تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور یک گلیم را سالم نگهداریم

image چطور یک گلیم را سالم نگهداریم

-زمانى‌که یک گلیم کثیف به‌نظر رسد، حتماً باید شست‌و‌شو انجام شود؛ و شست‌وشو براى فرش و گلیم، امرى مفید و ضرورى است. گلیم‌هاى جدید را مى‌توان خشک‌شویى کرد. شستن گلیم در خانه اصلا‌ً صحیح نیست؛ زیرا امکان مخلوط شدن رنگ‌ها و آب‌رفتگى نامنظم وجود دارد.

-گلیم‌ها و فرش‌ها اگر روى زمین صیقلى و یا موکت قرار گیرند، لیز مى‌خورند. براى حل این مشکل مى‌توان از لایه و زیراندازهایى مابین گلیم و زمین استفاده کرد. این زیراندازها میزان فرسودگى را نیز کاهش مى‌دهند.

-چنانچه قسمتى از گلیم بیشتر در معرض رفت و آمد است یا نور بیشترى به آن مى‌تابد. باید گاه‌به‌گاه چرخانده شود. گلیم‌ها اگر در جاهاى مرطوب باشند، دچار پوسیدگى مى‌شوند. دوام یک گلیم بسته به مواد بکار رفته در آن، استحکام بافت و عمر آن است.

-اگر قصد دارید گلیم را مدتى طولانى در انبار نگه دارید، نخست آن‌را بشویید و کاملا‌ً بیدزدایى کنید. در صورت امکان بهتر است از کاغذهاى بدون اسید در لابلاى فرش و گلیم استفاده شود، در صورت نبود این شرایط از نفتالین استفاده کنید ولى نفتالین نباید با منسوجات تماس داشته باشد. پس از خارج کردن گلیم از انبار نیز آن‌را شسته و یا در هواى آزاد قرار دهید.

تکفارس آی آر

-موش‌ها نیز مى‌توانند موجب از بین رفتن گلیم شوند؛ بنابراین باید مکان‌هاى مناسبى براى این کار در نظر گرفته شود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر