تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه چیزهایی باعث میشوند سرما بخوریم

image چه چیزهایی باعث میشوند سرما بخوریم

سرماخوردگی و آنفلوآنزا علائم مشترکی دارند،  با شروع فصل سرما بیماری که ممکن است در اعضای هر خانواده‌ای بروز کند، سرماخوردگی است که این بیماری در کودکان نگرانی بیشتری به همراه دارد.

کودکانی که دو سال کامل از شیر مادر تغذیه شده‌اند و دچار سوءتغذیه نیستند، کمتر به سرماخوردگی دچار می‌شوند؛ چرا که بدن‌شان مقاومت بیشتری دارد.

اختلالات رشد، مقاومت ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، بهتر است واکسن آنفلوانزا از اول پاییز تزریق شود تا بدن در برابر ویروس سرماخوردگی مقاومت بیشتری داشته باشد.

کمتر مبتلا شدن کودکان به سرماخوردگی

تکفارس آی آر

با استفاده از ماسک، شستن مداوم دست‌ها، تماس کمتر با افراد بیمار و استفاده بیشتر مایعات می‌توان تا حدی این بیماری را کنترل کرد.

پرهیز از مصرف میوه‌های نشسته و سبزیجات خام و اغذیه غیربهداشتی مانند لواشک، بستنی و آلوچه، ادویه‌جات و بسیار مهم‌تر از آن دوری از افراد سرماخورده بویژه در محیط‌های مدرسه، مهدکودک و دانشگاه که افراد بیشتر در معرض سرماخوردگی‌های مکرر قرار می‌گیرند، مهم است.

توصیه شده که در صورت تماس با افراد سرماخورده، بینی و گلو را با آب نمک شست‌وشو داده و مصرف بیشتر مایعات و سوپ و اغذیه و ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند. رعایت فاصله از فرد سرماخورده بویژه هنگام عطسه یا سرفه و جداکردن ظرف‌های غذای فرد بیمار هم می‌تواند در کاهش احتمال عفونت موثر باشد.

از آنجا که کودکان در سنین قبل از مدرسه به طور متوسط چهارتا شش مرتبه در سال مستعد سرماخوردگی‌اند باید مراقبت‌های بیشتری از آنها صورت گیرد.

اگر علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه‌های خلط‌ دار، گلو درد، تنگی نفس و بی‌حالی شدید, سه روز بیشتر بطول انجامد، احتمال اضافه شدن بیماری عفونی باکتریایی به سرماخوردگی وجود دارد و باید به پزشک مراجعه شود. نشانه‌های این گلودرد شامل قرمزی و تورم لوزه‌ها، تورم غدد لنفاوی در جلوی گردن، تب، سردرد، درد عضلانی، شکم درد و گلودرد است.

www.takfars.ir

بیماری‌های تنفسی فوقانی مانند آلرژی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آنژین است که مقابله با آنها را باید بسیار جدی گرفت.

سرما عامل سرماخوردگی نیست

برخلاف باور بسیاری از مردم، هوای سرد تاثیری در سرماخوردگی ندارد. در اوایل پاییز و زمستان، اغلب کودکان در مهدکودک و مدرسه به سر می‌برند، در زمستان تجمع در مکان‌های سرپوشیده، شانس انتقال عفونت‌های ویروسی را از فردی به فرد دیگر بیشتر می‌کند. حساسیت در کودکان نیز ناگهان با نشانه‌هایی از قبیل گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی و چشم ظاهر می‌شود. عطسه‌های پیاپی و آبریزش‌ بینی بی‌رنگ و رقیق از علائم آلرژی است.

مهم‌ترین درمان حساسیت یا آلرژی، پیدا کردن عامل ایجاد حساسیت یا آلرژی و حذف آن در زندگی است.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا علائم مشترکی دارند که آنفلوآنزا با تب و سردرد، سرفه‌های خشک، درد عمومی بدن به طور ناگهانی ظاهر و تب ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد تا سه – چهار روز و گلودرد از نشانه‌های بارز آنفلوآنزا هستند.

رعایت بهداشت فردی در مواقعی که فرد مبتلا است، استراحت به مدت یک هفته، رژیم غذایی مناسب، استفاده از دستمال هنگامعطسه و سرفه و شست وشوی دست‌ها، اهمیت خاصی دارد. به خصوص در فصل زمستان، روزانه یک لیوان آب پرتقال تازه بسیار مفید و مناسب و تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی برای کودکان و افراد مسن به خصوص افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، توصیه می‌شود.

استراحت و رژیم غذایی، بهترین روش‌های درمان سرماخوردگی است، هوای سرد، باعث خشک شدن مخاط‌ بینی و شرایط مناسب برای سرایت ویروس است که مرطوب کردن هوا، راهی برای مقابله با آن است.

به محض اینکه فرزند شما به گلودرد، سرماخوردگی شدید یا تب دچار شد او را نزد پزشک یا مرکز بهداشت درمانی ببرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر