تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور از گردن درد خلاص بشویم

image چطور از گردن درد خلاص بشویم

گردن ظریف‌ترین، منعطف‌ترین و درعین حال آسیب‌پذیرترین بخش ستون فقرات است، عوامل متعددی از جمله عادات نادرست وضعیتی، حمل اجسام سنگین، انجام فعالیت‌های طولانی و کار با کامپیوتر، ضعف عضلات گردن، چاقی، عفونت‌ها و فشارهای روحی در بروز گردن درد دخالت دارند.

گردن درد به عنوان یکی از شایع‌ترین دردهای جوامع امروزی شناخته می‌شود و یکی از دلایل شایع بروز آن ضعف عضلانی و فقر حرکتی است،

ساختار دو مهره فوقانی گردن از نظر شکل و اندازه به طور ویژه‌ای با پنج مهره تحتانی آن متفاوت است.

دو مهره فوقانی گردن را به ترتیب «اطلس» و «اکسیس» می‌نامند. سایر مهره‌های این ناحیه به طور معمول مشابه دیگر مهره‌های ستون فقرات هستند. ناحیه گردن دارای عضلات متعددی است که به نواحی مختلف مهره‌ها اتصال داشته و حرکات گوناگون این ناحیه را ایجاد می‌کنند.

تکفارس آی آر

عوامل بروز گردن درد

عوامل متعددی ازجمله عادات نادرست وضعیتی، حمل اجسام سنگین، انجام فعالیت‌های طولانی و کارکردن با کامپیوتر، تصادفات، ضربه، آرتروز، آرتریت روماتوئید، فتق دیسک بین مهره‌ای، ضعف عضلات گردن، چاقی، عفونت‌ها و فشارهای روحی در بروز گردن درد دخالت دارند.

همچنین بسیاری از دردهای گردن از اسپاسم یا گرفتگی عضلات ناشی می‌شود. هنگامی که بافت‌های ناحیه گردن به مدت طولانی در وضعیت‌های نامناسب قرار می گیرند عضلات، رباطها و کپسول مفصلی تحت فشار شدید قرار گرفته و در درازمدت دردهایی در ناحیه گردن پدید می‌آید. از سوی دیگر وضعیت نامناسب باعث کشیدگی بافت عضلات و بروز ضعف‌های عضلانی می‌شود که خود موجبات بروز گردن درد را فراهم می‌کند.

آرتروز گردن یکی از شایعترین بیماری‌های مفصلی:

بسیاری از افراد بویژه افراد میانسال از این عارضه رنج می‌برند. آرتروز در زمره بیماری‌های تخریب کننده مفاصل قرار گرفته و موجب فرسودگی و ساییدگی غضروف‌های مفاصل می‌شود.

www.takfars.ir

آرتروز از نظر علت بروز به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود، آرتروز اولیه بدون هیچ علت خاصی و به مرور زمان با افزایش سن به وجود می‌آید. درآرتروز ثانویه نیز عواملی نظیر شکستگی‌های درون مفصلی در بروز آن دخالت دارند. البته عوامل متعددی در بروز بیماری استئوآرتریت نقش دارند که از آن جمله می‌توان به سن، جنس، نژاد، چاقی و عوامل وراثتی اشاره کرد.

از مهمترین علائم آرتروز گردن احساس درد، سفتی و خشکی صبحگاهی در ناحیه گردن است.

راه های موثر برای جلوگیری از گردن درد

●اصلاح وضعیت‌های نادرست بدن

●استفاده از وسایل مناسب هنگام کار و استراحت

●کنترل وزن بدن

●کاهش فشارهای شدید عاطفی که باعث افزایش تنش عضلات می‌شود

●اجتناب از سیگار کشیدن

●تغذیه مناسب

●تقویت عضلات گردن با ورزش‌های مناسب

تک فارس

●حفظ انعطاف بافت‌های گردن با ورزش‌های مناسب

●حمل صحیح بار

●اجتناب از حرکات شدید ناگهانی و کنترل نشده گردن

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر