چرا نباید زرده تخم مرغ را خورد

حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

چرا نباید زرده تخم مرغ را خورد

image چرا نباید زرده تخم مرغ را خورد

از آنجا که یک تخم مرغ کامل با داشتن حجم بالایی از مواد مغذی بسیار مهم و حیاتی تنها ۷۰ کالری انرژی دارد، باید تخم مرغ را به صورت کامل خورد. نکته جالب‌تر اینکه انجمن قلب آمریکا تخم مرغ را در فهرست غذاهای سالم زیر یک دلار قرار داده و این مساله نیز تخم مرغ را یک انتخاب بسیار ارزان کرده است. اگر می‌خواهید نیمرو، املت یا کوکو طبخ کنید، زرده و سفید را مخلوط کنید تا مواد مغذی حیاتی آن را حفظ کنید ضمن اینکه چربی و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهید. این شیوه به شما کمک میکند که دستورالعمل روزی یک تخم مرغ را نیز رعایت کنید.

اشتباه نخست: در هفته بیش از سه تخم‌مرغ نخورید

قبل از اینکه درباره زرده تخم مرغ صحبت کنیم بگذارید کمی راجع به تخم‌مرغ کامل حرف بزنیم. بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانند منشا این نقل قول که در هفته بیش از سه تخم مرغ نخورید کجاست. این دستورالعمل نخستین بار در دهه ۷۰ میلادی پس از آنکه انجمن قلب آمریکا اعلام کرد میزان کلسترول مصرفی باید به کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود شود، صادر شد. به دنبال اعلام این خبر، انجمن قلب آمریکا توصیه کرد میزان مصرف تخم مرغ باید به سه عدد در هفته محدود شود تا کلسترول از میزان اعلام شده فراتر نرود. از آنجا که یک تخم مرغ درشت ۲۱۱ میلی‌گرم کلسترول دارد، لذا اعمال این محدودیت منطقی به نظر می‌رسد. اما جالب اینجاست که انجمن قلب آمریکا مدتی بعد دستورالعمل قبلی خود را بروزرسانی کرده و این قضیه را روشن کرد که خوردن تخم مرغ آن هم به صورت کامل به عنوان یکی از بخش‌های مهم وعده‌های غذایی روزانه محسوب می‌شود.

این انجمن همچنین اعلام کرد: در صورتی ‌که تخم مرغ جایگزین سایر غذاهای پرکلسترول نظیر گوشت شود، خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ کامل در روز نیز یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.

تکفارس آی آر

اشتباه دوم: تمام پروتئین تخم مرغ تنها در سفیده آن وجود دارد

اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است اما زرده آن را نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ ۳.۶ گرم پروتئین در سفیده و ۲.۷ گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که ۶۰ درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و ۴۰ درصد دیگر در زرده آن است. پس دفعه بعدی که خواستید زرده تخم مرغ را دور بیاندازید بیشتر فکر کنید.

اشتباه سوم: دور انداختن زرده تخم مرغ گزینه سالمتری است

زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن میزان بالایی پروتئین، محتوی چربی‌های غیراشباع و بسیار مفید برای سلامت قلب شامل چربی امگا – ۳ است. بسیاری از مردم از چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ به ویژه در زرده آن وحشت دارند اما فراموش می‌کنند که سایر غذاها نظیر گوشت قرمز، ماکیان و لبنیات نیز به همین اندازه یا حتی بیشتر چربی و کلسترول دارند. علاوه بر این، نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده کلسترول خون را بیش از کلسترول موجود در غذاها افزایش می‌دهند. بنابراین زرده تخم مرغ با داشتن ۱.۶ گرم چربی اشباع که این میزان ۸ درصد کل میزان مجاز مصرف روزانه برای بدن است، قابلیت تبدیل شدن به یک رژیم غذایی سالم را دارد.

زرده تخم مرغ علاوه بر این سرشار از بسیاری از مواد مفید و مغذی نظیر ریبوفلاوین، ویتامین D و ویتامین ب۱۲ است. زرده تخم‌مرغ همچنین مواد مغذی نظیر کولین و سلنیوم را در دل خود جای داده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که کولین در رشد مغزی جنین نقشی حیاتی ایفا می‌کند لذا غذاهای سرشار از کولین نظیر تخم مرغ برای زنان باردار بهترین رژیم غذایی محسوب می‌شوند. آنتی‌اکسیدان سلنیوم نیز یک ماده حیاتی است که در بهبود سیستم ایمنی و تنظیم هورمون‌ها نقش دارد.

www.takfars.ir

نتایج مطالعات نشان می‌دهد سلنیوم همچنین از بدن در مقابل برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند. البته نباید از کنار آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی نظیر زئاکسانتین و لوتئین به سادگی گذشت. هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها به خانواده کاروتنوئیدها تعلق داشته و نقش حیاتی و موثری درسلامت چشم دارند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان‌های فتوشیمیایی خطر ابتلا به تحلیل نقطه ماکولار چشم (دژنراسیون ماکولا) را کاهش می‌دهد. این عارضه که سبب از بین رفتن بینایی می‌شود در سنین بالا رخ می‌دهد. علاوه بر این شواهد مختلف نشان می‌دهد لوتئین برای سلامت پوست و قلب مفید است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

هرگز هرگز بلافاصله بعد از غذا خوردن آب ننوشید
  1. چند راهکار ساده برای جلوگیری ریزش مو
  2. راهکارهای داشتن عمر طولانی با سلامتی جسم و روح
  3. اثرات جادویی لبخند زدن بر سلامتی انسان
  4. درمان قطعی سردرد با نوشیدن یک فنجان قهوه
  5. خوردن خوراکی های فاقد ارزش غذایی چه تاثیری روی بچه ها دارد
  6. از فشارخون بالا خسته شده اید پس این راهکارها را بخوانید

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

مطالب پربازدید

مطالب محبوب

نظرات