image چرا خوردن آب دوغ خیار در تابستان برای سلامتی مفید است

این غذا از ترکیبماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و کشمش،انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچهبه همراه یخ و نان تهیه می‌شود. البته برخی خانواده‌ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌کنند.

آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبک است که براحتی هضم می‌شود و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و ازخستگی و رخوتناشی از گرمی هوا می‌کاهد.

به موجب آن که در تهیه این غذای حاضری مواد مغذی متعددی به کار رفته در وعده ناهار یا شام می‌تواند انرژی از دست رفته شما را تامین می‌کند.

این غذا به علت داشتن ماست، تامین‌کننده کلسیم و پروتئین بدناست و به دلیل دارا بودن منیزیم، مصرف آن در وعده شام می‌تواند به رفع بی‌خوابی‌های شبانه کمک کند. افراد با فشارخون بالا یا افرادی کهطبع گرم و کبد تنبلیدارند بهتر است در این غذا از ماست یا دوغ ترش استفاده کنند. همچنین خیار این غذا، خنک‌کننده است و شدیدترین عطش‌ها را فرومی‌نشاند.

کشمش و گردویآن بهترین گزینه برای مزه‌دار کردن این غذاست و داروی رشد هوشی کودکان و نیرودهنده سالمنداناست.

سبزی‌های به کار رفته در آن همچوننعنا بادشکن، تربچه ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش، ریحان آرامبخش و مسکن و ترخون اشتهاآور و مقوی اعصاب است و چون فیبر فراوانی دارد، ملین است و به رفع یبوست و التیام هموروئید (بواسیر) کمک می‌کند.

بهتر است این غذا را درظروف سفالی لعاب‌دار (سرامیکی) تهیه کرده و با نعنا و شوید وگلبرگ‌های خشک‌شده گل‌محمدیتزیین کنید.

مواد لازم برای درست کردن آب دوغ خیار (برای ۴ نفر)

▪ ماست/ ۴ لیوان/ ۲۰۰ کیلو کالری

▪ خیار خرد شده/ ۴ لیوان/ ۵۰ کیلو کالری

▪ کشمش/ ۴ قاشق غذاخوری/ ۱۲۰ کیلو کالری

▪ سبزی خوردن خرد شده / ۲ لیوان/ ۲۵ کیلو کالری

▪ گردو کوبیده / ۱۰ عدد/ ۲۲۵ کیلو کالری

▪ خامه/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلو کالری

▪ نعناع خشک/ ۳ قاشق غذاخوری/ صفر

▪ نمک/ کمی/ صفر

▪ طرز تهیه آب دوغ خیار

ابتدا خیار و تمامی سبزی ها را خرد کرده و در کاسه ای بزرگ با هم مخلوط کنید. به آنها نعناع خشک، نمک، خامه، گردو، کشمش و ماست را نیز افزوده و با آب خنک به غلظت یک سوپ رقیق، البته از نوع سرد، برسانید. در هنگام سرو نیز چند قالب یخ در آب دوغ خیارتان انداخته و در صورت تمایل، آن را با کمی نان خشک خرد شده میل کنید.

این غذا تقریباً دارای ۹۰۰ کیلوکالری انرژی است و با تقسیم کردن آن بین چهار نفر، به ازای هر نفر ۲۵۰ کیلوکالری انرژی دریافت خواهد شد و البته در صورت خوردن آن با نان خشک، میزان انرژی دریافتی به ۳۰۰ کیلوکالری هم می رسد.

یکی از همراهان مهم این غذا نان است که توصیه می شود خشک و سبوس دار یا نان جو خشک باشد. یادتان نرود که زیاده روی در مصرف این ماده غذایی، انرژی دریافتی را افزایش خواهد داد. نکته دیگر، خامه ای است که به این غذا افزوده می شود. در صورتی که باید کالری دریافتی تان محدود باشد از افزودن آن صرف نظر کنید.

بهتر است ماست تان از نوع کم چرب باشد؛ میزان سبزی و خیار بیشتر و نان و گردوی تان را محدودتر کنید و به علاوه، دور خامه را خط بکشید. در ضمن، این غذا را در وعده ناهار میل کرده و با این استدلال که کالری کمی دارد در مصرف اش زیاده روی نکنید.

▪ اگر فشارخون دارید

حذف نمک، اولین توصیه ما به شماست. در ضمن، مصرف ماست نیز به فرو نشاندن بیماری شما کمک میکند؛ البته اگر نوع کم چرب آن را انتخاب کرده باشید. به جای نان هم در کنار این غذا یک سیب زمینی آب پز، آن هم به اندازه متوسط میل کنید. فراموش نکنید که سیب زمینی از آن دسته غذاهای پرکالری است که علاوه بر سدیم کم، پتاسیم فراوانی نیز دارد.

تک فارس » پزشکی سلامتی » چرا خوردن آب دوغ خیار در تابستان برای سلامتی مفید است