تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور روحیه قوی برای زندگی داشته باشید

۱. ورزش

ورزش در درون خود یک پارادوکس عجیب دارد. بیشتر آدم ها فکر میکنند وقتی شب خسته و کوفته به خانه بر می گردند، چه دلیلی دارد که چند کیلومتر هم بدوند؟ اما حقیقت این است که ورزش نه تنها شما را خسته نمیکند، بلکه به شما کمک میکند با خستگی مبارزه کنید. مسلما بعد از ورزش زودتر از همیشه خواهید خوابید، اما این به معنای خستگی نیست . ورزش به شما خوابی راحت هدیه می دهد تا فردا صبح آدم جدیدی شوید. اگر نمیخواهید فضای گرم خانه خود را ترک کنید، می توانید در خانه کمی نرمش کنید یا با خریدن چند وزنه سبک حرکات بدنسازی انجام دهید. حتی در حال تلویزیون دیدن یا تلفن کردن هم می توانید وزنه بزنید. می توانید نوارهای ویدئویی ورزش را بخرید و با آنها همراه شوید. برنامه های ورزشی تلویزیون هم به شما حرکت های جدید بسیاری خواهند آموخت . ۲۰ دقیقه ورزش قبل از رفتن به سر کار روحیه شما را از این رو به آن رو میکند.

۲. خواب

مهمترین سوال زندگی شما این است که آیا شب ها خوب می خوابید؟ با خودتان فکر کنید چه چیزهایی ممکن است خواب شما را به هم بزنند و با آنها مبارزه کنید. سه هفته پیش مقاله یی در همین صفحه درباره شیوه های خواب مناسب به چاپ رساندیم . تکرار آن حرف ها برای بسیاری از خواننده ها خسته کننده است ، اما یادتان باشد: از اتاق خواب تان تنها برای خوابیدن استفاده کنید، نه کتاب خواندن وتلفن زدن . قبل از رفتن به رختخواب از مصرف یا خوردن مواد نیکوتین دار، کافئین دار و تئین دار پرهیز کنید. هیچ وقت با شکم گرسنه نخوابید و قبل از خواب غذای مفصل هم نخورید. به اتاق خوابتان برسید و آن را تبدیل به محیطی زیبا و خوشایند کنید، اما از آوردن کامپیوتر و تلویزیون به آن خودداری کنید. غذاهای تند و پرادویه خواب را می پرانند. بدنتان را برای خوابیدن آموزش دهید، مثلا یک ساعت و نیم قبل از خواب به حمام آب گرم بروید.

۳. رژیم غذایی مناسب

تکفارس آی آر

سعی کنید خوب و بهداشتی غذا بخورید. شکلات و نوشیدنی های کافئین دار ممکن است به شما نشاطی موقت بدهند، اما خیلی زود هم روحیه شما را پایین می آورند و افسرده تر و بی انرژی تر از قبل میکنند. شاید بپرسید پس برای خوشحالی چه باید بخورید؟ میوه ، غذاهای کم چربی و شیر و ماست بدن شما را متعادل میکنند و از استرس های بیهوده می کاهند.

۴. ماسک های خنک کننده صورت و چشم

ممکن است وقتی این ماسک ها را به چشم می گذارید، کمی احمق به نظر برسید. اما این ماسک ها برای کسانی که زیاد پشت کامپیوتر می نشینند، معجزه میکنند. ممکن است بقیه به قیافه شما بخندند، اما این هم خالی از لطف نیست . بیشتر این ماسک ها دارای ژل های خنک کننده هستند که خستگی عضلات صورت را رفع میکنند. چند ماسک در یخچال خانه خود نگه دارید و در مواقع خستگی از آنها استفاده کنید.

۵. موسیقی

موسیقی های انرژی زا را دست کم نگیرید. دو نوع موسیقی ضد استرس وجود دارد: موسیقی با ریتم های تند که شما را از کسالت بیرون می آورد و موسیقی ملایم که به درد مدیتیشن و یوگا میخورد. این هر دو نوع موسیقی در بازار موجود است ، اما اینکه کدام را انتخاب کنید به سلیقه شما مربوط می شود، ضمن اینکه می توانید در مواقع مختلف از هر دو آنها استفاده کنید. موسیقی به اندازه کافی به شما انرژی می دهد تا آشپزخانه را مرتب کنید.

www.takfars.ir

۶. رسیدگی به کارهای منزل

این توصیه برای مردان و زنانی است که بیرون خانه کار میکنند. ممکن است به نظرتان عجیب بیاید اما شستن ظرف ها یا تعمیر وسایل منزل هم تا حد زیادی از استرس های شما می کاهند. این قبیل کارها ذهن شما را به دنیای دیگری پرتاب میکنند، ضمن اینکه روحیه هر کس ، وقتی کار مفیدی انجام می دهد، بهتر خواهد شد.

۷. کودکان

کودکان بهترین موجودات جهان برای کاستن از استرس های بزرگسالان هستند. نکته تاسف انگیز اینجاست که بیشتر آدم های خسته وقتی بچه ها را می بینند می گویند «فعلا برو، حوصله ندارم »! اما اگر با بچه ها وارد صحبت شوید، برای آنها قصه یی تعریف کنید، در کنار آنها نقاشی کنید یا حتی آنها را به گردش ببرید، لطف بزرگی به آنها و خودتان کرده اید. کودکان دنیایی ساده و منحصر به فرد دارند و مدام به شما یادآوری میکنند که شاید همه این دغدغه ها و هیاهوها به دردسرش نیارزد.

۸. بگویید «نه »

تعهد بیش از حد نیز در نوع خود بسیار استرس زاست . سعی کنید به جای تعارف یک بار هم شده بگویید «نه .» اگر حوصله رفتن به میهمانی ندارید، بگویید نمی روید. اگر حوصله به خانه آوردن کارتان را ندارید، به رییس تان بگویید پرونده های اضافی را به کسی دیگر واگذارد.

۹. از دکترها مشورت بخواهید

گاهی استرس ها را نمی توان با یک حمام آب گرم از بین برد. شاید بد نباشد گاه سری هم به یک دکتر بزنید و از او مشورت بخواهید. مشاوره با روانشناس ها به این معنا نیست که شما «دیوانه » شده اید. بسیاری از آدم های موفق جهان هر هفته با دکترهای روانپزشک خود مشورت میکنند.

۱۰. پیاده روی

قدم زدن ساده ترین و مفیدترین کاری است که می توانید برای مبارزه با استرس ها انجام دهید. کمی هوای تازه حال شما را جا می آورد. دانشگاه پزشکی دوک اعلام کرده ۱۰ دقیقه پیاده وری سریع ، شما را تبدیل به موجوداتی دوست داشتنی میکند. لطفا این لطف را به اطرافیان تان بکنید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر