یک الگوی خوب باشید

شاید این مورد شما را اذیت کند،اما حقیقت دارد. هنگامیکه به جای سالاد کلم، پای مرغ می‌خورید، کودکان‌تان متوجه می‌شوند. آن‌ها همیشه در حال تماشای ما و یادگیری هستند هرچند هرگز به آن اقرار نمیکنند. اگر شما دائما از جوانه‌های بروکسل نیم پز استفاده کنید، بیشتر احتمال دارد که بتوانید علاقه آن‌ها را به سبزیجات بیشتر کنید.

کمی آن‌ها را بترسانید

به آنها بگویید بی دلیل نیست که از شما می‌خواهیم در روز بیش از ۵ وعده میوه و سبزیجات بخورید، آن‌ها به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. به طور کامل در مورد بعضی از بیماری‌هایی که یک نفر ممکن است با دریافت نکردن مقدار کافی از عناصر محافظت کننده مانند آنتی اکسیدان‌ها و فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات تازه (و ترجیحا ارگانیک) به آن‌ها مبتلا شود، توضیح دهید، مخصوصا سرطان. شاید یک شبه عاشق سبزیجات نشوند اما قطعا احترام بیشتری برای آن‌ها قائل خواهند شد.

بر اهمیت و ارزش سبزیجات تاکید کنید

برای بچه‌هایتان توضیح دهید که چطور ۵۰۰۰ یا حتی ۵۰۰ سال قبل، ما به جز مواد غذایی کامل در شکل‌های طبیعی‌شان، چیز زیادی برای خوردن نداشتیم. آن موقع، کراکر یا کیک خامه ای وجود نداشت. انسان‌ها این مواد غذایی را که هیچ ویتامین یا مواد مغذی ندارند و فقط طعم خوبی دارند، ساختند. به کودکان‌تان بگویید به طبیعت بازگردند و قدر چیزهایی را بدانند که به طور طبیعی برای ما در نظر گرفته شده‌اند، نه چیزهایی که توسط انسان‌ها ساخته شده است.

گزینه‌های طبیعی را خلاقانه آماده کنید

خوردن سبزیجات تازه، فقط به معنای خوردن چند چوب کرفس و یک فنجان سس رانچ نیست. کودکان و نوجوانان از پوره سیب ۱۰۰ درصد طبیعی (گاهی اوقات با دارچین)، چیپس ترد کلم که در فر خانه‌تان پخته‌اید و رول‌های آسیایی پر شده با سیزیجات تازه با سس کره بادام زمینی در رستوران لذت می‌برند. می‌توانید در فروشگاه‌های مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات سالم که با ایده‌های خلاقانه بسته بندی شده‌اند را پیدا کنید.

اجازه دهید کودکان‌تان با شما آشپزی کنند

تنها از سبزیجات تازه و در صورت امکان ارگانیک، استفاده کنید و از کودکان‌تان بخواهید که در آماده کردن کاسرول سبزیجات، غذاهای جانبی، غذای اصلی، سالاد و غیره به شما کمک کنند. از آن‌ها بخواهید به یک کتاب آشپزی گیاهی و یک دستور غذا که اشتها آور به نظر می‌رسد، نگاهی بیندازند. یادتان باشد که هر چه رنگی‌تر باشد، بهتر است. اگر شما باغچه خانگی خودتان را دارید، از کودکان‌تان بخواهید که در انتخاب و برداشت میوه‌ها و سبزیجاتی که رسیده‌اند به شما کمک کنند. هر چه آن‌ها بیشتر مشارکت کنند، ارزش بیشتری برای میوه‌ها و سبزیجات قائل خواهند شد.

اجازه دهید افراد حرفه‌ای کمک کنند

در رستوران‌ها، کودکان‌تان را تشویق کنید غذاهایی را امتحان کنند که قسمت اعظم آن‌ها سبزیجات مخلوط با ادویه‌جات مختلف است. غذاهای بر پایه سبزیجات در بسیاری از روش‌های آشپزی آسیایی متداول هستند. به عنوان مثال به دنبال عناوینی مانند سبزیجات تفت داده شده یا بروکلی با توفو باشید. سرآشپزها می‌دانند که چطور این غذاهای رایج را به روش‌های عجیب و غریب و خوشمزه آماده کنند. بنابراین مطمئن باشید که کودکان‌تان، حس خوبی نسبت به سبزیجات پیدا خواهند کرد.

صبر و پشتکار

سعی کنید در هنگام صرف غذا، کشمکش و دلخوری ایجاد نشود. اگر فرزند شما در برابر امتحان کردن سبزیجات به شدت مقاومت می‌کند، از قانون فقط یک لقمه استفاده کنید. سعی کنید همه چیز را در طول زمان غذا خوردن، خوشایند و دلپذیر نگه دارید. با آن‌ها قرار بگذارید که اگر فقط یک تکه سبزیجات را امتحان کردند و هنوز هم آن را دوست نداشتند، مجبور نیستند آن را بخورند. اما پشتکار داشته باشید. همیشه به آن‌ها یادآوری کنید که چرا سبزیجات اینقدر با ارزش هستند و چرا خوردن آن‌ها ضروری است. حرف‌های شما بی اثر نخواهند بود.

تک فارس » پزشکی سلامتی » چطور کودک خود را به سبزی و میوه خوردن عادت دهیم