تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در مدت زمان مناسب و بدون عجله وزن خود را کم کنید

image چطور در مدت زمان مناسب و بدون عجله وزن خود را کم کنید

طعم ها را در وعده های غذایی تان متعادل کنید

اگر فکر میکنید که اسرار لاغری از متخصصان تغذیه به این معنی است که باید مواد مغذی را جایگزین طعم کنید، راشل بیگان، M. S.، RDN، متخصص تغذیه و متخصص تغذیه آشپزی می گوید در یک وعده غذایی که شما را سیر و خوشنود میکند، فقط مواد مغذی مهم نیست بلکه طعم ها نیز اهمیت دارند. شش طعم موجود عبارتند از شور، ترش، شیرین، تلخ، اومامی و تند.

هنگامی که یک وعده غذایی شامل تمام این طعم ها یا ۴ طعم یا تعداد بیشتری از آنها باشد، سیر کننده تر است و ما راضی تر هستیم. این بدان معناست که کمتر احتمال دارد ما در ساعات بعدی روز به سراغ کوکی یا چیپس برویم. برای دستیابی به یک هارمونی از طعم ها از روشی سالم، او پیشنهاد میکند که در یخچال و آشپزخانه تان، گیاهان، ادویه جات، چاشنی ها و غذاهایی که سوخت و ساز را زیاد میکنند، داشته باشید تا متعادل کردن طعم های وعده های غذایی تان آسان تر گردد.

از موقعیت های وسوسه انگیز دوری کنید

تکفارس آی آر

دلیلی وجود دارد که فروشنده ها، شیرینی و شکلات را نزدیک صندوق پرداخت قرار می دهند. دلیلش این است که آنها می دانند ممکن است افراد تحریک شوند و آنها را به سبد خریدشان اضافه کنند. کارولین کافمن، M. S.، RDN، متخصص تغذیه ساکن لس آنجلس و وبلاگ نویس سلامت در Caroline Kaufman Nutrition می گوید. نیازی نیست که در خودتان هوس ایجاد کنید. من از راهروی شیرینی جات در فروشگاه ها و داروخانه ها صرفنظر می کنم و معمولا هنگامی که از کنار کافی شاپ رد می شوم، نفسم را نگه می دارم.

در حالی که اجتناب از شرایط وسوسه انگیز، منطقی به نظر می رسد اما یک مطالعه جدید کشف کرد افرادی که میتوانند در برابر وسوسه مقاومت کنند، عمدا از قرار گرفتن در شرایطی که به خود کنترلی زیادی نیاز دارد، اجتناب میکنند. کافمن می افزاید: بسیاری از محققان معتقدند که خود کنترلی، یک منبع تمام شدنی است. اگر شما در ساعات ابتدایی روز از آن استفاده کنید و مثلا سعی کنید در اداره تان کیک نخورید، به احتمال زیاد مقاومت کردن در برابر بستنی در سوپر مارکت در هنگام غروب برایتان دشوارتر خواهد شد.

آشپزخانه را بعد از شام تعطیل کنید

غذا خوردن بعد از شام به علت ملالت، خستگی یا بی فکری به جای گرسنگی جسمانی، بسیار آسان است. ملیسا هالاس لیانگ، M. A.، RDN، CDE و متخصص معروف در MelissasHealthyLiving. com می گوید: من سعی می کنم گرسنگی واقعی را درک کنم و از غذا خوردن به دلیل نشانه های خارجی اجتناب می کنم. بنابراین اگر فکر کنم که بعد از شام گرسنه هستم، از خودم می پرسم که آیا واقعا خسته ام؟ (من اغلب خستگی را با گرسنگی اشتباه می گیرم) و از یک لیوان چای گیاهی لذت می برم و سعی می کنم زودتر به رختخواب بروم. تحقیقات تایید میکنند که غذا خوردن در آخر شب مخصوصا در افرادی که کمبود خواب دارند، با افزایش وزن همراه است.

هالاس لیانگ می گوید: در یک مطالعه که بزرگسالان سالم را مقایسه می کرد، آنهایی که دیرتر به خواب رفته بودند و کمتر از ۸ ساعت خوابیده بودند، در مقایسه با یک فرد بالغ سالم، وزن بیشتری اضافه کردند و بیش از ۱۳۰ درصد کالری بیشتری مصرف کردند. (به علت غذای اضافه ای که بعد از شام خورده بودند). به جای غذا خوردن بدون فکر در شب، آشپزخانه را تعطیل کنید و یک روال جدید برای خودتان ایجاد کنید مانند یک حمام آرامش بخش، قدم زدن در شب، خواندن کتاب یا زودتر خوابیدن.

www.takfars.ir

با وعده غذایی تان آب بنوشید

بدن شما برای آنکه به طور طبیعی کار کند، به آب نیاز دارد (۶۰ درصد وزن بدن شما از آب تشکیل شده است) اما نوشیدن آب بیشتر با وعده های غذایی می تواند منجر به لاغری نیز شود. جیم وایت، دارای مدرک RD، مالک استودیو تغذیه و تناسب اندام جیم وایت می گوید: من به خصوص روی نوشیدن ۰-۵ لیتر آب با هر وعده غذایی تاکید می کنم. این مقدار آب به علت اثر افزایش حجمی که بر معده شما میگذارد، به شما امکان می دهد که احساس سیری بیشتری کنید. تحقیقات اخیر نشان داده اند که افزایش مصرف آب قبل یا همراه وعده های غذایی می تواند به حفظ وزن یا جلوگری از افزایش وزن کم کند.

وایت می افزاید: همیشه قبل از خارج شدن از خانه یا محل کار، بطری آب تان را پر کنید تا هرگز در ترافیک یا قبل از یک تمرین خسته کننده، تشنه نمانید. برخلاف بسیاری از راهنمایی های سلامتی و مکمل های گران، این نکته لاغری قدیمی هزینه ای ندارد و فقط کافی است چند ثانیه برای پر کردن بطری آب تان وقت بگذارید.

همه کالری ها را بشمارید

متخصصین تغذیه مدت ها است که توصیه میکنند به عنوان یک راه کلیدی برای حفظ وزنی سالم، یک مجله غذایی داشته باشید و آن هم به یک دلیل واضح، چون موثر است. دیوید گروتو، M. S.، RDN و نویسنده (بهترین چیزی که شما می توانید بخورید) می گوید: درست است که جالب به نظر نمی رسد اما کالری های دریافتی شما و کالری هایی که می سوزانید، مهمترین عوامل هستند. اگر این اعداد را بدانید، وزنتان را بهتر کنترل میکنید و روی ترازو شگفت زده نمی شوید. به گفته گروتو، یک متاآنالیز جدید نشان داد که شمارش کالری، ارتباط با یک متخصص تغذیه و استفاده از تکنیک های تغییر رفتار با کاهش وزن بیشتر مرتبط است.

به بلغور جو دوسر، کره بادام درختی اضافه کنید

دلیلی وجود دارد که مردم می گویند بلغور جو دوسر، یک نوع ماده غذایی مغذی و سیر کننده است. این ماده غذایی تا چندین ساعت از گرسنگی جلوگیری میکند. یک مطالعه کوچک که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، نشان داد که خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه در مقایسه با یک غلات صبحانه آماده حاوی جو دوسر، منجر به افزایش احساس سیری و کاهش میل به غذا خوردن تا ۴ ساعت بعد می شود. برای افزایش قدرت ماندگاری آن، مقداری کره بادام درختی به بلغور جو دوسرتان اضافه کنید.

بانی تاب دیکس، M. A.، RDN، CDN و نویسنده قبل از آنکه آن را بخورید، آن را بخوانید و متخصص تغذیه ساکن نیویورک می گوید: یک قاشق غذا خوری کره بادام درختی به کاسه بلغور جو دوسر داغ تان اضافه کنید. کره بادام درختی حاوی مقدار زیادی پروتئین به همراه چربی های سالم است که شما را سیر و راضی نگه می دارد. برای پختن بلغور جو دوسر در خانه وقت ندارید؟ تاب دیکس پیشنهاد میکند: یک شیشه کره بادام درختی و بسته های بلغور جو دوسر فوری در کشوی میزتان بگذارید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق کره بادام درختی و مقداری آب داغ بردارید تا از یک کاسه صبحانه گرم لذت ببرید، بدون آنکه هیچ عذر و بهانه و نیازی به خوردن میان وعده قبل از ناهار داشته باشید.

در هر ساعت ۱۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید

یکی از سخت ترین چیزها برای فعال بودن از نظر بدنی، پیدا کردن وقت است. اما شما برای بهره مندی از مزایای آن مجبور نیستید یک ساعت کامل ورزش کنید. الیسا زید، M. S.، RDN، CDN می گوید: هنگامی که می دانم قرار است برای مدتی طولانی پشت میز بنشینم و مطلب بنوبسم، ساعت گوشی ام را روی زنگ می گذارم تا در هر ساعت، ۱۰ دقیقه از پشت میزم بلند شوم و تحرک داشته باشم. ۱۰ دقیقه پله نوردی، پیاده روی، حرکات کششی، ایستادن، انجام کرانچ یا انجام ترکیبی از چیزهای بسیار، نه تنها به من کمک میکند که کالری بسوزانم بلکه از نظر ذهنی نیز به من نیرو می دهد.

تک فارس

داشتن یک اپلیکیشن یا دوستی که آن ۱۰ دقیقه را به شما یادآوری کند، می تواند بسیار کمک کننده باشد. زید می گوید: یک مطالعه جدید دریافت که تقریبا ۸۳ درصد از افراد با شغل های نشسته که ایمیل های تشویقی برای بالا رفتن از پله ها دریافت کرده بودند، این کار را حداقل سه بار در هفته انجام دادند و تناسب اندام هوازی آنها افزایش یافت.

جوانه های چشایی تان را به نمک کمتر عادت دهید

شما چقدر نمک میخورید؟ احتمالا بیشتر از آنچه فکر میکنید، نمک مصرف میکنید. در حالی که نمک، کالری ندارد اما دوزهای بالای آن می تواند بدن شما را به حفظ مایعات تحریک کند. لوری زانینی، دارای مدرک RD، CDEو سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی می گوید: من با محدود کردن مقدار غذاهای شوری که مصرف می کنم و اضافه نکردن نمک در هنگام آشپزی، جوانه های چشایی ام را برای موفقیت آماده می کنم. این کار به کاهش هوس نمک و درعین حال حفظ مایعات کمتر در بدن و جلوگیری از نفح کمک میکند.

به گفته زانینی، جوانه های چشایی ما حدودا هر ۱۰ روز یکبار دوباره ساخته می شوند بنابراین شما می توانید به جوانه های چشایی تان بیآموزید که اگر غذایی با سدیم بیش از حد وارد دهانتان کردید، متوجه شوند. او می افزاید: من به جای اینکه فقط نمک را حذف کنم، همیشه طعم و مزه بیشتری اضافه می کنم. مثلا یک قاشق چایخوری اضافه پونه کوهی در سس مارینارا و کمی فلفل هندی در خوراک لوبیا می ریزم یا حتی دارچین را در شیرینی و کیک مورد علاقه ام دو برابر می کنم. غذای شما هر چه که باشد، همیشه یک راه برای اضافه کردن طعم بیشتر، بدون اضافه کردن نمک وجود دارد.

به صبحانه تان پروتئین اضافه کنید

یک صبحانه سالم می تواند به لاغر نگه داشتن شما، بهبود خلق و خوی تان و تقویت سیستم ایمنی کمک کند و باعث شود بهتر فکر کنید. یکی از بهترین راه ها برای آنکه مطمئن شوید صبحانه تان دارای نیرو و قدرت لازم است، اضافه کردن پروتئین می باشد. لی مک گراث، RDN، LDN و متخصص تغذیه شرکت Ingles Markets می گوید: هنگامی که من با صبحانه ام پروتئین میخورم، احساس بهتری دارم و معمولا تا موقع ناهار گرسنه نمی شوم.

تحقیقات نشان می دهند که وقتی افراد، پروتئین را در وعده صبحانه شان جای می دهند، نتایج بهتری در مورد کاهش وزن بدست می آورند. مک گراث می افزاید: اضافه کردن آجیل به غلات صبحانه پر فیبر با شیر کم چرب، خوردن پنیر کاتیج یا ماست یونانی ساده با میوه یا درست کردن یک بورتیوی صبحانه با تخم مرغ نیمرو، برخی راه هایی است که شما می توانید پروتئین را به صبحانه تان اضافه کنید.

به غذاهای گیاهی تان ادویه بزنید

مجبور نیستید برای آنکه گاهی اوقات مانند یک گیاهخوار غذا بخورید، حتما یک گیاهخوار باشید. چه هفته ای یک بار گیاهخواری کنید و چه روزی یک بار، وعده های غذایی گیاهی یک راه عالی برای جای دادن مواد غذایی گیاهی و سالم بیشتر در رژیم غذایی شماست که می تواند به لاغر ماندن تان کمک کند. واندانا شث، RDN، CDE، مالک یک کلینیک خصوصی و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی می گوید: یک رژیم غذایی گیاهی مناسب، به طور طبیعی سرشار از فیبر، غلات کامل، پروتئین بدون چربی از لوبیا و حبوبات، میوه ها و سبزیجات رنگارنگ، آجیل و دانه هاست و شما را از روش درستی، سیر میکند.

شث به مردم توصیه میکند که برای افزایش عطر و طعم و احساس رضایت، در استفاده از گیاهان و ادویه جات خلاقیت داشته باشتد. شث می گوید: با چیزهای کوچک شروع کنید. سعی کنید به جای گوشت یا سایر پروتئین های حیوانی در یک دستور غذا از لوبیا، عدس یا توفو استفاده کنید. در هفته، یک وعده غذایی بدون گوشت را امتحان کنید و به تدریج دفعات آن را افزایش دهید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر