image چطور آدم سحرخیزی شویم و فایده های این کار

سعی کنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید. شاید قبلاً عادت داشتید که شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید و تلویزیون تماشا کنید یا در اینترنت سیر کنید؛ ولی برای آنکه بتوانید صبح‌ها کمی زودتر بیدار شوید، باید کمی رویه خود را تغییر دهید. کمی زودتر از قبل به رختخواب بروید. حتی اگر خوابتان نبرد، خود را با مطالعه کردن در رختخواب سرگرم کنید تا کم‌کم چشم‌هایتان سنگین شود. اگر صبح کمی زودتر بیدار شوید، شب‌هنگام خسته می‌شوید و زود می‌خوابید.

‌ساعت زنگ‌دار را دورتر از خودتان قرار دهید؛ زیرا وقتی فاصله ساعت از شما زیاد باشد، مجبور می‌شوید از جای‌تان برخیزید و جلوی زنگ آن را بگیرید و همین یک حرکت کوچک خواب را از سرتان می‌پراند.

به محض خاموش کردن زنگ ساعت شماطه‌دار، روز خود را شروع کنید و دیگر به رختخواب برنگردید. هر جور که هست، خود را متقاعد کنید که از اتاق خواب خارج شوید.

‌هیچ‌گاه خود را با منطق و استدلال‌ها توجیه نکنید. اگر از مغزتان کمک بگیرید و دیر بیدار شدن خود را توجیه کنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید لذت سحرخیزی را تجربه کنید.

‌انجام یک کار مهم را به زمان بیداری از خواب و صبح موکول کنید؛ به این ترتیب انگیزه کافی خواهید داشت تا صبح زود از خواب بیدار شوید.

می‌توانید برای سحرخیزی به خودتان جایزه بدهید. اگر صبح زود بیدار شدن را برای خود لذت‌بخش کنید، این کار را با میل و رغبت بیشتری انجام خواهید داد. این جایزه‌ها می‌تواند شامل لذت نوشیدن یک چای یا قهوه داغ، تماشای طلوع خورشید و یا خوردن یک صبحانه دلچسب باشد. حتی می‌توانید چند دقیقه مدیتیشن کنید یا هر کار دیگری که از آن لذت می‌برید.

‌با رادیو بیدار شوید. استفاده از رادیو به جای زنگ ساعت علاوه بر تنوع می‌تواند در بسیاری از افراد سبب ایجاد انگیزه در ترک رختخواب شود.

خواب‌های روزانه را کنار بگذارید. این یک حقیقت مسلم است کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند، برای خواب شب دچار مشکل می‌شوند. سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید، آن را به مرور ترک کنید؛ چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی بیدار نشدن در ساعت دلخواه صبح است.

روز خود را با سلام و احوالپرسی و شکرگزاری شروع کنید

اگر صبح زود از خواب بیدار شوید و با مردم سلام و احوالپرسی گرمی داشته باشید، لذت زیادی خواهید برد. اگر صبح‌دم پس از بیدار شدن، از خدا به خاطر تمام نعمت‌هایی که به شما ارزانی داشته تشکر کنید، احساس بسیار خوبی خواهید داشت. هر صبح وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، با خودتان بگویید: من بسیار خوشبختم که توانستم یک بار دیگر از خواب بیدار شده و به زندگی ادامه دهم. زندگی من گرانبهاست و نباید وقت را تلف کنم. باید از تمام انرژی‌ام استفاده کنم تا اوج بگیرم و به روشنگری برسم. نباید حتماً از دیگران انرژی بگیرم و نباید باعث ناراحتی و عصبانیت سایرین شوم؛ تا جائی‌که امکان دارد باید برای دیگران مفید باشم.

یک شروع فوق العاده

من روز خود را با بیرون پریدن از رختخواب شروع کرده و خودم و بچه‌ها را آماده کرده‌ام. دوست دارم تا محل کارم پیاده‌روی کنم. هیچ شروعی برای روز جدید بهتر از سحرخیزی نیست.

لذت خوردن صبحانه

وقتی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، زمان کافی برای خوردن صبحانه را دارید. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که بدون آن، فرد سریع‌تر خشمگین و عصبی می‌شود؛ زیرا احساس گرسنگی تا وعده غذایی بعد (ناهار) او را پرخاشگرتر می‌کند و شاید برای رفع گرسنگی هر چیز ناسالم و بی‌خاصیتی را بخورد!

سکوت و آرامش

هیچ کودکی جیغ نمی‌زند، صدای توپ بازی کردن بچه‌ها نمی‌آید، تعداد ماشین‌های خیابان بسیار کم است، تلویزیون خاموش است. واقعاً ساعت‌های اولیه صبح بسیار آرامبخش هستند. درواقع تنها زمانی است که می‌توان از سکوت، سکون و آرامش لذت برد؛ بهترین زمان برای خواندن، برای فکر کردن و برای نفس کشیدن زندگی.

طلوع خورشید

افرادی که عادت دارند صبح‌ها بسیار دیر از خواب بیدار شوند، یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعت، یعنی صحنه طلوع خورشید را از دست می‌دهند. تماشای شروع روز با بالا آمدن آهسته و آرام خورشید و روشن شدن تدریجی زمین بسیار لذت‌بخش است. وقتی خورشید با نور نارنجی‌رنگش در کنار آبی آسمان با تیرگی شب وداع می‌کند، وقتی تمام رنگ‌ها از زیبایی می‌درخشند، چگونه می‌توان از دیدن این نقاشی زیبا و دیدنی صرف‌نظر کرد.

ورزش کردن

ورزش کردن فقط محدود به صبح زود نیست؛ ولی ورزش صبحگاهی تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی شما خواهد داشت.

بازدهی و سودمندی

معمولاً صبح‌ها بهترین زمان برای سودمندی و بهره‌وری است. بیشتر کارهای عقب‌افتاده را می‌توان با صبح زود بیدار شدن و سحرخیزی انجام داد و بقیه روز زمان بیشتری برای رسیدگی به سایر کارها و حتی لذت بردن از اوقات فراغت داشت.

زمان بررسی اهداف

هیچ زمانی بهتر از شروع روز برای بازنگری و بررسی اهداف و برنامه‌ها نیست. مسلماً برای هفته‌ای که پیش رو دارید، یک هدف مشخص و یک برنامه مهم تعیین کرده‌اید. باید هر روز صبح با تفکر عمیق و بررسی جوانب، خود را به هدف‌تان نزدیک‌تر کنید. می‌توانید کارهای اصلی که شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند، صبح‌ها انجام دهید و از وقت خود استفاده بیشتری کنید.

رفت‌ و آمد راحت‌تر

هیچ‌کس گیر افتادن در ترافیک را دوست ندارد؛ لذا اگر بتوانید صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید و کمی زودتر خود را به محل کارتان برسانید تا حدود زیادی از شر ترافیک خلاص خواهید شد؛ چرا که صبح زود ترافیک سبک‌تر است و به این ترتیب در کارهای‌تان جلو می‌افتید.