تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

پودر قابل تزریق دائونوسین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

دانوروبیسین در درمان اریترولوسمی ، لوسمی حاد لنفوبلاستیک، لوسمی حاد میلوسیتیک و لوسمی حاد منوسیتیک به کار می رود. همچنین مصرف آن در درمان نوروبلاستوما، لنفوم های غیر هوچکینی، سارکوم اوینگ، تومور ویلمز و لوسمی مزمن میلوسیتیک توصیه شده است.

مکانیسم اثر

دانوروبیسین در فاز S تقسیم سلولی فعال است اما در چرخه سلولی به طور اختصاصی عمل نمیکند، با اتصال به DNA باعث مهار ساخت DNA و RNAمی شود.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

به سرعت در بدن منتشر و به ویژه در کلیه ها، طحال، کبد و قلب به صورت تغییر نیافته و متابولیت جایگزین می شود. از سد خونی – مغزی عبور نمیکند. متابولیسم سریع کبدی دارد. نیمه عمر دفع دانوروبیسین ۵/۱۸ ساعت است .

موارد منع مصرف

هشدارها

در صورت وجود بیماری قلبی و یا انفیلتراسیون سلول تومور مغز استخوان این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

عوارض جانبی

www.takfars.ir

از وفاژیت، استئوماتیت، لکوپنی، مسمومیت قلبی و نکروز بافتی از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع دارو هستند.

تداخل دارویی

با آلوپورینول، کلشی سین، سیکلوفسفامید، دوکسوروبیسین و داروهای سمی برای کبد تداخل دارد.

نکات قابل توصیه

۱- به دلیل نکروز بافتی فقط به صورت تزریق وریدی به کار می رود ( به دلیل بروز ترومبوفلبیت و تحریک ورید از انفوزیون وریدی نیز خودداری شود).

۲- فاصله دوره های درمانی آن نباید کمتر از ۲۱ روز باشد تا فعالیت مغز استخوان به حالت عادی برگردد.

مقدار مصرف

در عیب کار کبد برای بیمارانی که غلظت بیلیروبین آنها ۳- ۲/۱ میلی گرم در صد میلی لیتر است، ۷۵ درصد مقادیر مصرف معمولی و در بیمارانی که غلظت بیلیروبین آنها بیش از ۳ میلی گرم در صد میلی لیتر است، نصف مقدار معمولی توصیه می شود. در عیب کار کلیه برای بیمارانی که غلظت بیلی روبین آنها بیش از ۳ میلی گرم در صد میلی لیتر است، نصف مقدار مصرف معمول توصیه شده است.

بزرگسالان : در لوسمی حاد لنفوسیتیک به صورت وریدی mg/m² ۴۵ در روزهای اول و دوم و سوم و یک دوره۳۲ روزه درترکیب با وینکریستین و پردنیزولون و آسپاراژیناز به کار می رود. در لوسمی حاد غیر لنفوسیتیک به صورت وریدی mg/m² ۴۵ در روزهای اول و دوم وسوم اولین دوره و روزهای اول و دوم دومین دوره در ترکیب با وینکریستین به کار می رود. حداکثر مقدار مصرف تا mg/m² ۵۵۰ و در افرادی که سابقه پرتو درمانی در ناحیه سینه داشته اند برای کاهش خطر مسمومیت قلبی، mg/m²۴۵۰ می باشد. در افراد مسن ۶۰ سال و بیشتر در لوسمی حاد غیر لنفوسیتیک mg/m²۳۰ به صورت وریدی در روزهای اول و دوم و سوم شروع اولین دوره درمان و در روزهای اول و دوم دومین دوره درمان در ترکیب با سیتارابین به کار می رود.

کودکان : در لوسمی حاد لنفوسیتیک mg/m² ۲۵ به صورت وریدی یک بار در هفته همراه با وینکریستین و پردینزولون به کار می رود.

تک فارس

اشکال دارویی

Injection : 20mg

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر