تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

چگونه بدون متحمل‌شدن هزینه‌های گزاف، تنها با چند تغییر کوچک حال‌وهوای خود و منزل‌‌تان را بهاری کنید.

مس؛ ترکیب چشم‌نواز سنت و مدرنیته

ظروف مسی و نقره از قدیم‌الایام موردعلاقه‌ی ایرانی‌ها بوده‌اند. به‌نظر می‌رسد امسال با توجه به دستور‌العمل مجله‌های حرفه‌ای دکوراسیون، وقت آن است که ظروف مسی و نقره‌تان را از گنجه بیرون بیاورید و در گوشه‌و‌کنار خانه بچینید. اگر ظروف نقره ندارید بهترین کار، سِت کردن ظروف مسی در قالب گلدان، شیرینی‌خوری و آجیل‌خوری با ظرف‌های روشن‌تر به رنگ یاسی، سفید، نقره‌ای و طوسی روی میز ناهارخوری یا میز پذیرایی است.

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

امسال ظروف حبوبات، قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های مسی حسابی در بورس هستند و بهترین وسایل برای تزیین آشپزخانه محسوب می‌شوند. اگر قصد عوض کردن آباژورهای سالن پذیرایی یا آشپزخانه را هم دارید، به‌نظر می‌رسد که امسال آباژورهای مسی که ترکیب شکیلی از رنگ‌ کلاسیک و سنتی مسی و طرح‌های مدرن هستند، بهترین انتخاب برای یک دکوراسیون بهاری محسوب می‌شوند. خلاصه‌ی کلام اینکه امسال ظروف و دکوری‌های مسی آن‌قدر در بورس هستند که آباژورهای ایستاده و سقفی و مجسمه‌های مسی یک ایده‌ی شیک برای تزیین اتاق خواب و نیز تزیین پذیرایی هستند، پس اغراق نیست اگر بگوییم امسال سال سلطنت مس است.

تکفارس آی آر

کاغذ دیواری‌های ابر و بادی؛ کاغذ به‌جای سنگ

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

اگر بتوانید همه‌ی لوازم دکوری خانه از پرده گرفته تا کوسن‌ها را با طرح ابروبادی سِت کنید، خانه‌تان حسابی دلربا خواهد شد. اما اگر حساب بانکی‌تان در آخرین ماهِ پُرخرج سال این اجازه را به شما نمی‌دهد، به کاغذدیواری‌های ابروبادی اکتفا کنید. بد نیست بدانید ایده‌ی کاغذدیواری‌های ابروبادی برای بهار ۲۰۱۸، ازجمله طرح‌هایی است که عکس‌هایش شبکه‌ی اجتماعی پینترست را منفجر کرده است. طبیعی است که طراحی دکوراسیون منزل با سنگ‌های ابروبادی موسوم به Calacatta ایده‌‌ی شیک‌تری است اما با توجه به هزینه‌های بالای این کار، ترجیح ما این است که به کاغذدیواری‌های ابروبادی اکتفا کنید.

دکوری‌های اکریلیک؛ فضای خانه را بزرگ‌تر کنید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

www.takfars.ir

لوازم دکوری اکریلیک در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند، این دکوری‌های شکیل در قالب قاب، آینه و تصاویر مختلف تک‌بعدی یا سه‌بعدی با هر نوع سبک دکوراسیونی سِت می‌شوند و رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و مشکی آنها بسیار محبوب و پُرفروش است. اگر فضای منزل‌تان کوچک است از آینه‌های اکریلیک در دکور منزل‌تان استفاه کنید، این آینه‌ها نور خانه را بیشتر می‌کنند، منزل‌تان را روشن‌تر و جادارتر نشان می‌دهند و به همین دلیل سبب می‌شوند خانه‌تان بزرگ‌تر و وسیع‌تر به‌نظر برسد.

کانترهای چوبی؛ هم شیک و هم مدرن

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

به‌دنبال جایگزینی برای سرامیک و سنگ روی کانتر آشپزخانه می‌گردید؟ پیشنهاد ما برای سال جدید، استفاده از کانترهای چوبی است. کانترهای چوبی سبک آشپزخانه‌تان را به فضایی مدرن و روستایی (روستیک) تبدیل می‌کنند که ازجمله سبک‌های محبوب در سال‌های اخیر است. کانترهای چوبی برای آشپزخانه‌های جزیره‌ای (آشپزخانه‌هایی که به‌صورت جزیره طراحی شده‌اند و سینک ظرفشویی یا اجاق گاز در وسط آشپزخانه تعبیه شده)، بسیار مناسب است.

در خانه گل و گلدان بگذارید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

گل سنبل

برای جشن‌گرفتن آغاز سال نو، هیچ‌چیز بهتر از آوردن چند گلدان سرسبز به خانه نیست. سنبل که گل سرسبد گل‌های بهاری و عضو بالانشین سفره‌های هفت‌سین است، ازجمله نخستین انتخاب‌های بهاری است. نکته‌ی مهم درباره‌ی سنبل این است که این گل با توجه به نحوه‌ی نگهداری بین یک تا دو هفته عمر گل‌دهی دارد. در اکثر مواقع بعد از خشک‌شدن گل سنبل آن را دور می‌اندازند، اما بهتر است بدانید به‌دلیل اینکه ریشه‌ی این گیاه از نوع پیازی است، با نگهداری صحیح، عمری چندساله خواهد داشت و شما می‌توانید سنبلی را که امسال خریده‌اید، برای سفره‌ی هفت‌سین سال آینده هم نگه دارید.

گل لاله

انتخاب بعدی یک گلدان گل لاله است. گل لاله، نیز مانند گل سنبل، پیازدار است. تنها در دو ماه از سال شکوفا می‌شود و زمان گل‌دهی آن با توجه به نوع و گونه، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت است. اگر قصد دارید برای سال نو یک گلدان لاله بخرید بهتر است از نیازهای گل و شرایط نگهداری آن آگاه باشید.

تک فارس

یاس رازقی و پوتوس

با یک گلدان یاس رازقی می‌توانید عطر و بوی بهار را به خانه بیاورید. اگر خانه‌ی پُرنوری دارید این گلدان که به نور زیاد اما غیرمستقیم نیاز دارد یک انتخاب ایده‌آل است. اگر هم خانه‌تان کم‌نور است، به یک گلدان پوتوس فکر کنید که اتفاقا یکی از گیاهان قوی تصفیه‌کننده هوا هم هست.

دراسنا پرچمی

اگر فضای منزل‌تان بزرگ و جادار است، دراسنا پرچمی یک انتخاب زیبا و جذاب برای شماست. این گیاه بومی ماداگاسکار که به دراگون هم مشهور است، در منطقه‌ی ماداگاسکار ارتفاعش تا ۴-۵ متر هم می‌رسد، در برابر سایه مقاوم است اما اگر در فضایی با نور کافی قرار بگیرد، نوار قهوه‌ای حاشیه‌ی برگ‌هایش بهتر خودشان را نشان می‌دهند. دراسنا پرچمی نسبت به خشکی و کم‌آبی حساس است، به همین خاطر به‌محض خشک‌شدن خاک گیاه، آن را حتما با آب جوشیده‌ی سرد آبیاری کنید. فصل رشد این گیاه بهار و تابستان است که با کود‌دهی مرتب هر دو هفته یک‌بار این رشد به حداکثر خود می‌رسد. با مراقبت از آن و نگهداری در دمای حداقل ۱۶ درجه در فصل سرما، در تمام فصول سال گیاهی سرسبز خواهید داشت.

پرده‌ها را تعویض کنید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

اگر به‌خاطر فصل زمستان پرده‌های ضخیمی به پنجره‌ها آویزان کرده‌اید، بهتر است تا زمستان سال بعد آنها را بردارید و برای فصل بهار از پرده‌‌هایی شادتر و نازک‌تر استفاده کنید. پرده‌های جدید را با رنگ دیوارها و مبل‌ها هماهنگ کنید.

