image چه بخوریم تا جوش نزنیم

کلید جلوگیری از آکنه تغذیه مناسب برای عملکرد صحیح غده‌های سباسه پوست است. یادتان باشد بهترین مواد غذایی برای تنظیم میزان ترشحات پوست ویتامین‌های A و زینک و روی هستند، البته آنتی‌اکسیدان‌ها را هم نباید فراموش کنید.

غذاهای مفید برای درمان جوش

▪ سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی‌های معمولی پای ثابت سفره انسان‌ها هستند اما سیب‌زمینی‌های شیرین را کمتر کسی مورد توجه قرار می‌دهد، اما بدانید این سیب‌زمینی‌های نارنجی (یا زردرنگ) منبع عالی ویتامین A هستند که نقش مهمی در تنظیم عملکرد غدد سباسه پوست دارد. در ضمن ویتامین A مانع شکل‌گیری کراتین در پوست می‌شود. کراتین پروتئینی است که به التهاب و آسیب‌پذیری پوست و شکل‌گیری محیطی مناسب برای آکنه کمک می‌کند.

▪ تخمه کدو تنبل

یک منبع عالی از زینک است. زینک در بدن عملکرد هورمون تستوسترون را تنظیم می‌‌کند. باید این را بدانید افزایش هورمون تستسترون در بدن یکی از علت‌های اصلی بر هم خوردن عملکرد غدد سباسه پوست است.

▪ اسفناج

این سبزی سبزرنگ برگدار خصوصیات مثبت زیادی دارد از جمله آنکه غنی از بتاکاروتن است. مواد موجود در اسفناج ضدالتهاب است و باعث می‌شود پوست حالت مناسب‌تری پیدا کند. در ضمن این مواد لایه دوم پوست را که محل اصلی شکل‌گیری جوش‌هاست از آسیب دیدن حفظ می‌کند.

▪ قند مخفی

فکر نکنید تنها شیرینی، کیک و شکلات غنی از قند هستند در آبمیوه‌ها، نوشابه‌های گازدار، غلات به خصوص غلات فراوری شده،‌ شربت‌ها و سس‌ها مقدار زیادی قند وجود دارد. بهترین کار این است که مصرف هرچیز با مزه شیرین مگر میوه‌ها را متوقف کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید.

دستور آشپزی شماره ۱:

اسفناج و سیب‌زمینی شیرین (برای ۲ تا ۳ نفر)

▪ ۲ سیر را کاملا قطعه‌قطعه کرده، سپس یک پیاز را خرد و همه آنها را با مقدار کمی روغن نارگیل مخلوط کنید.

▪ کمی جوانه گندم را به مواد قبلی اضافه کنید و هم بزنید.

▪ یک بسته شیرنارگیل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی سی و ۲ سیب‌زمینی شیرین را به مخلوط اضافه کنید، سپس همه آنها را در قابلمه بریزید و بگذارید برای مدت ۱۰ دقیقه با شعله کم آرام‌آرام بپزد.

▪ ۲۰۰ گرم اسفناج به غذا اضافه کرده، پس از چند دقیقه از روی حرارت بردارید و آن را تزیین و سرو کنید.

دستور آشپزی شماره ۲:

پاستا با اسفناج و پنیر فتا و سس فلفل برای ۲ تا ۳ نفر

▪ ۴ فلفل قرمز را خرد کنید، سپس در قابلمه‌ای که به ارتفاع ۳ میلی‌‌متر آب در آن است بریزید و برای مدت ۲۰ دقیقه با شعله متوسط آن را بپزید.

▪ در زمان پختن فلفل‌ها، در ظرفی دیگر ۳ تا ۴ مشت پاستای غنی شده غلات را در آب کم بپزید.

▪ یک سیرو یک پیاز متوسط را خرد و مخلوط کنید.

▪ مخلوط سیر، پیاز و یک فلفل قرمز خرد شده را به همراه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و مقدار کمی نمک در مخلوط‌کن بریزید تا حسابی مخلوط شوند.

▪ مواد حاصل در مخلوط‌کن را روی پاستا بریزید و بگذارید چند دقیقه بپزد. سپس ۲ کف دست اسفناج اضافه کنید و بگذارید برای مدت کمی حرارت ببیند.

▪ پاستا را در سینی ریخته و روی آن ۱۰۰ گرم پنیر فتا (و در صورت تمایل تخمه کدو) بریزید، سپس سس فلفل آماده شده را با مقدار کمی نمک روی غذا بریزید و نوش‌جان کنید.

تک فارس » آرایشی » چه بخوریم تا جوش نزنیم