تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

هشدارهای بدن به کسانی که کمبود منیزیم دارند

image هشدارهای بدن به کسانی که کمبود منیزیم دارند

منیزیم

منیزیم یکی از ریزمغزی های مورد نیاز بدن است، ریزمغزی ها موادی هستند که بدن به مقدار کم به آنها نیاز دارد.

منیزیم در ساختمان بیش از ۳۰۰ آستریم در بدن شرکت میکند، کمبود آن مانند کمبود آهن و کلسیم شایع نیست. منیزیم در سلامت پوست و مو نیز نقش دارد. همچنین به بهبود خلق و خو کمک میکند.

علائم کمبود منیزیم اسپاسم های عضلانی یا گرفتگی عضلانی یعنی افراد شبها هنگام خواب با گرفتگی عضلانی از خواب بیدار می شوند؛ لرزش دستها و حرکت غیرارادی اعضای بدن که با برخی بیماریهای مغز و اعصاب اشتباه می شود. لرزش دست بصورت تکان خوردن های ناخودآگاه است؛ پرفشاری خون مقاوم به درمان.

تکفارس آی آر

یعنی افرادی که به علت مشکل فشارخون، دارو مصرف میکنند، ممکن است بعلت کمبود منیزیم با وجود مصرف دارو فشارخون شان کاهش پیدا کند؛ زیرا یکی از کارکردهای منیزیم گشاد کردن عروق است که در افراد مبتلا به پرفشاری خون تنگی عروق ایجاد می شود؛ نینناگموس یا حرکات غیرارادی چشم ها به خصوص در برخی از بچه ها؛ در افراد مبتلا به نارسایی کلیه، ممکن است کمبود منیزیم به دنبال نارسایی کلیه ایجاد شود و علائم کمبود منیزیم در آنها مشاهده شود.

منیزیم بیشتر در منابع گیاهی یافت می شود، البته این مساله برخلاف آهن و منگنز است که این دو، در منابع حیوانی وجود دارند. مغزها، غلات تصفیه نشده و آسیاب شده، سبزیجات برگ سبز تیره(علت آن اینست که منیزیم جز ساختار کلروفیل گیاهی است) حاوی منیزیم هستند.

شیر و ماست نیز حاوی منیزیم هستند، در نتیجه هر ماده غذایی(سبزیجات) که ویتامین k دارد، منیزیم هم دارد. از این رو، ماهی، گوشت ها و البته میوه های زرد و نارنجی مثل سیب و پرتقال منیزیم ندارند.

افراد سالم که زندگی طبیعی دارند و داروهای خاصی مصرف نمیکنند و تغذیه متعادل دارند نباید نگران کمبود این ماده معدنی باشند، در افرادی که سردردهای ناشناخته و اسپاسم عضلانی دارند، احتمال کمبود منیزیم وجود دارد. افرادی که داروهای دیورتیک مصرف میکنند مثلا بخاطر فشارخون بالا فورسماید مصرف میکنند باید مراقب علامتهایی مانند اسپاسم عضلانی و لرزش دست ها باشند.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر