تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

هنگام تمرین و عضله سازی در باشگاه چه نکاتی را باید رعایت کرد

۱.پروتئین

پروتئین یک منبع غذایی حیاتی برای بدن بشمار می‌رود. هر فرد بالغ روزانه نیاز به مقدار کافی پروتئین دارد که در همه‌ی وعده‌های غذایی تقسیم شده باشد. پیشنهاد می‌شود پروتئین روزانه خود را به یک وعده اختصاص ندهید تا در تمام ساعات روز بدن به منبع پروتئین دسترسی داشته باشد. مقادیر اضافه پروتئین باعث ایجاد سنگ کلیه و چربی اضافی خواهد شد.

۲.کربوهیدرات‌ها

پروتئین‌ها فقط زمانی برای شما عضله‌سازی می‌کنند که کربوهیدرات کافی برای سوخت و تولید انرژی در دسترس بدن قرار داشته‌باشد. در غیر این صورت بدن از پروتئین مصرفی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. سوختن کربوهیدرات‌ها باعث تولید انرژی برای استفاده عضلات و همچنین انرژی کافی برای عملکرد مغز را در پی دارد. از کربوهیدرات‌ها با شاخص قندی پایین و پیچیده استفاده کنید تا در زمان طولانی‌تر انرژی داشته باشید.

۳.تعدد وعده‌های غذایی

تکفارس آی آر

برای فعال نگاه‌داشتن متابولیسم بدن در طول روز لازم است. تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم آن را کم کنید و حداقل ۶ وعده در روز غذا بخورید. اگر عادت به کم‌غذایی دارید و فکر می‌کنید بدن در زمان گرسنگی از چربی‌ها استفاده می‌کند در اشتباهید. بدن شما بسیار باهوش است و با گذشت چند روز دیگر از چربی‌ها استفاده نخواهد کرد در نتیجه پروتئین به جای چربی سوزانده می‌شود.

۴.خواب مناسب

عضله سازی در زمان استراحت اتفاق می‌افتد. تحقیقات اخیر نشان داده‌است بدن از نظر بیولوژیکی به ۶-۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارد. هورمون‌های زیادی از جمله هورمون رشد و تستوسترون هنگام خواب در بدن ترشح می‌شوند تا به عضله سازی کمک کنند. بدون خواب کافی فقط خستگی ورزش بدون نتیجه برای شما خواهد ماند.

۱۵ اصل در رابطه با عضله ‌سازی که باید رعایت کنید

مطلب مرتبط: خواب مناسب چه تأثیری بر عملکرد ورزشی و عضلات دارد؟

www.takfars.ir

۵.شالوده بدن

برای تسریع علاوه بر انجام حرکات ترکیبی و حرکات مادر نیاز به تمرین عضلات کوچک‌تری که اطراف شانه‌ها، باسن و ران‌ قرار دارند نیز داریم. این عضلات، عضلات بزرگ‌تر را پوشش داده و باعث بهتر دیده‌ شدن آن‌ها می‌شوند. انجام تمرینات تعادلی و انفجاری به تقوت این عضلات کمک می‌کند.

۶.جلوگیری از روتین ورزشی

اینکه شما هر روز در ساعاتی مشخص ورزش کنید اما اجازه ندهید نوع تمرین شما تکراری شود، بسیار مهم است.عادت کردن عضلات و متابولیسم بدن به تمرین نتیجه‌ی دلخواه را در پی نخواهد داشت شما ناچارید به عضلات شوک وارد کنید.

۷.عضلات پشتی

مشاغل امروزی باعث زیاد نشستن و بی‌تحرکی و در نتیجه پهن شدن باسن می‌شوند. عضلات پشتی نقش بسیار مهمی در فرم ایستادن و زیبایی اندام دارند در نتیجه اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که ساعت‌های زیادی مجبور به نشستن هستید لازم است تمرکز بیشتری روی عضلات پشتی، باسن و عضله سرینی داشته باشید.

۸.خانم‌ها با وزنه زدن ضمخت نمی‌شوند

بر‌ خلاف باور عامیانه، خانم‌ها علاوه بر اینکه با وزنه‌های سنگین عضلانی نمی‌شوند، بلکه زدن وزنه برای آن‌ها لازم است و فرم بهتری به بدن می‌بخشد. بدن خانم‌ها به علت پایین بودن سطح تستوسترون به شکلی که ما تصور می‌کنیم، نمی‌شود و فقط در ‌صورت استفاده از مکمل‌ها و دارو‌های استروئیدی شبیه عضلات مردانه خواهد شد. لازم به ذکر است استفاده از استروئیدها برای خانم‌ها عوارض بسیار زیادی در پی دارد.

۹.اهمیت زمان

بعد از اتمام ورزش بدن شما به شدت به غذا نیاز دارد در نتیجه هر‌چه زودتر سوخت مورد نیاز بدن را در اختیارش قرار دهید عضله‌سازی زودتر انجام می‌گیرد. یک راه ساده استفاده از سفیده تخم‌مرغ و شیک‌های پروتئینی بلافاصله بعد از اتمام ورزش است.

تک فارس

۱۰.نوشیدن آب کافی

مصرف آب قبل، در ‌حین و بعد از ورزش برای هیدراته نگاه داشتن بدن ضروری ‌است. در ورزش‌های آبی مثل شنا، موج‌سواری و واتر‌پلو نیز نباید نوشیدن آب را فراموش کرد زیرا عملکرد ورزی را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

۱۵ اصل در رابطه با عضله ‌سازی که باید رعایت کنید۱۱.استفاده از ابزار‌های مختلف

باید بدانیم که تنها راه عضله‌سازی بلند کردن وزنه‌های سنگین نیست. شما از حمل کردن خرید روزانه تا رکاب زدن در مسیر رفتن به سر کار و موارد دیگر می‌توانید عضله‌سازی کنید. بهترین راه رسیدن به عضله‌سازی خلاقیت در ورزش‌ها و استفاده از ابزاری است که در اختیار دارید.

۱۲.به کار‌گیری گروه عضلات بیشتر

انجام حرکاتی که گروه عضلات بیشتری را درگیر می‌کنند باید جایگزین حرکات ایزوله و تک‌مفصلی شوند. حرکات ایزوله مثل جلوبازو دمبل، برای برجسته کردن عضله بازو استفاده می‌شود و نقش چندانی در پایه و اساس عضله‌سازی برای شما نخواهند داشت. حرکاتی مثل پرس‌سینه، اسکوات و حرکات پلایومتریک به وسیله عضلات متعددی انجام می‌شوند که این امر باعث ترشح هورمون رشد بیشتری در بدن می‌گردد.

۱۳.اهمیت شدت تمرین و تمرکز

سعی کنید در تمرینات خود بیشتر از سوپر‌ست‌ها استفاده کنید و کمتر استراحت کنید. استفاده از موبایل و سرگرم شدن با آن تمرکز شما روی تمرین را از بین می‌برد و نتیجه دلخواه را نمی‌گیرید .

۱۴.استراحت فعال

بدن در روز‌های استراحت عضله‌سازی می‌کند و سعی کنید به‌جای استراحت‌های معمولی از استراحت‌های فعال مثل پروانه، زانو بلند یا زیگزاگ استفاده کنید چرا‌که در روند ریکاوری شما تأثیر به‌سزایی دارد. زمانی که شما بدن را از فشار رها می‌کنید جریان خون بیشتر می‌شوند و اسپاسم‌ عضلانی رخ نمی‌دهد درنتیجه بدن ریلکس‌تر می‌شود و زودتر ریکاوری می‌کند.

T A K F A R S

۱۵.هیچ وقت دیر نیست

با افزایش سن ما مقادیری از حجم عضله را از دست می‌دهیم این روند از ۳۰ سالگی شروع شده و در ۵۰ سالگی به اوج می‌رسد. این به آن معنی نیست که ما نمی‌توانیم از دست دادن عضله را به تعویق بیاندازیم. تمرینات قدرتی با شدت زیاد در سنین جوانی به این مسأله کمک می‌کند اما اگر شما در هر سنی هستید و احساس می‌کنید ماهیچه‌های شما رو به تحلیل است درنگ نکنید و ورزش را جدی بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر