشی معده است.

رفع بوی بد دهان ناشی از معده

که مدت طولانی ایجاد شده است، نیاز یه مصرف یا عدم مصرف بعضی مواد غذایی یا نوشیدنی ها و مراجعه به یک پزشک طب سنتی یا طب سوزنی است.

اگر رعایت غذایی نداشته باشید یا طبع شما گرم باشد احتمالا ایجاد دوباره بد بویی دهان وجود دارد ولی قابل کنترل است

تکفارس آی آر

با انجام روش طب سوزنی که طب چینی علت بد بویی دهان را ناشی از حرارت و داغی معده می داند، به خوبی این بد بویی دهان برطرف می شود.

رفع بوی بد دهان با علت مشکلات لثه و دندان

اگر مشکل بد بویی دهان شما بطور دائم مربوط به مشکلات دهانی است

بهتر است ابتدا به یک دندانپزشک مرتبط برای بررسی لثه ها و گاهی دندان ها مراجعه کنید و توصیه ما برای از بین بردن قطعی بوی بد دهان که مشکل لثه ها است ، استفاده از لیزر دندانپزشکی نه جراحی متداول است

بد بویی دهان به طور شایع مربوط به ایجاد گیرغذایی در لثه (ایجاد بیماری لثه و تورم، در مواردی نیز با نگاه کردن در آینه متوجه چیز خاصی نمی شوید) است

www.takfars.ir

که در اثر باقی ماندن مواد غذایی فاسد شده در زیر لثه ها به مرور زمان و با مسواک نزدن صحیح ایجاد شده است(این علت به کرار و شایع توسط دندانپزشک مرتبط دیده شده است) یا دلیل ضعیف تر خرابی دندان هست.

علت بوی بد دهان چیست و چرا به وجود می آید؟

در حقیقت، بوی بد در دهان به‌احتمال زیاد نشانه وجود این باکتری است اما هم‌چنین می‌تواند نشان از وجود دیگر مسائل مربوط به سلامت شخص باشد که نیازمند درمان هستند.

درمان بوی بد دهان با چاره های خانگی و کلینیکیبه‌طورکلی، بوی بد دهان اغلب با بوی خاصی ایجاد می‌شود که توسط باکتری منتشر می‌شود، این باکتری توسط ذرات غذا، بافت در حال مرگ و همدیگر تغذیه می‌کنند.

این باکتری غیر هوازی هم‌چنین می‌تواند بر روی زبان زندگی کند و مجدداً تولید شود.

این باکتری پلاکی را می‌سازد که در راستای خط لثه است. این پلاک چسبنده و لزج است و جرم‌های بیشتر و باکتری‌هایی که به لثه‌ها و دندان حمله کرده را جذب می‌کند

و موجب بروز مسائل اضافی مثل التهاب و بیماری پریودنتال شود که ممکن است درنهایت موجب از دست دادن دندان گردد.

علت بوی بد دهان ناشی از معده و مشکلات گوارشی و درمان با طب سوزنی و روش های طب چینی

چینی‌ها معتقدند که علت بوی بد دهان داغی زیاد معده است. همان‌طور که از نامش پیداست، معده داغ به این معنی است که در معده گرمای بیش از حد حس می‌شود.

این مشکل می‌تواند باعث مشکلاتی از قبیل بوی بد دهان، مشکلات لثه و تورم آن، زخم دردهان و سردرد ناحیه لوب پیشانی شود.

تک فارس

رفع و درمان بوی بد دهان با مشکلات معده و گوارشیداغی یا حرارت معده می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله استرس زیاد، رژیم غذایی بد، سرماخوردگی شکم، هضم بد غذا و دلایل دیگر رخ دهد.

این مشکل بسیار رایج است و در واقع در بسیار از موارد این مشکل تشخصی داده نشده و مردم فقط از این مشکل رنج می‌برند و سعی می‌کنند با استفاده از قرص‌های ضد اسید با این مشکل مقابله کنند.

ولی این کار تنها بر مشکل اصلی سرپوش می‌گذارد. اگر شما بتوانید علت داغی معده خود را پیدا کنید

آنگاه می‌توانید آن را برطرف کنید و در غیر این صورت احتمالاً طب سوزنی می‌تواند برای حل این مشکل به شما کمک کند.

در طی تمام تحقیقاتی که در مورد روش درمان بوی بد دهان و سایر روش‌های موقت و دائم انجام شده، روش درمانی طب سوزنی چین بهترین روشی بود که برای درمان بوی بد دهان ناشی از معده پیدا شد.

ما کاربرد روش طب سوزنی را به عنوان یک روش درمانی معمولی و رایج نگاه نمی‌کنیم. مردم طب سوزنی را راه‌حلی برای خلاص شدن از بوی بد دهان در نظر نمی‌گیرند.

هم چنین سیستم هضم نادرست غذا هم یک عامل دخیل در بروز بوی بد دهان است. بطور کلی به دلیل ضعف سیستم گوارشی، غذاها در قسمت بالایی سیستم هاضمه فاسد می شوند که موجب بوی بسیار بد دهان می گردد.

علت بوی بد دهان یا نفس بد بو توسط باکتری های دهانی

پروتئین‌ها در غذا، خون و بافت های دهانی که دچار مشکل شده‌اند، توسط باکتری‌های بی‌هوازی که در سطح زبان و گلو زندگی می‌کنند، تجزیه می‌شوند؛

این باکتری‌ها هنگامی که در تماس با آمینو اسید مشخصی در پروتئین‌هایی که پیش‌تر ذکر شد قرار می‌گیرند، از انتهای زبان و گلو ترکیباتی آزاد می‌کنند که باعث بوی بد می‌شود.

T A K F A R S

بسیاری از محصولات از جمله قرص‌ها و اسپری‌ها، غلبه بر این مشکل را تبلیغ می‌کنند؛

در حقیقت اینها تنها مشکل نفس بد بو را مخفی می‌کنند که به این ترتیب صدمات بیشتری را موجب می‌شوند و باعث درمان بوی بد دهان نمی شوند.

اگر شما در مورد درمان بوی بد دهان خود جدی هستید، باید ریشه این مشکل را پیدا کنید.

چگونه بد بویی دهان و نفس اتفاق می‌افتد و چطور باید اقدام به درمان آن کرد؟

تخمین زده شده است که منشأ اصلی و علت بوی بد دهان بیش از ۹۵ درصد از موارد، مربوط به حفره دهان است و موارد بسیار کمی به دلیل اختلالات معده اتفاق می‌افتد.

دهان شما میلیون‌ها باکتری دارد. آن‌ها می‌توانند ذرات باقیمانده غذا در دهانتان را تجزیه کنند که نتیجه آن چیزی است که به عنوان پلاک می‌شناسیم.

پلاک می‌تواند گازهای بد بویی مانند سولفید هیدروژن، دی سولفید دی متیل، متانول و غیره متصاعد کند. این گازها در نتیجه متابولیسم بی‌هوازی ایجاد می‌شوند.

(فعالیت باکتری‌ها بدون اکسیژن محیط). اگر تجمع پلاک (در مرز لثه و دندان‌های بالا و پایین) زیاد شود، فعالیت باکتری‌های بی‌هوازی نیز بالا می‌رود و این به نوبه خود منجر به ایجاد حجم بیشتر گازهای بد بو می‌شود.

به بیان ساده تجمع افزایش پلاک بوی بد دهان را ایجاد می‌کند. این مشکل شامل دندان‌های مصنوعی پلاستیکی که به درستی نگهداری نشوند نیز می‌شود.

رفع بیماری لثه باعث درمان بد بویی دهان می شود

تک فارس www.takfars.ir

در بیماری‌های لثه، شیار طبیعی لثه‌ها از حد طبیعی عمیق‌تر می‌شود و اغلب با مسواک تمیز نمی‌شود و محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها می‌باشد.

لثه ملتهب بسیار مستعد خونریزی است با کوچک‌ترین تحریکی خون می‌آید و باعث ایجاد بوی تعفن و بد دهان می‌شود. البته در مواردی این التهاب و خونریزی به راحتی دیده نمی‌شود و سردرگمی ایجاد می‌کند.

التهاب و ورم لثهفردی که دچار بد بویی دهان به صورت دائم در طول روز می‌باشد در حقیقت با هیچ دارو و قرصی نمی‌تواند این مشکل را حل نماید و علت اصلی هم گیر کردن مواد غذایی فاسد شده در زیر لثه می‌باشد

که در اثر مسواک نزدن صحیح به وجود آماده و بایستی با روش‌های دندان‌پزشکی جراحی لثه و یا لیزر این مواد فاسد شده خارج شود.

علت بوی بد دهان در صبح چیست؟

یکی از اولین مواردی که هنگام صبح به آن توجه می‌کنید، خشکی دهانتان کم آب شدن بدن و خشک شدن زباناست و علت اصلی آن هم کم بودن جریان بزاق در طول خواب است.

بزاق مسئول نرم و لغزنده کردن دهان شماست و بزاق کمتر به معنی خشکی بیشتر است.

این خشکی باعث می‌شود سلول‌های مرده به زبان و داخل گونه بچسبند. باکتری‌ها با این سلول‌ها واکنش می‌دهند و بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. این پدیده به عنوان بد بویی دهان صبحگاهی شناخته می‌شود.

اگر شما برای فشار خون یا افسردگی دارو مصرف می‌کنید، مشکل دهان صبحگاهی تان بدتر می‌شود. الکل و مشروبات، بدن شما را کم آب می‌کند و جریان بزاقتان را کاهش می‌دهد.

تنفس از طریق دهان نیز باعث خشکی دهان می‌شود. بزاق راکد نیز به دلیل فعالیت باکتری‌ها بو ایجاد می‌کند.

تکفارس

می‌توانید با شستشوی دهان با آب تمیز، نوشیدن میزان زیاد آب و خوردن چیزهایی که تولید بزاق را تحریک کنند، از این مشکل اجتناب کنید.

داشتن بوی بد دهان چقدر طول می کشد؟

این کاملاً بستگی به علت ایجاد بوی بد دهان دارد. اگر بوی بد نفس شما به واسطه مشکلاتی در عدم بهداشت مناسب دهان ایجاد شده باشد

درمانهای ساده و خانگی در رفع این بیماری می‌تواند بلافاصله این مشکل را برطرف کند. سینوزیت مزمن باعث بد بویی دهان می‌شوند و مادامی که عفونت در سینوس‌ها وجود داشته باشد این مشکل دوباره باز می‌گردد.

چاقی پس از زایماناگر این مشکل در نتیجه هر یک از بیماری‌هایی که در این مقاله ذکر شده است باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد و می‌تواند در این مدت با داروهای مناسب کنترل شود.

اگر بوی بد دهان در اثر مشکلات و بیماری لثه باشد چه کنیم؟

اگربوی بد دهان یا نفس بد بوی شما ناشی از مشکلات لثه باشد و غذاهای فاسد شده در زیر لثه‌ها باشند و آن را به‌موقع خارج نکنید، التهاب لثه پیشروی خواهد کرد که شکل خیلی جدی‌تر بیماری لثه است.

به دلیل التهاب، لثه در خطر لق شدن دندان قرار می‌گیرید. به علاوه بر اساس آخرین تحقیقات حمله قلبی، سکته و حتی سقط جنین یا زایمان زودرس در افرادی که التهاب لثه دارند، بالاتر است.

شما می‌توانید در یک جلسه مشاوره از وضعیت دهان و دندان خود و اینکه آیا بد بویی دهان شما هم جز این عامل پنهانی نفس متعفن هست اطلاع پیدا کنید

و راه درمان بوی بد دهان با لیزر و یا روش‌های دیگر دندان‌پزشکی و خانگی جهت برطرف کردن این مشکل و جلوگیری از بیماری لثه به شما گفته می شود.

takfars.ir

مهم‌ترین علت بوی بد دهان در حفره دهانی، جرم‌های زیر لثه‌ای می باشد که با ۲ روش زیر قابل درمان می باشد

درمان بوی بد دهان با روش جراحی لثه در دندان‌پزشکی

هدف اولیه در این درمان حذف التهاب لثه و تصحیح شرایطی است که باعث وقوع مشکلات لثه گردیده است. درمان بوی بد دهان در ۴ مرحله قابل انجام است که در مراحل پیشرفته بیماری بوی بد دهان، معمولاً درمانهای جراحی نیز غیرقابل اجتناب هستند.

جراحی لثه می تواند به درمان بوی بد دهان کمک شایانی کندهدف از جراحی لثه دستیابی به عمق ضایعات و حذف باکتری‌های نفود کرده در ناحیه ریشه دندان و در استخوان پشتیبان آن است

که به صورت معمول این قسمت‌ها غیرقابل دسترس هستند و همین عدم دسترسی باعث بد بویی دهان شده و فرد سردرگم می ماند.

در درمانهای متداول جراحی از ایجاد یک برش در لثه (فلپ)، بافت لثه از سطوح استخوان جدا شده و جرم تشکیل شده، بافت عفونی و التهاب حذف می‌شوند.

پس از شستشوی ناحیه تحت جراحی با مواد ضد میکروبی، مجدداً بافت لثه را به محل اولیه برگردانده و بخیه می‌خورد.

و بعد از این جراحی دردهای ناحیه بخیه خورده و استفاده از آنتی بیوتیک و مسکن‌ها حتمی می‌باشد.

درمان بوی بد دهان با لیزر دندان‌پزشکی، بدون جراحی متداول، خونریزی و درد

معمولاً بر اثر صحیح مسواک نزدن، بعد از مدتی مقداری از مواد غذایی در لابلای لثه‌ها و دندان‌ها گیر کرده و باعث فساد و بوی بد دهان می‌شوند که متأسفانه به راحتی مشخص نمی‌شود تا زمانی که باعث تورم و قرمزی لثه شود.

تک فارس آی آر

در این مرحله برای بر طرف شدن مشکل به روش‌های جراحی نیاز می‌شود که اکنون روش دندان‌پزشکی لیزری که بی‌خطر و بی‌دردترین روش برای درمان بوی بد دهان با لیزر و رفع مشکلات لثه‌ای است

برای از بین بردن بوی بد دهان با لیزر می توانید در یک تا دو جلسه توسط دندان‌پزشک مرتبط اقدام کنید. در روش‌های قدیمی، دندان‌پزشک برای درمان بوی بد دهان ، قسمتی از بافت‌هایی لثه را جراحی می‌کرد

تا مواد غذایی به جا مانده و فاسد شده در زیر لثه‌ها خارج شوند و محل برش جراحی نیز بخیه زده می‌شد که گاهی اوقات علاوه بر درد شدید باعث ایجاد اسکار و نافرمی لثه و یا حتی تحلیل لثه می‌شد.

جراحی لثه برای درمان بوی بد دهان با لیزر دندان‌پزشکی

از آنجایی که در درمان بوی بد دهان با لیزر، عروقی خونی بسته می‌شود و خونریزی حین جراحی و تورم لثه بعد از جراحی با لیزر وجود ندارد

لذا روش لیزر مورد قبول و رضایتمندی بسیاری از افراد مبتلا به بوی بد دهان شده است. در درمان بوی بد دهان با لیزر، با انسداد الیاف عصبی لثه کاهش درد را در ۹۰ در صد افراد موجب می‌شود.

در روش درمان بوی بد دهان با لیزر، مراقبت‌های ویژه‌ای پس از جراحی نیز حذف می‌گردد، به‌طور که پس از پایان یافتن جلسه درمان، بیمار می‌تواند بر خلاف روش جراحی متداول به راحتی غذا مصرف کند.

و در نهایت در روش درمان بوی بد دهان با لیزر با توجه به خاصیت جوش دادن بافت‌های لثه توسط تابش لیزر، نیاز به بخیه زدن را مرتفع می‌سازد و احتمال تشکیل بافت اضافه در لثه (اسکار) به حداقل می‌رسد.

با توجه به کاربرد لیزر در درمان بوی بد دهان برای افرادی که مبتلا بد بویی دهان در قسمت حفره‌ای بوده‌اند از این روش بی‌خطر و سریع برای رفع بوی بد دهان خود که به صورت ناشناخته‌ای از طریق لثه تولید می‌شده استفاده کرده‌اند و اکنون از دیگران کناری گیری نمی‌کنند.

تنفس بد بو، بیماری پیرادندانی (پریودنتال)، ورم لثه و پوسیدگی کلی دندانی همگی توسط یک باکتری غیر هوازی ایجاد می‌شوند که در بین دندان و اطراف لثه‌ها در دهان شما زندگی می‌کند.

TakFars

بیشتر بدانید راه هایی برای رهایی از بوی بد دهان

این نوع باکتری برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز ندارد و از نظر ماهوی پاتوبیولوژیکی است.

عوامل متعدد و شناخته شده و پنهان موقت و دائمی که باعث بوی بد و متعفن دهان می شود.

بهداشت ضعیف دهان متداول‌ترین علت ایجاد نفس بد بو است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکارآمد باعث می‌شود ذرات غذای جویده شده در بین فاصله دندان‌ها باقی بمانند و موجب فساد در دهانتان شوند و در نهایت موجب بیماری‌های شدید لثه شود (مانند التهاب لثه).

حفظ بهداشت دهان برای جلوگیری از بد بو شدن دهان لازم است. باید دندان‌هایتان و نیز زبانتان را به درستی مسواک بزنید تا از باقیمانده‌های غذا و پلاک‌ها خلاص شوید.

همچنین با نخ دندان بین دندان‌ها را تمیز کنید. این کار بهتر است پس از غذا خوردن انجام شود.

مراحل خراب شدن دندان و عفونت و آبسه

عفونت‌های لثه

لثه‌های قرمز یا ورم کرده که پس از استفاده از مسواک یا نخ، خونریزی می‌کنند.

با علائم مشخصه خونریزی و قرمزی بافت لثه که در اثر مسواک زدن غیر صحیح و خارج نشدن مواد غذایی از لثه، بوی بد دهان را نیز به همراه خواهد داشت.

تک فارس

درمان بوی بد دهان با لیزر برای این مشکل به خوبی امکان پذیر است.

حفره‌های ناشی از پوسیدگی‌های دندانی، وجود دندان‌های پوسیده یا پر کردن نامناسب دندان ترمیم شده

در اثر ایجاد گیر غذایی در موارد گفته شده به لثه به محافظ دور دندان آسیب می‌رسد و به خودی خود می‌تواند موجب بد بویی دهان شود.

آبسه در ریشه‌های دندان یا چرک بین دندان‌ها

روکش‌های نامناسب دندان

قرار دادن پوشش و روکش روی دندان تاج دندان– دهان خشک

خشکی محیط دهان ناشی از صحبت کردن طولانی مدت، کم آبی بدن، رادیوتراپی، دیابت و … به واسطه کاهش بزاق ایجاد می‌شود؛

بزاق برای پاک کردن دهان و نیز از بین بردن ذراتی که بو ایجاد می‌کنند، ضروری است. باید تا جایی که می‌توانید آب بنوشید تا دهانتان را مرطوب نگه دارید.

بار روی زبان

در گروه اندکی از افراد، بلند بودن جوانه‌های چشایی (پرزهای زبان) در بخش انتهای زبان می‌تواند عاملی برای ایجاد بوی بد دهان باشد که با مسواک زدن روی زبان معمولاً این علت بوی بد دهان نیز از بین می‌رود.

www.takfars.ir

دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی را خوب تمیز کنید تا از پلاک‌ها پاک شود.

علاوه بر موارد گفته شده که عامل بوی بد دهان می‌باشند مانند (ترمیم‌های نامناسب، پوسیدگی، دخانیات و غیره) یک مورد دیگر به نام پلاکهای باکتریایی وجود دارد

که شروع آن از یک پلاک زرد رنگ نرم و چسبیده، بعد از مدتی که مسواک می‌زنید تشکیل می‌شود و طی فرایند شناخته شده‌ای تبدیل به جرم می‌شود.

رفع جرم دندان راهی برای درمان بوی بد دهانجرم‌های دندانی به دو گروه بالا و زیر لثه‌ای که علت اصلی بوی بد دهان هستند

جرم‌های بالا لثه‌ای

معمولاً قابل رؤیت هستند و ممکن است محدود به یک دندان یا گروهی از دندان‌ها شود و نسبت به جرم زیر لثه‌ای آسیب کمتری می‌رساند.

جرم‌های زیر لثه‌ای

در زیر لبه لثه قرار گرفته و به راحتی دیده نمی‌شود و در معایناتی که فرد در دندان‌پزشکی انجام می‌دهد این جرم لثه کشف شده و بسیار چسبنده و متراکم هستند

و نقش اصلی را در بروز بیماری‌های لثه و عاملی برای بروز بد بویی دهان در افراد می‌باشند.

T A K F A R S

عوامل و علت بوی بد دهان غیر از محیط داخل دهانی

بیماری‌های مختلف: از قبیل سینوزیت، برونشیت، دیابت، مشکلات کلیه یا کبد، بیماری لثه، عفونت در دستگاه تنفسی و غیره که ممکن است باعث بوی بد نفس و دهان شوند و درمان بوی بد دهان به پزشک متخصص نیاز دارد.

مثلاً اگر شما کتواسیدوز دیابتی دارید، ممکن است نفستان بوی میوه دهد و این شرایط در طی ساعت‌ها یا روزها می‌تواند مخرب باشد. اگر روده‌تان مسدود شده باشد ممکن است تنفسی با بوی مدفوع داشته باشید.

علت‌های موقت شروع بد بویی دهان

سیگار کشیدن و مصرف الکل: برای رفع بوی بد دهان خود باید این عادت‌ها را ترک کنید.

غذاها: سیر، پیاز و غیره، بوی بد ناخوشایندی در دهان ایجاد می‌کنند؛ این مواد در خون جذب می‌شوند و سپس به ریه‌ها انتقال می‌یابند (جایی که باید خارج شوند) و یک علت بوی بد دهان می شود.

برخی دلایل رایج که باعث بد بویی دهان می شود

ورم لثه این بیماری التهاب لثه است که توسط سیستم ایمنی خودتان که سعی دارد با عفونت باکتریایی مبارزه کند ایجاد می‌شود.

در صورت عدم درمان می‌تواند موجب یک التهاب اپیدمیک و همه‌گیر شود که به دندان‌ها و لثه‌ها حمله می‌کند.

پوسیدگی دندانی، این مسئله توسط مدفوع اسیدی از باکتری ایجاد می‌شود هنگامی‌که دندان را مصرف می‌کند. اسید منتشرشده توسط باکتری به‌طور واقعی دندان را در خود دهان از بین می‌برد.

تک فارس www.takfars.ir

بیماری پریودنتال، این بیماری از دست دادن استخوان و بافت اطراف دندان است. این بیماری توسط یک حمله میکروبی توسط باکتری غیر هوازی اطراف دندان ایجاد می‌شود.

دهان شویهاگرچه علت بوی بد دهان به عوامل مختلف از جمله بیماری ربط دارد، مانند دیابت‌ که این بیماری می‌تواند موجب اسیدی شدن دهان شود که خود آن، یک علت بوی بد دهان خواهد بود.

شرایط دیگر غیر از موارد فوق‌ که می‌توانند موجب بروز علت بوی بد دهان گردند به شرح ذیل هستند

سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها، دهان‌شویه‌ها (که پایه الکلی دارند)

و حتی تنفس از طریق دهان (که باعث خشک شدن دهان شده و به بزاق دهان اجازه نمی‌دهد باکتری‌های ایجادکننده بو را برطرف کند).

در موارد نادر، برخی شرایط پزشکی مثل سرطان و درست کار نکردن کلیه‌ها هم می‌تواند علت بوی بد دهان باشند.

بیماری لثه عاملی که در ایجاد بد بویی دهان بسیار مهم است

بیماری لثه می‌تواند به دو گروه گسترده یعنی ورم لثه و التهاب بافت‌های اطراف دندان تقسیم شود.

بیماری ورم لثه یا التهاب لثه‌ها در تمام رده‌های سنی است اما اغلب در کودکان و بزرگ‌سالان جوانتر ظاهر می‌شود.

بیماری پریودونتیتیس یک التهاب با خرابی متعاقب دیگر ساختارهای محافظ دندان است یعنی استخوان آلوئولار، لیگامنت پریو دنتال و سیمان دندان و از دست دادن متعاقب دندان است.

Tak Fars

عمدتاً این شرایط در اوایل میان‌سالی ظاهر می‌شود و شدت آن در پیری افزایش می‌یابد. ورم لثه می‌تواند، ممکن است به بیماری پریودونتیتیس در فرد تبدیل شود.

در کشورهای درحال‌توسعه ببین ۹۰ درصد از بزرگ‌سالان بالای ۳۵ سال بیماری‌های مزمن لثه یکی از گسترده‌ترین نوع به این بیمارها مبتلایند.

هم‌چنین نشان داده‌شده است که دلیل اصلی از دست دادن دندان در افراد ۴۰ ساله و بالاتر همین بیماری‌های مزمن لثه است.این بیماری یک علت بوی بد دهان خواهد بود.

معرفی برخی شرایط که عمدتاً با ایجاد بوی بد دهان و بیماری لثه همراه‌اند و در درمان بوی بد دهان توسط دندانپزشکان لحاظ می شود

پلاک دندانی

ضرورت اساسی در جلوگیری از بروز یک بیماری و درمان آن درک دلایل بروز آن بیماری است.دلیل اولیه بروز بیماری‌های لثه باکتری است

که سازنده مجموعه‌ای بر روی سطح دندان است که به عنوان پلاک شناخته می‌شود. این باکتری‌ها علت بوی بد دهان هستند.

زمانی که پلاک دندانی در زیرمیکروسکوپ بررسی می‌شود گستره‌ای از انواع مختلف باکتری را آشکار می‌شود.

بعضی سلول‌های اپیتلیال (بشره غشاء مخاطی) دهانی ورقه ورقه شده و گلبول‌های سفید خون هم ممکن است وجود داشته باشند.

بیشتر بدانید توصیه های بهداشتی برای پیشگیری روزه‌داران از بوی بد دهان

تکفارس آی آر

سطح تمیز دندان بعد از مسواک زدن معمولاً توسط یک‌لایه نازک گلیکوپروتئین از بزاق که غشا نامیده می‌شود پوشانده می‌شود.

پلاک دندانی چطور بوجود می آید

باکتری های دندان و دهان و بوی دهاندر طی چند سال اول باکتری تکثیر می‌شود تا یک کلونی بسازد. مضافاً بر این دیگر ارگانیسم‌ها از نواحی مجاور برای ساخت تراکم پیچیده‌ای از کلونی‌های ترکیبی بر روی غشا ساکن می‌شوند.

ماده حاضر در بین باکتری‌ها ماده میان سلولی درون میکروبی نامیده می‌شود که در حدود ۲۵ درصد از حجم پلاک را می‌سازد.

این ماده میان سلولی پلیمرهای کربوهیدراتی خارج سلولی هستند که به‌وسیله باکتری‌ها از قندهای رژیمی، بزاق و اجزای مایع لثه‌ای و بزاقی، باکتری‌های مرده و در حال مرگ تولید می‌شود.

مقدار کمی از پلاک با سلامت لثه و سلامت پریودنتال سازگار است. برخی افراد می‌توانند برای مدت طولانی در برابر مقدار پلاک بیشتری مقاومت کنند

بدون اینکه این میزان بالای پلاک منجر به پریودنتیتیس (خراب شدن و نابودی بافت‌های محافظ) ویرانگر پیش‌رونده شود اگرچه در این‌گونه افراد التهاب لثه بیشتر است.

رژیم غذایی و تشکیل پلاک ممکن است با تغییر مقدار و ساختار پلاک نقش مهمی در تشکیل پلاک ایفا کند. هر چه میزان پلاک دندانی بیشتر باشد شدت بوی بد دهان بیشتر خواهد شد.

قندهای قابل تخمیر به دلیل آنکه منبع انرژی اضافی برای متابولیسم باکتریایی هستند

و هم‌چنین برای تولید پلی ساکاریدهای خارج سلولی مواد خام فراهم می‌کنند تشکیل پلاک را افزایش می‌دهند.

تک فارس

عوامل ثانویه علت بوی بد دهان چیست؟

اگرچه پلاک یک دلیل اولیه بیماری لثه است تعدادی دیگر به عنوان عامل ثانویه، موضعی و سیستماتیک در نظر می‌گیرند که مستعد جمع‌آوری پلاک هستند و یا پاسخ بافت لثه به پلاک را تغییر می‌دهند.

این عوامل موضعی علت بوی بد دهان عبارت‌اند از

حفره‌هایی در دندان

پر کردن‌های ناقص و معیوب

دندان‌های مصنوعی که خوب طراحی نشده‌اند

وسایل ارتودنسی

دندان‌های که تراز نیستند

تنفس از دهان

شکاف‌هایی روی دندان یا ریشه‌های نزدیک خط لثه

www.takfars.ir

کاهش بزاق دهان

مصرف تنباکو یا سیگار

عوامل سیستمی که به‌طور بالقوه بر بافت لثه و ایجاد علت بوی بد دهان اثر می‌گذارند

بیماری‌های سیستمی مثل دیابت، سندروم دان، ایدز و اختلالات خونی و …

تغییرات هورمونی رخ‌داده در طول دوران بلوغ، بارداری، یائسگی و مصرف قرص‌های ضدبارداری

عوامل رژیم غذایی، به‌عنوان‌مثال کمبود پروتئین و ویتامین C و B

کنترل علت بوی بد دهان که توسط باکتری بی‌هوازی ایجادشده است

این مورد با رعایت بهداشت دهان و دندان آغاز می‌شود. یعنی که تمیز کردن دندان‌ها حداقل ۲ بار در روز الزامی است.

استفاده از کلروهگزیدین گلوکونات، دی اکسید کلر، پر اکسید هیدروژن به عنوان دهان‌شویه می‌تواند در کشتن میکروب‌ها و باکتری‌ها به هنگام شستن آن‌ها کمک‌کننده باشد. حداقل دو بار در سال تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها مهم است.

حتی اگر بعد از رعایت مداوم مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان، بوی بد دهان ادامه دار باشد دلایل دیگری می‌بایست بررسی شوند تا تعیین کند که آیا علت بوی بد دهان ناشی از منبع دیگری است یا نه

T A K F A R S

با دندان‌پزشکتان مشورت نمایید تا باهم بتوانید دلایل بوی بد دهان خود را بشناسید و بهداشت دهان مناسبی داشته باشید تا میزان باکتری‌ها در دهان شما کاهش یابد.

علت پنهانی و اصلی بد بویی دهان اکثر افراد، گیر کردن موادغذایی و فاسد شدن آن در زیر لثه ها است

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند علت بوی بد دهان به طور دائم باشد، بیماری‌های پیرادندانی و بیماری‌های لثه گردد.

زمانی که به باکتری‌ها اجازه داده می‌شود تا به شکل پلاک و جرم روی دندان ظاهر شوند این باکتری‌ها در دهان و اطراف لثه شما مواد سمی آزاد می‌کنند.

اگر این بیماری درمان نشود درنهایت می‌تواند به لثه‌ها و استخوان آرواره آسیب وارد کند. دیگر مسائل مثل عفونت سینوس‌ها و معده‌ی آشفته هم می‌توانند منجر به بوی بد دهان گردند.

علت بوی بد دهان ناشی از این شرایط نتیجه ترشح پشت بینی از سینوس‌هایتان و یا آروغ به دلیل ناراحتی معده است و برای مبارزه با آن‌ها می‌توانید اقدام به مصرف مواد مغذی یا داروهای ضد آن‌ها تحت نظر پزشک نمایید.

رفع بوی بد دهان با روش های موقت که در اثر رعایت نکردن یکسری موارد این بد بویی ایجاد شده

اگر مشکلات موقتی که بر بهداشت دندانی شما تأثیر می‌گذارد دارید، برای رفع بوی بد دهان به طور موقت یا یک مقطع کوتاه، قرقره کردن شوینده پراکساید به تازه‌ شدن نفس کمک خواهد کرد.

اکسیژن موجود در پراکساید باکتری‌هایی را که موجب بد بویی دهان می‌شوند را از بین می برد.

اگر با تشکیل جرم زیاد مشکل‌دارید استفاده از دهان‌شویه ضد میکروبی موجب کشتن باکتری‌های تولیدکننده بو می شود و از شما در برابر ابتلا به بیماری پیرادندانی محافظت می‌کند

تک فارس www.takfars.ir

که در مواردی از افراد مصرف این دهانشویه ها باید تحت نظر پزشک باشد زیرا زیاده روی در استفاده ازآنها عوارضی را در پی دارد. راه‌حل دیگر رفع بوی بد دهان، نوشیدن زیاد آب است.

کم آب شدن بدن منجر به خشک شدن دهان و سپس ایجاد بوی بد دهان می‌گردد بنابراین روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. نکته آخر شامل رعایت رژیم غذایی هست.

آیا رعایت بهداشتی دهان و دندان باعث درمان بوی بد دهان می شود؟

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نمی‌تواند جمعیت باکتری‌هایی که موجب بد بویی دهان می‌شوند را تحت کنترل درآورد و هنگامی که این جرم های دندانی و لثه ای بیشتر می شود دیگر با مسواک زدن مشکل حل نمی شود.

تمیز کردن دو بار در روز دندان حداقل نیاز برای کاهش جمعیت باکتریایی دهان است. اگرچه تمیز کردن دقیق کاری دشوار است.

مسواک نمی‌تواند بین دندان‌ها را تمیز کرده و اغلب موجب برجستگی و شکاف‌هایی در امتداد خط لثه می‌گردد. شستشوی دهان مانع چرب چسبنده‌ای که جرم را می‌سازد را از بین ببرد.

عفونت‌های حاصله از پوسیدگی دندان، ورم لثه و بیماری پیرادندانی هم می‌توانند موجب بوی بد دهان گردند. سیگار کشیدن، تنفس از طریق دهان، دهان‌شویه‌هایی که پایه الکلی دارند و برخی داروها هم خشکی دهان را افزایش می‌دهند. کم شدن آب محیط دهان‌ به‌ دهان اجازه نمی‌دهد باکتری‌های ایجادکننده بو را برطرف نماید.

جلوگیری از علت بوی بد دهان به طور موقت و دائم

بهترین دفاع در برابر کنترل و پیشگیری دائم از ایجاد بد بویی دهان رعایت بهداشت دهانی و دندانی روزمره است.

مسواک زدن صحیح و به موقع دندان‌ها و زبان، گیر غذایی، جرم دندانی و لثه و در نهایت بویی را که موجب رشد باکتری‌هایی می‌شوند که علت اصلی بوی بد هان و نفس هستند را رفع می‌کند.

تک فارس آی آر

خرید یک مسواک یا کاردک مخصوص رفع جرم یا بار زبان، شما را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثر باکتری‌ها را از پشت زبان که مسواک دندانی از آن غفلت می‌کند را بزدایید.

پس از مسواک زدن برای زدودن مواد غذایی مخفی که منجر به تشکیل پلاک حاصله از باکتری‌های باقی‌مانده در بین دندان‌ها نیاز خواهید داشت، بین دندان‌ها به طور مناسب نخ دندان بکشید.

هم‌چنین استفاده روزانه از نخ دندان مانع از بروز آنچه به‌عنوان بیماری پیرادندانی شناخته می‌شود یک علت بوی بد دهان محسوب می‌گردد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر