تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور کیف کمربند و کفش های چرمی را تمیز و نو نگهدارید

image چطور کیف کمربند و کفش های چرمی را تمیز و نو نگهدارید

وسیله چرم خود را در معرض آفتاب قرار ندهید. گرمای آفتاب باعث می‌شود چرم شما خشک شود و حالت شکنندگی پیدا کند. زمانی که چرم شکننده می‌شود، کم‌کم ترک می‌خورد و در نهایت کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد.

وقتی از وسیله چرمی خود استفاده نمی‌کنید، آن را در مکانی خشک و خنک نگهدارید. اگر در نحوه نگهداری از چرم و محل مناسب آن دقت کافی نشود، شرایط بوجود آمدن انواع کپک فراهم خواهد شد. مسلماً در صورت کپک زدن هم چرم کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین، دقت داشته باشید که محل نگداری از وسایل چرمتان شرایط مناسب را داشته باشد. به عنوان مثال، انباری یا زیرزمین‌های مرطوب و نمناک به هیچ وجه جای مناسبی برای جنس چرم نخواهد بود زیرا محیط مناسبی برای رشد کپک است.

وسیله چرم خود را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید. بستن راه نفوذ هوا برای مواد به کار رفته در جنس چرم خوب نیست.

وسیله چرم خود را از دیگر لوازم زبر یا تیز دور نگه دارید زیرا ممکن است باعث ساییدگی، خراش یا پارگی چرم شود. وقتی قسمتی از چرم دچار ساییدگی یا خراش شود دیگر به هیچ طریقی امکان تعمیر آن وجود ندارد. البته، به خاطر داشته باشید که شما تنها قادر هستید این احتمالات را تا حدی برطرف و از خراب شدن چرم خود جلوگیری کنید. بنابراین، خیلی ذهن خود را درگیر این مسئله نکنید.

تکفارس آی آر

بسیاری از افراد هم هستند که به چرم‌های کهنه و مندرس علاقه دارند. این افراد تصور می‌کنند چرم کهنه به نوعی حس زنده بودن اشیاء را تداعی می‌کند.

نکته دیگر اینکه سعی کنید از کش آمدن یا کشیده شدن وسیله چرم خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر کیف پول چرم دارید و بیش از حد آن را پر کنید، چرم بعد از کش آمدن دیگر به سایز اولیه خود باز نمی‌گردد و ظاهر بدفرمی پیدا می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید وسیله چرمتان همیشه ظاهر شکیل و زیبای خود را حفظ کند، از کشیده شدن یا کش آمدن آن جلوگیری کنید.

مرتب وسیله چرم خود را مرطوب نگه دارید. اگر متوجه شدید که بعد از مدتی استفاده، وسیله چرمتان کم‌کم شروع به خشک شدن می‌کند، پیش از ترک خوردن آن اقدام کنید. برای اینکار می‌توانید از روغن یا مواد مخصوص چرب کردن چرم استفاده کنید. در صورت امکان با شرکت تولیدکننده وسیله چرمتان تماس بگیرید تا شما را در این رابطه راهنمایی کنند. واکس و روغن‌های زیادی برای چرب کردن چرم وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید خشکی چرمتان را کاهش و از ترک خوردن آن جلوگیری کنید.

اگر قصد ندارید برای مدتی از وسیله چرمتان استفاده کنید آن را با یک بسته بندی مناسب کنار بگذارید. به عنوان مثال، اگر وسیله چرمتان یک بارانی باشد می‌توانید با استفاده از کاورهای لباس آن را بپوشانید، در کمد یا محلی مناسب نگهدارید و هر چند وقت یکبار آن را از کاور خارج کرده، سپس به جای خود بازگردانید.

همیشه وسیله چرم خود را تمیز نگه دارید. سعی کنید هفته‌ای یکبار وسیله چرمتان را با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید. اگر این کار را مرتب انجام دهید، دیگر نیازی نیست برای تمیز کردن چرمتان وقت زیادی صرف کنید.

www.takfars.ir

اگر چرم به طور مرتب و متناوب تمیز نشود، ممکن است در اثر نفوذ گرد و غبار به اعماق بافت آن، از داخل دچار ساییدگی شود و کیفیت خود را از دست بدهد.

برای تمیز کردن چرم از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. ابتدا با دست گرد و غبار روی چرم را بگیرید. سپس با کمک پارچه نمدار این بار با دقت بیشتری وسیله چرمتان را تمیز کنید.

از هیچ نوع صابون یا ماده پاک‌کننده‌ای استفاده نکنید. صابون یا دیگر پاک‌کننده‌ها به دلیل مواد شیمیایی که دارند موجب از بین رفتن چربی طبیعی موجود در جنس چرم می‌شوند. هر نوع پاک کننده شیمیایی باعث خشک شدن چرم، ترک خوردگی و در نهایت از دست رفتن کیفیت آن می‌شود.

چرم را به آرامی خشک کنید. به عنوان مثال، اگر کت چرمی دارید و گاهی مجبور هستید زیر باران مسافتی را بروید، راه خشک کردن آن را یاد بگیرید تا مشکلی برای کت چرمتان پیش نیاید. به خاطر بسپارید که هیچ وقت کت چرم خود را نزدیک آتش یا هر وسیله گرمایشی و نه در زیر آفتاب خشک نکنید. روش خشک کردن چرم با روش‌های خشک کردن پارچه‌های کتان یا پشمی کاملاً تفاوت دارد. لباس چرم خیس‌شده یا نم‌دار باید در دمای اتاق و به آرامی خشک شود.

خشک کردن سریع چرم تغییراتی در بافت و ساختار آن ایجاد می‌کند که ممکن است باعث شکنندگی و ترک خوردن چرم شود.

ملاحظه کاری و رسیدگی‌های ویژه

نکته اول: پولیش زدن مرتب چرم یکی از نکات مهمی است که اگر قصد دارید برای دوام بیشتر وسیله چرمتان به شکلی خاص و ویژه به آن رسیدگی کنید، لازم است به خاطر بسپارید. برای این کار به یک دستمال خشک، یک قوطی واکس مخصوص چرم و یک فرچه کفش نیاز خواهید داشت. ابتدا، به اندازه تمام وسیله چرمی که دارید از مواد پولیش بردارید، سپس با کمک فرچه آن را در تمام نقاط پخش کنید. پس از آن با استفاده از پارچه خشک اضافی مواد را از سطح چرم پاک کنید. در آخر، بار دیگر فرچه را روی تمام نقاط چرم بکشید. این بار نیازی نیست از مواد پولیش بردارید؛ چربی موجود در فرچه برای برق انداختن چرم کافیست.

نکته دوم: سعی کنید چرم جیر را همیشه خشک نگه دارید. اگر وسیله‌ای از جنس چرم جیر دارید که خیس شده است، باید سعی کنید تا جایی که می‌توانید با استفاده از دستمال کاغذی رطوبت آن را بگیرید. مانند دیگر انواع چرم، برای خشک کردن وسیله خود به هیچ عنوان از وسایل گرمایشی استفاده نکنید.

اگر کلاه یا کفشی دارید که از جنس چرم جیر است، در صورتی که خیس شوند باید تا جای ممکن درون آن را با دستمال کاغذی پر کنید و صبر کنید تا رطوبت آن کاملاً گرفته و خشک شود. بهترین راه این است که با استفاده از قالب که سایز سر یا پای شما باشد درون وسیله خود را پر کنید که بعد از خشک شدن احتمالاً مچاله و فشرده نشود.

نکته سوم: برای تمیز کردن چرم جیر از روش صیقل دادن استفاده کنید. به جای استفاده از آب برای از بین بردن پرز و کرک روی جیر، وسیله جیرتان را به کمک یک حوله تمیز کنید. برای از بین بردن پرز یا لکه‌های باقیمانده روی جیر می‌توانید از مداد پاک‌کن هم استفاده کنید.

تک فارس

اگر کفش‌هایی از جنس چرم جیر دارید، می‌توانید برای تمیز کردن آنها از برس‌های سیمی یا سوهان ناخن استفاده کنید.

نکته چهارم: بهترین راه استفاده از یک پاک‌کننده مخصوص جیر است. درصورتی که زمان تمیز کردن وسیله خود دقت و ظرافت کافی به خرج ندهید یا روش پاک کردن نامناسب باشد، وسیله شما به طرز جبران‌ناپذیری از بین خواهد رفت. بنابراین، اگر وسیله جیری که دارید ارزشمند است، بهتر است برای تمیز کردن آن پاک‌کننده‌های مخصوص جیر را تهیه و از آن استفاده کنید.

نکته پنجم: زمان استفاده نکردن از وسیله جیر، آن را در مکانی تاریک قرار دهید. اما ابتدا مطمئن شوید محل تاریکی که برای نگهداری وسیله تان در تظر گرفته اید، دارای رطوبت نباشد. زیرا در اینصورت مانند دیگر انواع چرم امکان تولید کپک وجود خواهد داشت و مسلماً از بین بردن کپک از روی جنس جیر به هیچ عنوان آسان نخواهد بود. بهترین حالت برای نگهداری از چرم جیر، به جای استفاده از کیسه پلاستیکی، قرار دادن آن درون روبالشی است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر