تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور تبدیل به آدم بهتری شوم با راهکارهای واقعی روانشناسی

image چطور تبدیل به آدم بهتری شوم با راهکارهای واقعی روانشناسی

اولویت‌بندی کنید

شاید نوشتن لیستی از کارهایی که می‌خواهید در طول روز انجام دهید هم مفید باشد. به این ترتیب اولویت‌های شما طی ساعات باقیمانده از روز مشخص هستند.

تراویس بردبری- روانشناس در این زمینه معتقد است که این نوع برنامه‌ریزی دقیق، شانس موفقیت شما در اهداف از پیش تعیین شده را افزایش می‌دهد. خود تراویس هم اهداف روزانه‌اش را پس از تمرین تمرکز حواس که هر روز انجام می‌دهد، تعیین می‌کند.

۳ چیزی شکرگزار آن‌ها هستید را یادداشت کنید

تکفارس آی آر

به چیزهایی که در زندگی دارید فکر کنید. فقط به موارد مادی مثل ماشین و رایانه فکر نکنید؛ در عوض به موارد ساده و پایه‌ای توجه کنید. برای مثال شکرگزار خانواده و دوستانی که دارید، باشید.

این روش به تمرین «۳ چیز خوب» که توسط مارتین سلیگمن استاد روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از بنیان‌گذاران جنبش روانشناسی مثبت ارائه شده، شبیه است.

سلیگمن و همکارانش به افراد پیشنهاد می‌کنند که هر شب کمی وقت بگذارند و ۳ حرکت مثبتی که در طول روز انجام داده‌اند را به همراه توضیح کوتاهی که چرا آن کار را انجام داده‌اند، یادداشت کنند. شما می‌توانید مشابه این تمرین را در صبح با نوشتن ۳ چیزی که با باز کردن دوباره‌ی چشمانتان شکرگزار آن هستید اجرا کنید.

به این فکر کنید که چه چیزی امروز را فوق‌العاده می‌کند

یک جمله در مورد چیزی بنویسید که اگر اتفاق بیفتد باعث می‌شود که شما احساس کنید که امروز روز خوب، مثبت و منحصر بفردی است.

www.takfars.ir

این اتفاق می‌تواند شامل موارد ساده‌ای مثل زودتر از نیمه شب به خواب رفتن یا اختصاص یک ساعت برای انجام کاری که مایل هستید، باشد. همین که متوجه شدید که چه چیزی باعث خوشحالی و ایجاد احساس رضایت در شما می‌شود، برای تحققش قدم بردارید.

مدیتیشن

تفکر کنید

علم می‌گوید که تفکر مزایای پرشماری دارد؛ از کمک به شما برای کنار آمدن با استرس و احساسات منفی گرفته تا افزایش قدرت حافظه و حتی افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن.

اما تفکر و مدیتیشن به این مفهوم نیست که ساعت‌ها در کنج عزلت بنشینیم. همین که برای ۵ دقیقه بنشینیم تا از افکار موجود در ذهنمان دوری کنیم، تاثیر عمیقی بر روزمان خواهیم داشت.

اگر دقیقا نمی‌دانید که چطور باید این کار را انجام دهید، مرکز تحقیقاتی UCLA برخی راه‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد که اکثرا کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشند.

ورزش کنید

۵ دقیقه ورزش پس از بیدار شدن از خواب مفید است. تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش کردن پیش از خوردن صبحانه باعث کاهش وزن و ارتقای سطوح انرژی بدن می‌شوند، هر چند که ورزش مورد مطالعه در این تحقیقات حداقل یک ساعت طول کشیده و در آن حدود ۴۰۰ کالری سوزانده شده است.

صرف‌نظر از اینکه شما چه مقدار ورزش می‌کنید،‌ حتما قبل از هر چیزی کمی بدن خود را گرم کنید؛ چرا که عضلات شما بلافاصله پس از بیداری خشک هستند.

رخت‌خواب خود را مرتب کنید

تک فارس

چارلز دوهیگ که یک روزنامه‌نگار است در کتاب خود با عنوان «قدرت عادت» می‌نویسد:

مرتب کردن رخت‌خواب می تواند به افزایش بهره‌وری شما در طول روز کمک کند. این موضوع به خاطر این است که مرتب کردن رخت خواب عادت خوبی محسوب می شود که می‌تواند به طور زنجیروار منجر به عادات خوب دیگری هم بشود.

اولویت بندی کارها

روز خود را تصویرسازی کنید

برخی تصویرسازی صبحگاهی را توصیه می‌کنند. به سادگی اهداف کوتاه و بلند مدت خود را تصویر سازی کنید و عزم خود را برای رسیدن به این اهداف جزم کنید.

دوهیگ در کتاب دیگرش با عنوان «باهوش‌تر سریع‌تر بهتر» تکنیک دیگری که شبیه به مورد بالا است را ذکر می‌کند:‌ داستان‌هایی از اینکه روزتان چطور پیش خواهد رفت، برای خودتان تعریف کنید.

دوهیگ در رابطه با محققان دانشگاه MIT که در رابطه با موفق‌ترین افراد مطالعه می‌کنند،‌ مطالبی نوشته است و متوجه شده که افراد موفق تلاش زیادی می‌کنند تا در طول روز جهان پیرامون خود را برای خودشان و همکارانشان توصیف کنند. برای مثال آن‌ها از همکارانشان می‌خواهند که تصور کنند که یک مکالمه که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، چطور پیش خواهد رفت به این ترتیب آن‌ها وقتی وارد جلسه می‌شوند، آمادگی بیشتری برای رویدادهای احتمالی دارند.

او پیشنهاد می‌کند که با استفاده از این استراتژی، عادتی در خود ایجاد کنیم و هر روز صبح جزئیاتی از اینکه در طول روز چه اتفاقات و سناریوهایی برایمان پیش می‌آید را برای خود تعریف کنیم.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر