image چرا بیخوابی برای سلامتی مضر است

در بی‌خوابی مزمن فرد مبتلا نمی‌تواند بخوابد یا حداقل خواب عمیق را تجربه کند و به‌همین‌دلیل ذهن و جسم فرد بیمار به‌طورکامل کارایی ندارد.

در ادامه با ذکر دو مثال از افراد مبتلا به بی‌خوابی سعی می‌کنیم شما را با این اختلال بیشتر آشنا کنیم.

▪ مثال اول: جو دیکسون

جو دیکسون ۳۸ ساله است. او پس از یک درگیری خانوادگیِ استرس‌زا در سال ۲۰۰۳، دچار بی‌خوابی مزمن شده و سال‌ها با آن مبارزه کرده است. جو دیکسون برای درمان خود از راه‌های زیادی استفاده کرده است؛ از داروهای تجویزی گرفته تا درمان‌شناختی رفتاری، روان‌درمانی و استفاده از تکنیک‌های خوابِ خوب. بااین‌حال، پس از گذشت سال‌ها او هنوز هم در برخی از روزهای هفته کمتر از چهار ساعت خواب شبانه دارد و هنوز هم در طول روز احساس خواب‌آلودگی نمی‌کند.

او می‌گوید: من اصلاً نمی‌توانم در طول روز بخوابم و واقعاً در آرزوی آن هستم. از انجام کارهای روزمره به‌شدت خسته می‌شوم. خستگی من به این علت نیست که نمی‌توانم بخوابم، بلکه به‌علت عدم تمرکز کافی مجبور هستم برای انجام کارهایم وقت و تلاش بیشتری صرف کنم و این مرا خسته می‌کند.

▪ مثال دوم: ربکا ویزمن

داشتنِ روابط شخصی برای فرد مبتلا به بی‌خوابی معمولاً امری دشوار است. ربکا ویزمنِ ۲۶ ساله، پس از اولین بارداری خود و به‌دنیاآوردن دوقلوهایش، دچار بی‌خوابی مزمن شد. او حتی در اوقاتی از شب که کودکانش به‌طور‌کامل خواب هستند و نیاز به مراقبت خاصی هم ندارند، بیدار است و نمی‌تواند بخوابد.

ربکا از سردردهای دائمی شکایت می‌کند و معتقد است که این سردردها ناشی از کمبود خواب اوست. او می‌‌گوید: من به‌اندازۀ‌کافی انرژی ندارم تا بتوانم با دوقلوهایم بازی کنم و این مسئله باعث بروز اختلاف بین من و همسرم شده است. دعواهای ما بیشتر بر سر مسائل احمقانه است و همگی از بی‌حوصله‌بودن و خستگی دائمی من سرچشمه می‌گیرد.

همان‌طور که دیدید، بی‌خوابی یا کم‌خوابی مزمن باعث بروز مشکلات روحی و جسمی دیگری می‌شود و می‌تواند خطر افسردگی و اعتیاد به الکل را افزایش دهد. اگر با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا یک روش درمانی برای شما درپیش بگیرد.

خواب کافی فواید بسیاری دارد. اما مزیت داشتن خواب کافی تنها به سرزنده بودن و از‌بین‌رفتن پف زیر چشم ختم نمی‌شود. داشتن خواب کافی در حقیقت کلیدی برای داشتن یک زندگی سالم است.

در حقیقت اگر می‌خواهید سبک زندگی خود را تغییر دهید و یک سبک سالم را پیش بگیرید، اولین قدم برای شما داشتن خواب کافی است. شما با پیروی از عادت‌های سالم رفته‌رفته می‌توانید به هدف خود برسید. سلامت قلب، سلامت روان و کنترل وزن گوشه‌‌هایی از تأثیرات شگفت‌انگیز خواب بر سلامتی هستند. در ادامه باروزچین همراه شوید و در این مورد بیشتر بدانید.

تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که داشتن خواب شبانۀ کافی و باکیفیت می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد.

▪ تقویت حافظه

وقتی که شما در خواب شبانه هستید، ذهنتان همچنان بیدار است و فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. در این زمان شما می‌توانید به مرور خاطرات یا تمرین مهارت‌های آموخته‌شده بپردازید. در حقیقت این امر فرآیندی در مغز است که یکپارچه‌سازی نامیده می‌شود. دکتر رپوپورت (Dr. Rapoport)، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه NYU Langone، می‌گوید وقتی قصد یادگیری چیزی را دارید، چه عملی و چه تئوری، سعی کنید آن را با انجام دادن یک تمرین مشخص بیآموزید. این امر باعث می‌شود تا وقتی شما خواب هستید، مغزتان آن را بهتر مرور کند. نکتۀ دیگری که دکتر رپوپورت به آن اشاره می‌کند این است که اگر قصد یادگیری چیزی را دارید بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که خوب خوابیده‌اید؛ زیرا پس از خواب بهتر عمل خواهید کرد.

▪ عمر طولانی

image چرا بیخوابی برای سلامتی مضر است

خواب بیش‌از‌حد و خواب کوتاه، هر دو باعث کاهش طول عمر می‌شوند و هنوز مشخص نیست که خواب برای طول عمرِ بیشتر، یک دلیل است یا اثر (بیماری‌ها نیز می‌توانند روی الگوی خواب تأثیر داشته باشند). مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ بین زنان ۵۰ تا ۷۹ ساله نشان می‌دهد که نرخ مرگ‌‌و‌میر بین افرادی که خواب شبانۀ آن‌ها کمتر از پنج ساعت یا بیشتر از شش‌و‌نیم ساعت بوده، بالاتر است.

علاوه‌بر‌این، خواب بر کیفیت زندگی هم تأثیر مستقیم می‌گذارد. دکتر ریموند جین Raymonde Jean، مدیر مرکز پزشکی خواب و مدیر بخش مراقبت‌های ویژه در مرکز بیمارستان سنت لوک-روزولت در شهر نیویورک می‌گوید، بسیاری از کارهای روزمره تحت تأثیر خواب هستند. بسیار روشن است که اگر خوب بخوابید می‌توانید بهتر زندگی کنید.

▪ جلوگیری از التهاب

image چرا بیخوابی برای سلامتی مضر است

التهاب معمولاً با بیماری‌های قلبی، سکتۀ مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس ارتباط دارد. کسانی که میزان خواب شبانۀ آن‌ها از شش ساعت کمتر است، نسبت به افراد دیگر دارای سطح پروتئین‌های التهابی بیشتری هستند. تحقیقات علمی در سال ۲۰۱۰ نشان داده است میزان پروتئین واکنشی C که معمولاً با حملۀ قلبی همراه است، در افرادی که کمتر از شش ساعت خواب شبانه دارند بیشتر است.

دکتر رپوپورت می‌گوید کسانی که آپنه‌خوابی (وقفۀ تنفسی در خواب) یا بی‌خوابی دارند، می‌توانند مشکلات فشارخون یا التهاباتشان را با درمان اختلالات خواب، حل کنند.

دوستان عزیز، سعی کنید خواب را جدی بگیرید و از تأثیرات شگفت‌انگیز خواب بر سلامتی غافل نشوید.

تک فارس » پزشکی سلامتی » چرا بیخوابی برای سلامتی مضر است

همچنین بخوانید