لازم نیست مبلمان و سرویس خواب را عوض کنید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

اگر نیازی به تعویض مبلمان ندارید، بهتر است با چند کوسن رنگی، شاد و هماهنگ با رنگ مبل‌ها، حال‌وهوای آنها را عوض کنید. تغییر چیدمان مبل‌ها و آوردن آنها نزدیک پنجره یک ترفند دیگر برای تغییر فضای خانه است.

T A K F A R S

بهار را به اتاق خواب‌تان ببرید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

طبق اصول فلسفه فنگشویی اگر می‌خواهید خوابی آسوده داشته باشید بهتر است در یک اتاق خواب خلوت و ساده با حداقل وسایل بخوابید. اگر دل‌تان می‌خواهد نشانه‌های فصل بهار را به اتاق خواب‌تان هم بیاورید، بهترین کار تعویض روتختی‌های ضخیم زمستانی و استفاده از روتختی و روبالش‌های بهاری با رنگ‌های ملایم، آرام‌بخش و روشن است. در فصل بهار بهتر است پرده‌های اتاق خواب نازک‌تر و به رنگ‌های معتدل و روشن باشند. بردن گل‌های طبیعی یا یک گلدان به اتاق خواب هم فضای اتاق را تازه‌تر می‌کند و هم خواب راحت‌تری را برای شما رقم می‌زند. در خانه‌تکانی عید هم یادتان باشد که زیر تختخواب را مرتب کنید و تمام وسایل اضافی را از اتاق بیرون ببرید.

آشپزخانه را دریابید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

مسلم است که قرار نیست هر سال وسایل آشپزخانه مثل اجاق‌گاز و یخچال و ماشین لباسشویی را نو کنید. بهترین ایده برای دکوراسیون بهاری و تغییر حال‌وهوای آشپزخانه، اضافه‌کردن چند گلدان متناسب با فضای آشپزخانه، عوض‌کردن یا شستن پرده‌ها، عوض‌کردن ظروف حبوبات در صورت لزوم، تعویض رومیزی و زیربشقابی‌ها و خریدن چند حوله و دستمال جدید به رنگ‌های شاد است.

با شروع بهار، زندگی به سبک هوگه را آغاز کنید

image چطور چیدمان خانه خود را با فصل بهار هماهنگ کنید

هم‌زمان با فصل بهار و آغاز سال جدید اصلاح سبک زندگی در کنار طراحی دکوراسیون بهاری برای آغاز سالی شاد و مفرح ایده‌ی بدی به‌نظر نمی‌رسد. آیا می‌دانستید در سال‌های اخیر دانمارکی‌ها همواره خوشحال‌ترین مردم دنیا بوده‌اند؟ اما راز حال خوب و خوشحالی آنها چیست؟ پول و ثروت و رفاه؟ البته مسلم است که پول و رفاه خوشبختی هم می‌آورد، اما برای خوشحالی و خوشبختی قطعا فقط پول، ثروت و رفاه اجتماعی کافی نیست. در حقیقت دلیل اصلی خوشحالی دانمارکی‌ها یک فرهنگ قدیمی به نام Hugge یا همان هوگه است. اما معنای اصلی هوگه چیست؟

هوگه یعنی زندگی آهسته و پیوسته و لذت‌بردن از تک‌تک لحظات آن، حتی لحظاتی که شاید چندان با‌ارزش به‌نظر نیایند؛ از نوشیدن یک فنجان چای داغ گرفته تا ایستادن پشت پنجره و تماشای تکان‌خوردن برگ درختان در دستان باد. اما برای آغاز زندگی به سبک هوگه لازم است چند نکته را رعایت و البته لوازمی را هم تهیه کنید:

تک فارس www.takfars.ir

شمع روشن کنید

به‌جای لامپ و مصرف برق از نور گرم و ملایم شمع به‌همراه سنگ نمک در فضای خانه لذت ببرید. شمع ازجمله وسایلی است که با تمام سبک‌های دکوراسیون هماهنگ است و به‌خوبی در کنار تمام دکورهای دیگر می‌نشیند. از سوی دیگر، با استفاده از نور ملایم شمع در ساعاتی که به نور زیاد نیاز ندارید، در مصرف برق هم صرفه‌جویی می‌کنید. می‌دانستید دانمارکی‌ها مقام نخست خریداران شمع در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند؟

حمام کنید

شاید به‌نظرتان عجیب باشد اما یکی از رازهای خوشحالی در فرهنگ هوگه، پاکیزگی و آراستگی است. البته لازم است لحظات حمام‌کردن را هم به لحظاتی شاد و لذت‌بخش تبدیل کنید و در حمام شمع، گل و حوله‌های نرم به رنگ سفید یا رنگ‌های شاد دیگر بگذارید.

مطالعه کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به آرامش، مطالعه‌کردن به‌خصوص قبل از خواب است. می‌دانستید کشورهای اسکاندیناوی بالاترین سرانه‌ی مطالعه را دارند؟ در سال جدید تصمیم بگیرید شب‌ها قبل از خواب به‌جای زل‌زدن به صفحه‌ی تبلت و گوشی موبایل، چند صفحه مجله یا کتاب مورد‌علاقه‌تان را مطالعه کنید تا خوابی آرام داشته باشید.

موبایل‌ها را کنار بگذارید

مردم دانمارک به گوشی و تبلت به‌عنوان وسیله‌ای روزانه برای پیش‌بردن کارهایشان نگاه می‌کنند به همین دلیل به‌محض ورود به منزل تمام وسایل ارتباطی مثل تبلت، موبایل و لپ‌تاپ را خاموش می‌کنند و به جمع خانواده ملحق می‌شوند.

مهمانی بروید

در سال جدید بیشتر مهمانی بروید. دانمارکی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای وقت‌گذرانی در فضای مجازی، بیشتر در جمع دوستان و خانواده خوش بگذرانند به همین خاطر اهل مهمانی‌رفتن و پذیرایی از مهمان هستند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید قابلمه‌پارتی یکی از رسم‌و‌رسوم دانمارکی‌ها برای خوش‌گذرانی است. در مهمانی‌های قابلمه‌پارتی هرکس با ظرف غذای خودش شرکت می‌کند تا مهمان و صاحب‌خانه بدون خستگی به یک اندازه از فضای مهمانی لذت ببرند.

تکفارس

سحرخیز باشید

در سال جدید سحرخیز باشید. دانمارکی‌ها به صبح زود بیدار شدن و تماشای طلوع خورشید علاقه‌ی فراوانی دارند و به آن پایبندند.

در خانه گل و گلدان نگهدارید

نگهداری گل و گیاه و رسیدگی به آنها یکی از اصول اصلی زندگی به سبک هوگه و یکی از دلایل اصلی لذت، آرامش و امید به زندگی است.

کار فقط در محیط کار

دانمارکی‌ها مثل سایر اهالی اسکاندیناوی به سخت کوشی معروفند و در هفته حداقل ۳۳ تا ۳۵ ساعت به‌صورت مفید و بدون اتلاف‌وقت کار می‌کنند و بعد از پایان ساعت کاری به‌هیچ‌عنوان درمورد کار نه فکر و نه صحبت می‌کنند. در سال جدید تلاش کنید ساعات کار مفید در محل کارتان را بالا ببرید تا با خیالی آسوده از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

برای خودتان جایزه بخرید

در سال جدید بیشتر به خودتان اهمیت بدهید. لازم نیست تمام یا نیمی از حقوق ماهیانه‌تان را صرف خرید جایزه برای خودتان بکنید. هر چند وقت یک‌بار یک جایزه‌ی کوچک حتی در حد یک لیوان آبمیوه یا یک فنجان قهوه داغ در کافه خودتان را مهمان کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر