بدن شما میوه و سبزی کافی دریافت نمی‌کند.

image چرا امروز حال من خوب نیست چطور سرحال شوم

میوه‌ها و سبزیجات نه تنها برای سلامتی جسمانی شما مفید خواهند بود، بلکه بروی سلامتی روحی و روانی شما نیز تاثیر خواهند داشت. محققان دانشگاه Warwick and Dartmouthبه رابطۀ میان رژیم غذایی و وضعیت زندگی ۸۰،۰۰۰نفر در انگلیس نگاه کرده و متوجه شدند که آن دسته از افرادی که در طول روز هفت وعدۀ میوه و سبزیجات به مقدار ۷۰ گرم دارند، دارای بهترین وضعیت روحی و روانی هستند. وضعیت روحی این افراد با توجه به میزان خوشحالی، اضطراب، ناراحتی و مشکلات ذهنی مشخص شده است.

راه‌حل چیست؟ باید از اینترنت متشکر باشیم که این همه دستور غذا به ما ارائه داده است که با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات مختلف درست می‌شود. پس کافی است چند تا از این دستور غذاها را پیدا کرده و در برنامۀ غذایی هفتگی خود قرار دهید.

امروز هنوز پوست شما در مقابل آفتاب نبوده است.

آیا تمام روز را زیر یک سقف گذراندید؟ این می‌تواند دلیل ترشرویی شما باشد. در یک تحقیق کوچک در دانشگاه Zayed، محققان از ۲۰ نفر که دچار کمبود ویتامین D و نشانه های افسردگی بودند خواستند که یا خود را بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهند یا اینکه به دکتر خود مراجعه کنند. بعد از ۷ هفته، آن افرادی که بیشتر در مقابل آفتاب رفته بودند علائم افسردگی کمتری نسبت به دستۀ دیگر داشتند.

راه‌حل چیست؟ برای پیاده‌روی بیرون بروید. (خوب است بدانید که استراحت در حین روز کاری می‌تواند مزایای دیگری هم برای شما داشته باشد.)

آب بدن شما کم است.

image چرا امروز حال من خوب نیست چطور سرحال شوم

فقط اینکه تا حدی دچار کم‌آبی شوید کافی است تا خستگی، نبود تمرکز و احوال بدتر هم، چه در حین کار و چه هنگام استراحت، در پی آن بیایند. این نتیجۀ یک تحقیق کوچک است که در سال ۲۰۱۲ توسط مجلۀتغذیه انجام شده است.

راه‌حل چیست؟ مطمئن شوید که به اندازۀ کافی آب می‌نوشید. با اینکه شعار هشت لیوان آب در روز دیگر چندان اعتباری ندارد، اما انجمن پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که مردان در طول روز ۳.۷ لیتر مایعات و زنان در طول روز ۲.۷ لیتر مایعات مصرف کنند. (درست حدس زدید، این شامل نوشیدنی‌های دیگری غیر از آب هم می‌شود. برای مثال: چای، قهوه و آبمیوه.)

شما بیش از حد کار می‌کنید.

image چرا امروز حال من خوب نیست چطور سرحال شوم

کسانی که به کار خود معتاد هستند نه تنها سلامت جسمانی کمتری دارند، بلکه سلامت ذهنی آنها هم در خطر است.

تحقیقی که محققان دانشگاه ایالت Kansasآمریکا بروی این موضوع انجام دادند نشان داد که آن افرادی که در طول هفته بیشتر از ۵۰ ساعت کار می‌کنند وضعیت جسمانی بدتری دارند (که تغذیه نامناسب هم به آن کمک می‌کند) و البته وضعیت روحی بدتری هم در آنها مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که وضعیت روحی این افراد با توجه به گزارش شخصی آنها در مورد میزان افسردگی‌شان تعیین شده است.

راه‌حل چیست؟ درست است که احتمالاً دلیل کار زیاد شما این است که شرایط اقتصادی‌تان چندان مناسب نیست و البته کارهای بسیاری هم روی سرتان ریخته است، اما چندین راهکار وجود دارد تا خود را از این وضعیت خلاص کنید و بتوانید ثبات بیشتری پیدا کنید. در ابتدا می‌توانید از قدم‌های کوچک شروع کنید: سعی کنید کمی بیشتر بخوابید، کمی وقت برای مدیتیشن بگذارید و … در ضمن همیشه به خود مسائل واقعاً مهم زندگی را یادآوری کنید تا اولویت‌های شما مشخص باشد.

شما وقت بسیار زیادی را در فیسبوک می‌گذرانید.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ توسط محققان استرالیایی انجام شده است، هر چقدر زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانید، حال و روز شما نیز بدتر خواهد بود. ظاهراً دلیل این موضوع احساس بطالتی است که هنگام استفاده از فیسبوک دارید. این اصلاً غافلگیرکننده نیست که وقتی کاری را می‌کنید که از نظر شما معنادار و مهم نیست، بعد از اتمام آن کار چندان حال خوبی نداشته باشید.

راه‌حل چیست؟ از تکنولوژی کمی فاصله بگیرید و زمان بیشتری را حضوری پیش آدم‌های دیگر بگذرانید.

شما همیشه خموده هستید.

احتمالاً باورتان نمی‌شود که دستورهای مادرتان برای اینکه صاف بنشینید در حقیقت به وضعیت روحی شما هم کمک می‌کند. تحقیقی در دانشگاه ایالت سان فرانسیسکو نشان داده که صاف ایستادن و نشستن می‌تواند در افزایش انرژی و بهبود احوال شما تاثیر داشته باشد. این یعنی کافی است طبق قانون تظاهر بکن تا بدست آوری استفاده کنید تا بتوانید بدن خود را مجال کنید تا انرژی بیشتری داشته باشد.

راه‌حل چیست؟ یک حالت بدن خوب را حفظ کنید تا محاسن آن را بدست آورد. یک تحقیق در مجله Wall Streetمشخص کرده که داشتن یک وضعیت بدنی خوب نه تنها حال شما را عوض می‌کند بلکه می‌تواند درد کمر شما را نیز کاهش دهد. به علاوۀ اینکه داشتن یک حالت بدنی خوب یک تمرین عالی برای تمرکز بیشتر است.

مدتی می‌شود که شما نخندیده‌اید (یا لبخند نزده‌اید).

image چرا امروز حال من خوب نیست چطور سرحال شوم

بر اساس تحقیق دانشگاه Loma Linda، خنده در واقع می‌تواند حافظۀ ما و همینطور سطح هورمون استرسکورتیزول را بهبود بخشد. حتی یک لبخند هم برای این موضوع کافی است. طی یک تحقیق علمی روانشناسی، مجلۀ The Atlanticگزارش داد که حتی یک لبخند زوری هم می‌تواند در کاهش استرس و افزایش احساس خوب شما تاثیر داشته باشد.

راه‌حل چیست؟ یک مطلب طنز بخوانید یا حتی بی‌دلیل زیر خنده بزنید.

شما خسته هستید.

خب، این را نمی‌توان یک راز حساب کرد که خواب‌آلود بودن می‌تواند جذاب‌ترین شخصیت‌ها را هم به افرادی کسل و حوصله‌سر بر تبدیل کند. اما خوب است این را به اطلاع شما برسانیم که ارتباطی میان نداشتن خواب کافی و افزایش استرس و حساسیت وجود دارد.

بخش داروهای خواب مدرسۀ پزشکی Harvardبه این موضوع اشاره کرده است که داشتن خواب ناکافی و نداشتن یک خواب خوب شبانه برای یک هفته می‌تواند باعث افزایش خستگی ذهنی، عصبانیت و ناراحتی شما شود.

راه‌حل چیست؟ درست است که میزان خواب لازم برای هر شخص تفاوت می‌کند. اما موسسه خواب ملی آمریکا به این نکته اشاره کرده است که متخصصان عموماً سر این مساله اتفاق نظر دارند که هفت تا نه ساعت خواب شبانه برای افراد بالغ لازم است. برای کودکان و نوجوانان نیز یک مقدار خواب بیشتر خوب خواهد بود.

با اینحال، حیاتی است که خودتان بفهمید که چه مقدار خواب می‌تواند به شما کمک کند تا در خوشحال‌ترین، سالمترین و پر بازده‌ترین حالت خود باشید.

مدتی می‌شود که به طبیعت پناه نبرده‌اید.

داشتن سفری به دل طبیعت واقعاً می‌تواند برای ذهن شما مفید باشد. در یک تحقیق در دانشگاه میشیگان، افراد مسن و کهنه‌کار به یک مسافرت چند روزه رفته و شب را در چادر سپری می‌کردند. بعد از این سفر، امتیاز آنها از نظر وضعیت روحی، عملکرد اجتماعی و نگاه به زندگی همه بیشتر شده بود.

هر چند که این تحقیق تنها بروی گروه خاصی از افراد تمرکز کرده بود، با اینحال در دیگر تحقیق‌ها نیز مشخص شده که وقت گذراندن در طبیعت برای آدم‌ها مفید است. برای مثال در نتیجه تحقیقی مشخص شده است که آدم‌هایی که به شهرهایی با فضای شهر بیشتر مهاجرت می‌کنند دارای وضعیت جسمانی و روانی بهتری هستند.

راه‌حل چیست؟ دلایل بسیار مختلف – و همینطور راه‌های بسیار مختلفی – برای بازگشت به دامان طبیعت وجود دارد. به دنبال تورها و برنامه‌های مسافرتی باشید. یا اینکه خودتان به یک سفر چند روزه رفته یا حتی به سراغ دوچرخه سواری، پیاده‌روی یا هر ورزش دیگری بروید.

تک فارس » روانشناسی » چرا امروز حال من خوب نیست چطور سرحال شوم