خوردن ناخن جزو اختلالات کنترل عصبی دسته‌بندی می‌شود .

عوارض ناخن خوردن :

انتقال باکتری‌های زیر ناخن به پوست

بیماری‌های ویروسی ناخن مانند : چرک و تب‌خال ناخن

بیماری‌های لثه

بیماری‌های گوارشی

در صورت انجام طولانی‌مدت ؛ تغییر فرم ناخن‌ها

درمان ناخن خوردن چیست ؟

درمان این بیماری جایگزینی آن با یک عادت دیگر است . ساده‌ترین راه استفاده از لاک ناخن مخصوص است که مزه بسیار تلخی دارد است که می‌تواند تکرار این رفتار را به صفر برساند .

ناخن خوردن عادت بدی است و می‌تواند ظاهر بدی به دست شما بدهد . همچنین می‌تواند به ناخن ، دندان و لثه آسیب وارد کند و خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان این عادت بد وجود دارد که تمامی آن‌ها را بررسی می‌کنیم .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

ناخن‌های خود مانیکور کنید . مانیکور باعث می‌شود که شما تمایل به جویدن ناخن نداشته باشید زیرا از زیبایی آن لذت می‌برید . البته روکش ناخن و مانیکور خودش مانع جویدن ناخن می‌شود ؛ همچنین شما نمی‌خواهید مانیکور خود را خراب کنید . به‌صورت کلی درصورتی‌که ناخن شما مرتب باشد شما میل کمتری به جویدن ناخن و خراب کردن آن‌ها را دارید .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

ناخن‌های خود را کوتاه نگه‌دارید . یک مانیکور ساده می‌تواند به شما کمک کند تا سلامتی ناخن خود را حفظ کنید . همچنین ناخن را کوتاه نگه‌دارید تا از جویدن آن جلوگیری شود .

اگر ناخن‌های اضافی را بگیرید دیگر چیزی برای جویدن موجود نیست. همیشه یک ناخن‌گیر همراهتان داشته باشید و ناخن‌های اضافی و زائد را بگیرید .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

بعضی‌اوقات پوستک ناخن را به عقب برگردانید . پوستک و پوست های اطراف ناخن را بعضی اوقات به داخل برانید زیرا باعث تحریک کردن جهت جویدن ناخن میشود . در هنگامیکه آنها خیس هستند اینکار را راحت تر میتوانید انجام دهید بنابراین بعد از حمام اینکار را بکنید .

رژیم غذایی سالمی داشته باشید . داشتن رژیم غذایی سالم به‌سلامت کلی بدن ، به رشد و ترمیم ناخن کمک می‌کند . مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم بالا می‌تواند به رشد و ترمیم ناخن کمک کند . همچنین بدن در صورت کمبود کلسیم و منیزیم بیشتر تمایل به جویدن ناخن دارد . اسیدهای چرب ضروری برای متابولیسم بدن و ناخنی درخشان و انعطاف‌پذیر ضروری است که در مواد غذایی مانند : سالمون ، سبزیجات ، آجیل و مغزها یافت می‌شود .

مواد غذایی که به رشد کمک می‌کنند :

سیب

خیار

انگور

سیر

پیاز

مارچوبه

مواد غذایی که برای ناخن مفید هستند :

تخم‌مرغ

سویا

غلات کامل ( سبوس‌دار )

موفقیت خود را جشن بگیرید . خجالت نکشید و به دوستان و خانواده خود ناخن‌های خود را نشان دهید تا مورد تشویق قرار بگیرید . همچنین چند عدد عکس از آن‌ها بگیرید و در کنار خود یا عکس پس‌زمینه موبایل قرار دهید تا به خودتان ثابت کنید که می‌توانید این کار را انجام دهید .

مشغول کردن دست و دهان

به دنبال عادتی برای جایگزینی جویدن ناخن باشید . البته باید عادتی را برای خود در نظر بگیرید که بد نبوده و مشکلاتی در آینده را به وجود نیاورد .

عادت های زیر مناسب میباشند :

▪ کش یا سکه‌ای همیشه به همراه داشته باشید و در دستان خود نگه‌دارید . به‌جای جویدن ناخن با آن بازی کنید .

▪ در هنگامی‌که در کلاس هستید دستان خود را با نوشتن جزوه مشغول نگه‌دارید .

▪ در تاکسی و هنگام قدم زدن با دسته‌کلید خود بازی کنید .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

سرگرمی خوبی برای دستان خود انتخاب کنید . با این کار هم می‌توانید ناخن جویدن را ترک کنید و هم اینکه به کاری که علاقه دارید برسید .

خانه‌داری ، بافتنی ، قلاب‌دوزی ، مانیکور و حتی پیاده‌روی می‌تواند کمک‌کننده باشد .

اگر هنرمند هستید می‌توانید ساز زدن را امتحان کنید یا با شن و کچ چیزهای زیبایی بسازید .

دهان خود را مشغول نگه‌دارید . شما می‌توانید با مشغول نگه‌داشتن دهان خود به کاهش زمان ناخن جویدن خود کمک کنید . روش‌های زیر می‌تواند مؤثر باشد :

جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات : در هنگامی این کار را انجام دهید جویدن ناخن سخت می‌شود و عموماً کسی این کار را نخواهد کرد .

مصرف اسنک : خوردن زیاد می‌تواند باعث چاقی بشود بنابراین به دنبال اسنک‌های سالم مانند : هویج یا کرفس باشید که بتوانید در طول روز مقدار زیادی از آن‌ها را مصرف کنید .

آب : همیشه همراه خود یک بطری آب داشته باشید تا بتوانید به‌صورت جرعه‌جرعه آن را مصرف کنید .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

لاک ناخن بزنید . لاک ناخن ممکن است به شما کمک کند تا ناخن خود را نجوید و بتوانید این عادت را ترک کنید . این کار انگیزه بیشتری به شما می‌دهد زیرا شما نمی‌خواهید ظاهر زیبای آن را خراب کنید .

رنگی را انتخاب کنید که دوست ندارید آن را پاک‌کنید .

طراحی کنید . این کار باعث جلوگیری از پاک کردن می‌شود اگر طرح آن را دوست داشته باشید .

لاک زدن را به یک تفریح تبدیل کنید .

استفاده از مواد بازدارنده شمارا از ناخن جویدن دلسرد می‌کند . بسیاری از این نوع مواد و لاک ها در داروخانه‌ها موجود می‌باشند که می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده کنید . این مواد غیر سمی بوده اما مزه بسیار بدی دارند و باعث می‌شوند که شما از ناخن جویدن مطلع شوید .

نکات زیر را مدنظر داشته باشید :

▪ روزی چند بار از آن‌ها روی ناخن بزنید .

▪ همیشه آن‌ها را همراه داشته باشید .

▪ اگر نتیجه آن مثبت نبود نوع دیگری از آن‌ها را امتحان کنید .

▪ بعد از ترک نیز تا چند وقت از آن‌ها استفاده کنید .

پوشش دادن ناخن

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

ناخن خود را با لاک ناخن پوشش دهید . رنگی شاداب مانند قرمز یا رنگی مثل سیاه که احمقانه به نظر می‌رسد استفاده کنید زیرا شما اگر رنگ آن را دوست نداشته باشید آن‌ها را نمی‌جوید . اگر رنگ دوست ندارید مقداری لاک براق‌کننده یا وازلین به آن‌ها بزنید تا جویدن را سخت و آن‌ها را زیباتر کنید .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

از ناخن مصنوعی استفاده کنید . یکی از راه‌های عالی برای پوشش دادن ناخن استفاده ناخن مصنوعی است . ناخن‌های خود را به‌طور حرفه‌ای مانیکور کنید که شامل زدن چسب اکلیریک به ناخن‌ها می‌شود . بعد از گذشت چند وقت و با برداشتن آن‌ها ناخن طبیعی شما ظاهر خواهد شد .

دستکش دستتان کنید . دستکش همراهتان باشد تا درصورتی‌که شروع به جویدن ناخن کردید آن‌ها را دستتان کنید . البته دستکش دست کردن طبیعی نبوده و خودتان کم‌کم به خاطر اینکه آن‌ها را دستتان نکنید ناخن جویدن را ترک می‌کنید مخصوصاً اگر در تابستان باشد .

ترک با روش تک انگشت

▪ در هر بازه زمانی ۱ انگشت را محافظت کنید . با ناخنی که بیشتری آسیب را دیده است شروع کنید و اگر همه انگشتان یکی هستند یکی از آن‌ها را انتخاب کنید .

اگر ترک کردن ناخن جویدن برای شما سخت است استفاده از این روش پیشنهاد می‌شود زیرا ترک کردن جویدن ۱ ناخن ساده‌ای است .

▪ به مدت چند روز ناخن موردنظر را نجوید . سعی کنید ناخن موردنظر را نجوید و اگر نمی‌توانید با چسب زخم روی آن را بپوشانید . این کار باعث سالم ماندن ناخن یکی از انگشتان شما می‌شود .

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

▪ تفاوت آن ناخن را با دیگر ناخن‌های خود ببینید . بعد از چند روز نجویدن ناخن موردنظر ؛ آن را با بقیه ناخن‌ها مقایسه کنید و تأثیر آن را ببینید . جویدن ناخن موردنظر را دیگر باید کنار بگذارید .

▪ یکی دیگر از انگشتان خود را انتخاب کنید . بعد از محافظت از یکی از ناخن‌ها نوبت محافظت از یکی دیگر است . در حل حاضر کار شما سخت‌تر است زیرا باید ۲ عدد از ناخن‌های خود را نجوید . در صورت لزوم می‌توانید از چسب زخم نیز کمک بگیرید و روی آن‌ها را بپوشانید .

▪ این کار را برای تمامی انگشتان تکرار کنید تا عادت جویدن ناخن از بین برود . اگر واقعاً نیاز به جویدن ناخن داشتید فقط یکی از انگشتان خود را درگیر کنید زیرا این کار باعث محدود کردن آسیب به ناخن‌ها می‌شود .

ترک با چسب زخم

image چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

▪ تمامی ناخن‌های خود را چسب زخم بزنید . ناخن خود را به‌صورت کامل به‌وسیله چسب زخم پوشش دهید . تا زمان ترک عادت هرروز از چسب زخم استفاده کنید . بعد از حمام یا وقتی‌که چسب خاصیت خود را از دست داد آن‌ها را عوض کنید . در صورت رفتن به بیرون از خانه آن‌ها را بردارید زیرا احمقانه به نظر می‌آیند .

▪ اگر در خواب ناخن خود را نمی‌جوید چسب را در طول شب بازکنید تا پوست فرصت نفس کشیدن داشته باشد . همچنین بعد از کثیف و مرطوب شدن نیز چسب زخم‌ها را بازکنید .

▪ بعد از چند هفته چسب‌ها را بازکنید . ۲۱ روز طول می‌کشد تا یک عادت ترک شود بنابراین باید این روش را ۲۱ روز انجام دهید تا ناخن جویدن ترک شود .

برای ترک واقعی یک عادت باید آن را با یک عدد خوب جایگزین کنید . استفاده از توپ استرس و جویدن آدامس بدون شکر ایده‌های خوبی هستند . عوض کردن یک عادت ترک عادت قبلی را راحت‌تر می‌کند .

▪ ناخن‌های زیبای خود را ببینید . اگر دوباره ناخن جویدن را شروع کردید ؛ دوباره از چسب زخم استفاده کنید . می‌توانید با یک مانیکور کار حرفه‌ای برای استفاده از مواد بازدارنده جویدن ناخن صحبت کنید .

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ترک یک عادت ممکن است ۳ ماه طول بکشد بنابراین ممکن است به ۳ ماه زمان برای ترک آن نیاز داشته باشید .

نکات مهم

درصورتی‌که ناخن جویدن را ترک کردید به خود جایزه بدهید مثلاً با دوستان خود برای خوردن شام به رستوران بروید .

شما باید دقت کنید که در چه زمان‌هایی شروع به جویدن ناخن می‌کنید تا علت آن را پیداکرده و آن را درمان کنید مثلاً می‌تواند علت‌هایی مانند عصبانی شدن یا وارد شدن استرس به شما باشد .

باید بدانید که ناخن جویدن مزمن می‌تواند مشکلات سلامتی را برای شما به همراه داشته باشد زیرا باکتری‌ها از دست‌به‌دهان شما منتقل می‌شوند .

از سفت کننده ناخن استفاده کنید تا ناخن جویدن را سخت کنید .

استفاده از دستکش در خانه ایده خوبی است .

اگر نتوانستید دست خود را مشغول کنید آن‌ها در جیبتان قرار دهید .

استفاده از سس تند نیز روی ناخن نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد .

بعضی از افراد به دلیل بلند بودن ناخن ؛ آن‌ها را می‌جوند بنابراین آن‌ها را کوتاه نگه‌دارید .

استفاده از لاک پاک‌کن نیز خوب است زیرا مزه بسیار بدی دارد و شمارا از ناخن جویدن منصرف می‌کند .

تک فارس » پزشکی سلامتی » چطور عادت بد ناخن جویدن را ترک کنید

همچنین بخوانید