image چند نکته برای درمان بدخوابی های شبانه

کم خوابی اگر بیش از یک ماه ادامه پیدا کند بی‌خوابی نامیده می‌شود و فردی که یک و یا دو بار در هفته به هر دلیلی با کم خوابی مواجه است را نمی‌توان بی‌خواب نامید.

زمان مناسب خواب بین ۶ تا ۹ ساعت است و افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه روز بخوابند، کم خواب نامیده می شوند.

خستگی، عدم تمرکز برای انجام فعالیت‌های روزمره، تحریک پذیری و غیره از جمله پیامدهای بی‌خوابی برای فرد درگیر آن است.

درد، پرکاری تیروئید و برخی از انواع کم خونی از جمله عوامل بروز بی خوابی است.بیماری‌های اعصاب و روان خصوصا بیماری‌های اضطرابی از جمله دلایل روانی ایجاد بی‌خوابی است.

گاهی افسردگی‌های حاد موجب بی خوابی در فرد می‌شود همچنین بی‌خوابی طولانی گاهی باعث ریزش مو و ترشح بیش از حد طبیعی اسید معده می‌شود.

افراد در صورت مشاهده بی‌خوابی طولانی مدت باید به پزشک مراجعه کنند تا از طریق آزمایش‌های مختلف علت زمینه‌ای بی‌خوابی بررسی شود.

اگر علت خاصی برای بی‌خوابی فرد پیدا نشد توصیه می‌شود فرد الگوهای خوابش را منظم کند. همچنین هنگام رفتن به رختخواب به کارهای دیگری نظیر کتاب خواندن و یا جدول حل کردن نپردازد.

خوردن شام سبک

مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب

درجه حرارت مناسب اتاق خواب

وجود اکسیژن کافی

ورزش منظم سر شب به صورت پیاده روی

دوش آب ولرم را از جمله دیگر اقداماتی دانست که می تواند باعث بهبود بی‌خوابی شود.

اگر این اقدامات تاثیری در درمان بی‌خوابی نداشت روش‌های دارویی به کار می‌رود.

داروها باید تحت نظر روانپزشک و در زمان معین استفاده شود، در غیر این صورت موجب وابستگی دارویی خواهد شد و فرد نیاز دارد به تدریج دوز مصرفی دارو را افزایش دهد.