تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

پودر قابل تزریق سیتوسار عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

سیتارابین در درمان لوسمی لنفوسیتیک حاد،لوسمی میلوسیتیک حاد، لوسمی میلوژنوس حاد، لوسمی میلوسیتیک مزمن، لنفوم حاد غیر هوچکینی در کودکان، اریترولوسمی و لنفوم هوچکینی بکار می رود.

مکانیسم اثر

سیتارابین یک آنتی متابولیت است و در چرخه سلولی به طور اختصاصی در مرحله تقسیم سلولی عمل میکند و باعث مهار ساختDNAو تا حد کمی RNA و پروتئین می گردد.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

پس از تزریق وریدی مقدار متوسطی از این دارو از سد خونی- مغزی عبور میکند. متابولیسم آن کبدی بوده و دفع آن عمدتاً کلیوی است.

موارد منع مصرف

هشدارها

سیتارابین ممکن است باعث کاهش فعالیت گنادها گردد که بسته به مدت درمان گاهی غیر قابل برگشت می باشد.

عوارض جانبی

www.takfars.ir

در مقایسه با تزریق وریدی، عوارض جانبی سیتارابین به جز تهوع و استفراغ در صورت انفوزیون وریدی افزایش می یابند. عوارض شایع شامل تب، لرز و یا گلو درد ناشی از کمبود گویچه های سفید و عفونت است. همچنین خونریزی و کبودی غیر عادی ناشی از کمی پلاکت ها است.

تداخل دارویی

در صورت مصرف همزمان با آلوپورینول و کلشی سین نیاز به تنظیم مقدار مصرف دارو می باشد.

نکات قابل توصیه

۱- شروع درمان با سیتارابین باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

۲- مقدار مصرف بیشتر سیتارابین و تزریق سریع وریدی به جای دفعات بیشتر و زمان آهسته تر تزریق، استفراغ و تهوع بیشتری ایجاد میکند اما عوارض خونی آن کمتر است.

۳- مصرف زیاد مایعات از تجمع اسیداوریک در کلیه جلوگیری میکند.

مقدار مصرف

در درمان لوسمی میلوسیتیک حاد و اریترولوسمی، به عنوان مقدار مصرف اولیه mg/kg/day 3 از راه وریدی ( به صورت انفوزیون پیوسته طی ۲۴ ساعت یا در مقادیر منقسم به صورت تزریق سریع وریدی) به مدت ۱۰-۵ روز و به عنوان مقدار نگهدارنده mg/kg1 از طریق زیر جلدی ۲-۱ بار در هفته تزریق می شود. در درمان لوسمی مننژی mg/m² ۷۵- ۵ از اشکال قابل تزریق داخل نخاع دارو، در فواصل متفاوت از یک بار در روز به مدت ۴ روز تا هر چهار روز یک بار داخل نخاع تزریق می شود. اغلب mg/m²۳۰ هر چهار روز یک بار، تا جایی که آزمایشات مایع مغزی – نخاعی طبیعی شوند، مصرف می شود. پس از آن یک مقدار مصرف اضافی نیز تجویز می گردد.

اشکال دارویی

تک فارس

Injection : 100mg

Injection :1g

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر