تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

برای آسان‌تر کردن انتخاب فریم عینک، باید از شکل صورت و رنگ پوست‌تان اطلاع داشته باشید و ببینید کدام استایل فریم عینک و چه رنگی بیشتر به صورت‌تان می‌آید.

پیش از آنکه به راهنمای انتخاب فریم عینک نگاهی بیندازیم، این نکات را در ذهن داشته باشید:

اگر به پیرچشمی مبتلا هستید، فریم عینکی انتخاب کنید که بزرگ باشد تا بتواند لنزهای پروگرسیو را در خود جای دهد.

شکل فریم عینک باید با شکل چهره‌ی شما در تضاد باشد.

فریم عینک باید هم‌اندازه‌ی چهره‌تان باشد.

تکفارس آی آر

توجه داشته باشید که بیشتر چهره‌ها ترکیبی از شکل‌ها و زاویه‌های مختلف است؛ اما هفت فرم اصلی وجود دارد: گرد، بیضی، مستطیل، مثلث رو به پایین، مثلث رو به بالا، لوزی و مربع.

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

در زیر، این فرم‌های اصلی چهره بیشتر توصیف شده‌اند. ما در سایت چطور به شما می‌گوییم که با هر فرم چهره، چه فریم عینکی هماهنگی بیشتری دارد. یک اپتومتریست خوب می‌تواند با استفاده از این راهنما، به شما کمک کند که عینک جدید خود را انتخاب کنید.

بیضی

صورت‌های بیضی به‌عنوان ایده‌آل‌ترین فرم چهره شناخته می‌شوند، زیرا نسبت‌های اعضای چهره در آن متعادل است. در انتخاب فریم عینک برای چهره‌های بیضوی، باید تعادل طبیعی این چهره را حفظ کرد. بنابراین فریم‌های عینکی را انتخاب کنید که به‌اندازه‌ی پهن‌ترین قسمت چهره‌تان یا حتی بیشتر از آن عریض باشد. می‌توانید فریم‌های گردویی‌شکل را که خیلی کلفت یا نازک نباشد، امتحان کنید.

www.takfars.ir

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

مثلث رو به بالا

یک‌سوم بالایی این چهره‌ها عریض و یک‌سوم پایینی کوچک است. برای آنکه عرض قسمت بالایی چهره‌تان کمتر به‌نظر برسد، فریم‌های عینکی را انتخاب کنید که قسمت پایینی آن عریض باشد، از مواد سبکی ساخته شده و رنگ‌های ملایمی داشته باشد. شما می‌توانید از عینک‌های بدون قاب هم استفاده کنید (این فریم‌ها ساختار ساده‌ای دارند، زیرا لنزها با چند پیچ کوچک در جای خود محکم شده‌اند و فریمی دور آنها نیست).

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

مستطیل

طول صورت‌های مستطیلی‌شکل از پهنای آن بیشتر است. خط گونه در این چهره‌ها مستقیم و بلند، و بینی آنها هم اغلب کشیده است. برای آنکه چهره‌ی مستطیلی شما کوتاه‌تر و متعادل‌تر به‌نظر برسد، از فریم‌هایی استفاده کنید که عرض عدسی کوچک نباشد، دسته‌ی آنها تزیینات داشته باشد یا با فریم لنزها تضاد داشته باشد تا بر عرض چهره‌ی شما بیفزاید. اگر پل عینک شما کمی پایین‌تر قرار گیرد، بینی‌تان کوتاه‌تر به‌نظر خواهد رسید.

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

مربع

صورت‌های مربعی خط آرواره‌ی مشخص و پیشانی پهنی دارند و نسبت عرض و طول چهره نسبتا برابر است. برای آنکه چهره‌ی مربعی شما بلندتر و زاویه‌های چهره‌تان هم بهتر به‌نظر برسد، از فریم‌های باریک استفاده کنید؛ فریم‌هایی که طول زیاد و عرض کمی داشته باشند یا بیضی‌شکل و باریک باشند.

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

تک فارس

لوزی

چهره‌های لوزی‌شکل خط چشم و خط آرواره‌ی نازکی دارند؛ اما استخوان‌های گونه‌ی آنها پهن، بلند و برجسته است. این حالت چهره کمیاب است. برای آنکه چشمان‌تان برجسته‌تر و استخوان گونه‌تان بهتر به‌نظر برسد، فریم‌هایی را انتخاب کنید که قسمت بالایی فریم آنها شاخص است یا تزیینات دارد. فریم‌های بدون قاب لنز یا فریم‌هایی با حالت بیضی و چشم‌گربه‌ای هم برای فرم صورت شما مناسب هستند.

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

گرد

چهره‌های گرد، خط‌های منحنی و نسبت طول به عرض برابر دارند و چندان زاویه‌دار نیستند. برای آنکه چهره‌ی گرد شما پهن‌تر و بلندتر به‌نظر برسد، از فریم‌های عینک زاویه‌دار و باریک استفاده کنید تا چهره‌تان بلندتر به‌نظر برسد. فریم عینک با پل، چشم‌ها را عریض‌تر نشان می‌دهد. فریم‌های عینک با طول بیشتر نسبت به عرض‌شان، مثلا شکل مستطیلی هم، برای صورت‌های گرد مناسب هستند.

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

مثلث رو به پایین

صورت‌هایی با حالت مثلث رو به پایین، پیشانی باریکی دارند که در قسمت گونه و چانه عریض می‌شود. برای آنکه یک‌سوم بالایی چهره‌تان پهن‌تر به‌نظر برسد، از فریم‌هایی استفاده کنید که در قسمت بالایی خود، تزیینات یا رنگ‌های شاخصی دارند. فریم‌هایی با شکل چشم‌گربه‌ای هم برای چهره‌ی مثلثی شما مناسب هستند.

تحلیل رنگ

در انتخاب رنگ مناسب برای فریم به سه نکته‌ی کلیدی زیر توجه کنید.

T A K F A R S

رنگ پوست انسان‌ها از دو حالت خارج نیست: سرد (با پایه آبی) و گرم (با پایه زرد).

هر شخص با رنگ‌های مخصوص پایه‌ی رنگی خود، زیباتر است.

رنگ عینک باید با رنگ شخص هماهنگی داشته باشد.

رنگ پوست، چشم و موی شما عوامل اصلی در انتخاب رنگ فریم عینک هستند.

پوست

تُن رنگ پوست اولین عامل در تعیین رنگ شماست. رنگ همه چهره‌ها در یکی از دو دسته‌ی زیر جای می‌گیرند: آبی (سرد) یا زرد (گرم). رنگ زمینه‌ی چهره‌هایی با تن رنگ سرد، آبی یا صورتی و رنگ زمینه‌ی چهره‌هایی با تن رنگ گرم، کرم یا طیف خاصی از صورتی روشن است. به‌عنوان مثال، پوست زیتونی، ترکیبی از رنگ زمینه‌ی آبی و زرد دارد؛ پس رنگی سرد محسوب می‌شود.

چشم‌ها

رنگ چشم به‌دلیل تنوع گسترده‌ی خود، دومین عامل در تعیین رنگ است. برای هر رنگ چشم نیز طیفی از رنگ تعریف می‌شود که می‌تواند سرد یا گرم باشد. به‌عنوان مثال، رنگ چشم‌های آبی، طیفی از بنفش (سرد) تا آبی-خاکستری کم‌رنگ را در برمی‌گیرند که گرم محسوب می‌شود. رنگ چشم‌های قهوه‌ای، طیفی از قهوه‌ای روشن (گرم) تا قهوه‌ای متوسط و مشکی (سرد) را شامل می‌شوند.

مو

رنگ مو هم در دو دسته‌ی گرم و سرد دسته‌بندی می‌شود. بلوند توت‌فرنگی، پلاتینی، مشکی پرکلاغی (blue-black)، سفید، قرمز متوسط (auburn)، قهوه‌ای-خاکستری تیره (Ash-Brown) و سیاه و سفید رنگ‌های سرد هستند. رنگ موهای گرم عبارت‌اند از: بلوند طلایی، طلایی-قهوه‌ای، مشکی-قهوه‌ای و انواع خاکستری.

تک فارس www.takfars.ir

رنگ فریم عینک

پس از اینکه تشخیص دادید که رنگ شما گرم یا سرد است، می‌توانید رنگ فریمی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌ترین است.

برخی رنگ‌های مناسب برای رنگ پایه‌ی گرم، رنگ شتری، خاکی، طلایی، مسی، هلویی، نارنجی، مرجانی، سفید با سایه‌ی خاکستری یا زرد، قرمز، آبی گرم و بلوند با مدل لاک‌پشتی هستند.

برای پایه‌ی رنگ سرد، فریم‌های مشکی، نقره‌ای، قهوه‌ای مایل به قرمز، آبی خاکستری، بنفش، صورتی، یشمی، آبی و فریم‌های تیره‌تر مدل لاک‌پشتی مناسب هستند.

چه رنگ‌هایی برای لباس و فریم عینک مناسب هستند؟

اگر از ترندهای مد آگاه باشید، قطعا به رنگ‌هایی که هر فصل در مجله‌های مد و فروشگاه‌ها غالب می‌شوند، توجه کرده‌اید.

خرده‌فروشان و تولیدکنندگان، رنگ پوشاک و وسایل جانبی را با آنچه طراحان فکر می‌کنند موردپسند مصرف‌کنندگان است، تطابق می‌دهند. طراحان عینک، فریم‌ها را متناسب با رنگ‌های مدشده طراحی می‌کنند.

رنگ‌های این فصل

پانتون، شرکتی است که پالت‌های رنگ را برای طراحان گرافیک، تولیدکنندگان پارچه، رنگ‌سازان، طراحان داخلی و غیره تولید می‌کند. این شرکت هر بهار و پاییز گزارش‌های مد رنگ را منتشر می‌کند. گزارش پانتون برای بهار و تابستان امسال، شامل رنگ‌های زیر است:

image چطور فریم عینک مناسب با مدل صورت خود انتخاب کنید

تکفارس

البته چون این رنگ‌ها درحال حاضر برای پوشاک مد هستند، لزوما بدین‌معنا نیست که فریم عینک یا عینک آفتابی بعدی شما هم باید به همین رنگ‌ها باشد.

شما می‌توانید از طیف‌های رنگی روشن و متضاد استفاده کنید. مثلا می‌توان یک فریم آبی را با یک کت سبز استفاده کرد. اگر از طیف رنگی ملایم‌تر استفاده کنید، می‌توانید فریم کلاسیک لاک‌پشتی را با یک بلوز خاکستری مایل به قهوه‌ای هماهنگ کنید. فریم مشکی عینک با کیف دستی قرمز-نارنجی هم مناسب به‌نظر می‌رسد.

ممکن است بخواهید فریم عینکی را انتخاب کنید که با همه‌چیز هماهنگ باشد و بتوانید آن را با همه‌چیز استفاده کنید، اما می‌توانید به‌جای آن، رنگی را انتخاب کنید که شما را به چشم می‌آورد و استایل شخصی شما را می‌سازد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر