تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور با دوربین موبایل مثل دوربین حرفه ای عکس بگیرید

image چطور با دوربین موبایل مثل دوربین حرفه ای عکس بگیرید

قبل از شروع به کار کردن با دوربین اسمارت فون، نگاهی به تنظیمات بیاندازید. غالباً تنظیمات کارخانه مطلوب نیستند. گاهی اوقات تنظیمات روی یک رزولوشن پایین‌تر قرار دارد. این کار اغلب یک زوم دیجیتالی بهتر ارائه می‌دهد – اما بهتر است توصیه‌های ما در زیر را نیز دنبال کنید.

تنظیم کردن aspect ratio (یا همان نسبت تصویر) نیز قابل توصیه است، به این منظور که بزرگ‌ترین تصویر ممکن را به دست آورید. اسکرین شات زیر فرمت ۱۶:۹ را نشان می‌دهد، زیرا در فرمت ۴:۳، تصاویر بریده‌شده هستند. با اسمارت فون های دیگر، می‌تواند دقیقاً برعکس این قضیه باشد: فرمت ۴:۳ بزرگ‌ترین عکس‌ها را می‌سازد، اما فرمت ۱۶:۹ قسمتی از عکس را کات می‌کند. سپس می‌توانید بهترین جزئیات تصویر را انتخاب کنید.

از آنجا که تصویرهای با وضوح بالا فضای بیشتری از حافظه را نسبت به تصاویر با وضوح کم اشغال می‌کنند، باید همیشه یک کارت حافظه microSD داشته باشید- البته اگر اسمارت فون شما اسلات کارت حافظه مربوطه را داشته باشد. اگر این‌گونه نیست، تصاویر قدیمی خود را در جای دیگر ذخیره کرده و پیش از عکاسی حافظه گوشی را خالی کنید.

لنزها را تمیز کنید

تکفارس آی آر

اطمینان حاصل کنید که لنزهای دوربین خالی از چرک و اثرانگشت باشند. گوشی شما احتمالاً اکثر اوقات در جیب لباس یا کیفتان باشد، جایی که ممکن است روی لنزها را غبار بگیرد. قبل از گرفتن عکس بهترین کار این است که با یک پارچه لنزها را پاک کنید. از یک پارچه مایکروفایبر یا یک پارچه تمیزکننده عینک برای تمیز کردن لنزها بدون خط انداختن روی آن‌ها استفاده کنید. در صورت لزوم دستمال‌های صورت هم خوب هستند، اما گاهی اوقات آن‌ها پرز و گردوغبار جا می‌گذارند.

پیدا کردن تنظیمات نوردهی مناسب

در عکاسی، سه کمیت به تصویر مربوط هستند: زمان نوردهی، دیافراگم و مقادیر ISO. این مقادیر باهم، تعیین می‌کنند که عکس تا چه اندازه در معرض نور قرارگرفته، پس‌زمینه عکس تا چه شدتی فوکوس (متمرکز) شده است و اینکه آیا یک شیء متحرک در عکس تار شده است.

دیافراگم (Aperture): برای عکس‌های گوشی‌هوشمند، معمولاً نمی‌توانید دیافراگم را تنظیم کنید، زیرا از قبل فیکس شده است. بنابراین، برای عکاسان گوشی هوشمند مهم است که تنظیمات مناسب را برای مقدار ISO و زمان نوردهی پیدا کنند. در حالت اتوماتیک یا خودکار، دوربین این‌ موارد را به‌طور مستقل تعیین می‌کند، اما حالت دستی اغلب نتایج بهتر و دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

زمان نوردهی: زمان‌های نوردهی طولانی گزینه‌ای برای بهبود روشنایی عکستان هستند، مخصوصاً در شرایط نوری ضعیف. بااین‌حال، این موجب حرکت اشیاء برای ایجاد خط‌خطی می‌شود. این اثر می‌تواند به طور هنرمندانه ای برای رودخانه‌ها یا مناظر شب یک شهر استفاده شود. از سوی دیگر، زمان‌های نوردهی کوتاه درواقع یک لحظه در زمان را متوقف می‌کنند.

www.takfars.ir

مقادیر ISO: کمیت دومی که باید بدانید مقدار ISO است. این مقدار بیانگر حساسیت به نور در سنسور می‌باشد. هرچه این مقدار بیشتر باشد، سنسور حساس‌تر می‌شود. با یک مقدار ISO بالاتر، می‌توانید برای مثال، زمان نوردهی را کوتاه کنید و بنابراین عکس‌های واضح‌تری ارائه دهید. در محیط‌های تاریک، اغلب به یک مقدار ISO بالا و زمان نوردهی طولانی نیاز دارید.

سؤالی که پیش می آید این است که پس چرا همیشه با یک مقدار ISO بالا عکس نگیریم؟ پاسخ ساده است: یک مقدار ISO بالا در عکس پارازیت یا اصطلاحاً نویز (noise) بیشتری هم ایجاد می‌کند. هر گوشی هوشمند کمی متفاوت رفتار می‌کند: برخی گوشی‌های هوشمند مشکلات پارازیت دوربین را در مقدار ISO 400 یا ۸۰۰ دارند، برخی دیگر در ISO کمتر این مشکل را دارند. بنابراین، باید یاد بگیرید که دوربین گوشی هوشمندتان چگونه این مقدار ISO را اداره می‌کند و بفهمید که چه مقدار از ISO منجر به نتایج دقیق و قابل‌قبول می‌شود. در اغلب موقعیت‌ها، مقادیر تا حداکثر ۲۰۰ مناسب هستند.

فوکوس را به طور دستی تنظیم کنید

گرفتن موفقیت‌آمیز یک عکس، مقدار زیادی به فوکوس مناسب بستگی دارد. فوکوس خودکار معمولاً کمک می‌کند، اما بی‌عیب و نقص هم نیست. درواقع، اغلب نمی‌داند که ما در فوکوس واقعاً چه می‌خواهیم. برای جلوگیری از این مشکل یک لمس انگشت کافی است، زیرا فوکوس لمسی راه‌حل آن است. در جایی که می‌خواهید دوربین فوکوس کند، صفحه را لمس کنید. در حالت دستی اپلیکیشن دوربین، حتی می‌توانید به‌صورت کاملاً دستی دوربین را فوکوس کنید.

چندین عکس بگیرید، بعداً مرتبشان کنید

به‌جای اکتفا به یک عکس کاملاً عالی، بهتر است که چندین عکس از سوژه خود بگیرید. اگر تنها عکس‌تان در یک چشم‌انداز فوق‌العاده و تکرارنشدنی خارج از فوکوس باشد، احتمالاً بعداً به‌خاطر آن پشیمان می‌شوید. از هر سوژه چندبار عکس بگیرید و به فوکوس خودکار توجه کنید. این کار را به اندازه کافی تکرار کنید تا زمانی که فکر کنید قطعاً یک عکس خوب گرفته‌اید. امروزه گوشی‌های هوشمند بالارده کارایی گرفتن عکس سریالی ارائه می‌دهند، که به دوربین امکان می‌دهد فقط با یکبار فشار دادن دکمه، عکس‌های مختلفی را پشت سرهم بگیرد.

استفاده از دو دست

عکس‌های فوری اغلب میان کاستی‌ها و تحرکات لحظه جان می‌گیرند، پس ممکن است کمی لرزنده باشند. اما اگر می‌خواهید تصویر کاملاً واضح باشد، عکاسی تنها با یک دست حقیقتاً کافی نیست. با استفاده از هر دو دست گوشی‌هوشمند خود را ثابت و محکم نگه دارید. یک سه‌پایه با نگهدارنده گوشی‌هوشمند برای قرار گرفتن در بهترین حالت مناسب است، اما اغلب قرار گذاشتن گوشی‌هوشمند روی یک نرده یا جای محکم و ثابت کردن آن به این شیوه نیز کافی است.

اگر این کار امکان‌پذیر نیست، پس باید بازوهای خود را ساپورت کنید، یا اینکه آن‌ها را کاملاً باز کنید. هرچه کمتر گوشی را تکان دهید، عکس گرفته‌شده واضح‌تر خواهد بود.

سوژه و چشم‌انداز

تک فارس

قانون سوم اجرای ساده شدهٔ نسبت طلایی است. تصویر به وسیلهٔ دو خط راهنمای افقی و عمودی تقسیم می‌شود، در نتیجه ۹ کادر یکسان به وجود می‌آیند. در بسیاری از گوشی‌های هوشمند، نیازی نیست این تقسیم‌بندی را تصور کنید، زیرا معمولاً کارکردی دارید که به جای این تقسیم‌بندی به شما کمک می‌کند. پس سوژه باید در یکی از چهار نقطه تقاطع شبکه بندی قرار بگیرد، یا در امتداد یک خط باشد، تا به درستی در صحنه تصویر تنظیم شود. در عکس‌های منظره، قرار دادن خط افق روی یکی از دو خط خوب است.

image چطور با دوربین موبایل مثل دوربین حرفه ای عکس بگیرید

با قانون سوم، یک ترکیب عکس عالی تبدیل به یک بازی بچگانه می‌شود. تنظیمات اضافی دیگری برای خطوط کمکی وجود دارد. برخی اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند خطوط کمکی در نسبت طلایی را نشان دهند، که موجب تفاوت‌های جزئی در طراحی تصویر می‌شود.

image چطور با دوربین موبایل مثل دوربین حرفه ای عکس بگیرید

خط افق مستقیم

این نکته مربوط به مورد قبلی است و در اینجا نیز می‌توانید از شبکه بندی قرارگرفته در منظره‌یاب استفاده کنید. خطوط کج موجب ناآرامی در یک تصویر می‌شوند، مگر اینکه از قصد در تصویر قرار گیرند. افق همان خط غالب هنگام نگاه کردن در دورنما است، پس مطمئن شوید که افق کج نباشد.

image چطور با دوربین موبایل مثل دوربین حرفه ای عکس بگیرید

در این تصویر، گیاه موجود در یک سوم چپ زمینه به تصویر عمق می‌دهد، اما افق کج آن آشفته است و در تصویر ناآرامی ایجاد می‌کند.

قانون فضا

همانطور که قبلاً اشاره شد، برخی سوژه‌ها در تصویر برای نفس کشیدن و دیده شدن به فضا نیاز دارند. مثل نسبت طلایی، یک عنصر دیگر هم می‌تواند هارمونی بیشتری در یک تصویر ایجاد کند. با استفاده از قانون فضا به طور صحیح، یک حس تحرک، فعالیت، یا تکمیل در ترکیب عکس ایجاد می‌شود. در یک تصویر پرتره، نگاه خیره سوژه می‌تواند در دورنما سرگردان شود و اغلب مطلوب است که فضا را در جهت چشم‌ها قرار داده و سریعاً بعد از چهره قطع نکنید. برای مثال، نگاه خیره می‌تواند این حقیقت را هم بیان کند که شخص به تصویر کشیده شده در حال تمرکز است- که اغلب حیات بیشتری به تصویر می‌دهد.

T A K F A R S

اگر از یک ماشین در حال حرکت عکس می‌گیرید، باید به جای فقط نشان دادن آسفالتی که ماشین روی آن است، مقداری فضا به مکانی که ماشین به سمت آن می‌رود هم اختصاص دهید. این قانون، مثل قانون سوم، می‌تواند هنگامی که تصویر ایجاب میکند و وعده این را می‌دهد که چیز خاصی شود، شکسته شود.

از عناصر پیش‌زمینه اطمینان یابید

عکس‌ها فضای سه بعدی اطراف ما را به تصویر می‌کشند. بااین‌حال، اگر سوژه شما کاملاً دور باشد، استفاده از لایه‌های تصویری مختلف می‌تواند مفید باشد. یک شخص، یک درخت یا هر وسیلهٔ دیگری در پیش‌زمینه در یک چشم‌انداز مطلق دیگر نفس می‌کشد، زیرا حضور آن به تصویر کلی عمق بیشتری معطوف می‌کند.

عکاسی از بالا

اگر می‌خواهید سلفی بگیرید یا از افراد دیگر عکس بگیرید، باید هنگام گرفتن عکس گوشی‌هوشمند را کمی بالاتر نگه دارید، بدین‌گونه هنگام گرفتن عکس سوژه کمی روبه بالا نگاه می‌کند. این کار از اثر آزاردهنده غبغب و خطوط ناخواسته جلوگیری می‌کند. اگر به بالا نگاه کنید، گردن خود را می‌کشید و صورت و هر چیز دیگری کمی صاف‌تر و محکم‌تر بدون پردازش عکس و استفاده از حالت زیبایی به وجود می‌آید. اما در عکاسی از بالا زیاده‌روی نکنید، زیرا در این صورت شخص قدکوتاه به نظر می‌رسد.

منتظر زمان خوبی از روز بمانید

عکس‌های فوری اغلب به اندازه ترکیب تصاویری که با صبر گرفته شده‌اند، لوکس نیستند. بااین‌حال، اگر برای یک عکس برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید در نظر بگیرید که چه زمانی قصد گرفتن آن را دارید، زیرا زمان‌های صبح و عصر اغلب شرایط نوری جالب‌تری نسبت به زمان ظهر ارائه می‌دهند.

یک عکس همیشه نباید مستقیم گرفته شود؛ زیرا همیشه و در تمام طول روز می‌توانیم این‌گونه عکس بگیریم. یک زاویه متفاوت را امتحان کنید، مثلاً روی یک بلندی رفته و رو به پایین عکس بگیرید، یا روی زانوهای خود بنشینید. این کار اغلب تصاویر جالب‌تری ایجاد می‌کند- به جز مورد لعنتی غبغب. پس مراقب عکس‌هایی که از پایین می‌گیرید باشید.

روشنایی را رعایت کنید

نور می‌تواند بسته به محیط و چیزی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، دوست و دشمن شما باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید از جلو اغلب یک مشکل واقعی است، مگر اینکه عمداً تصویر را در نوردهی بالا قرار داده و در فرایندهای بعدی کنتراست یا رنگ زمینه را دستکاری کنید. در صورت امکان، پشت به نور بایستید و از به وجود آمدن سایه‌های شدید از جلو جلوگیری کنید. اگر گاهی اوقات منبع نوری جلویی غیرقابل جلوگیری است، از فلش استفاده کنید که گاهی مفید می‌باشد.

تک فارس www.takfars.ir

فقط در موارد اضطراری از فلش استفاده کنید

اگر نوردهی شدید کاملاً برای عکس ضروری نیست، شخص باید از استفاده از فلش اجتناب کند، زیرا کم پیش می‌آید که با استفاده از فلش تصاویر واقعاً زیبا ایجاد شود. نه تنها کیفیت عکس خراب می‌شود، روشنایی یکنواخت اغلب به طور کامل تصویر را از بین می‌برد. در پایان، یک عکس با نور طبیعی و پارازیت تصویری بیشتر اغلب خوشایندتر و لذت بخش‌تر از عکسی است که با نوردهی گرفته شده.

فلش LED

فلش LED دوربین گوشی‌هوشمند برای ایجاد عکس‌های فوری با نوردهی مناسب در زمان‌هایی است که نور مناسب وجود ندارد. اما نتایج این امر با گوشی های‌هوشمند معمولاً ناامیدکننده است و سوژه به طور غیرطبیعی در معرض بیش از حد نور به نظر می‌رسد. پس‌زمینه نیز به وسیله نور روشن فلش، که سوژه را به پیش‌زمینه می‌برد، دستخوش تغییر می‌شود، اما سایه را روی جزئیات باقی‌مانده پخش می‌کند. عکس با فلش اغلب منجر به سایه‌های سخت می‌شود، که تصویر را از طبیعی بودن خود محروم می‌کند. به عنوان یک اقدام متقابل، می‌توانید از یک نوار سفید نیمه شفاف که روی فلش گوشی‌هوشمند می‌چسبد استفاده کنید. این کار یک پخش کننده نور ساختگی به شما می‌دهد که سختی نور را کمی کاهش می‌دهد و نور ملایم با تغییرات سایه ارائه می‌کند. همچنین تصویر را طبیعی‌تر و زیباتر می‌کند. مخصوصاً در مهمانی‌های با کمی نور ملایم، این پخش کننده نور ساختگی می‌تواند معجزه کند.

سایه را به همان اندازه آفتاب دوست داشته باشید

حالت HDR در گوشی‌های هوشمند برای خنثی کردن اختلافات نوری شدید در عکس به طور فزاینده‌ای استفاده می‌شود. اول اینکه، این حالت محدودیت‌های خود را دارد و دوم، اگر فقط خود داخل سایه قرار بگیرید و عکاس خارج از آن، اغلب نیازی به استفاده از این حالت نیست. نور مستقیم می‌تواند تا حد زیادی عکس را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین نور روشن خورشید همیشه از ایجاد عکس‌های پرطراوت اطمینان نمی‌دهد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر