تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نکاتی جالب و خواندنی درباره تاریخچه اختراع حروف الفبای فارسی

image نکاتی جالب و خواندنی درباره تاریخچه اختراع حروف الفبای فارسی

انسان های اولیه در ابتدا، نمادهایی را در درون غارها حک می کردند. این نمادها اشیاء و نفرات را نشان می داد. به عنوان مثال یک شکل از یک انسان به فرد خاصی اشاره داشت، اما اگر یک کلاه بر سر همان نقاشی کشیده می شد، فرد موردنظر تغییر می کرد. انسان های اولیه بسیار ساده زندگی می کردند و نیازهای بسیار ساده ای داشتند.

یکی از مهم ترین نیازهای بشر در آن زمان و حتی در زمان ما غذا خوردن بود. انسان های اولیه قبل از اینکه بتوانند کشاورزی کنند، دانه ها را جمع می کردند و دسته جمعی به شکار حیوانات می رفتند. آن نشان ها برای اینکه به یکدیگر بگویند چگونه حیوانات را شکار کنند و یا کجا آن ها را پیدا کنند، نمادهایی را درون غارهایی که زندگی می کردند می کشیدند. انسان های اولیه به زودی سیستم کشت و کار خود را توسعه دادند و از نمادهای بیشتری برای اشاره به چیزهای مختلف استفاده می کردند. نمونه ای از این سیستم خط هیروگلیف بود که در مصر باستان استفاده می شد. مردم مصر به خدایان مختلفی اعتقاد داشتند و هر خدا نمادهای مربوط به خودش را داشت.

مصریان برای اشاره به آب و انواع غذا نیز نمادهای مخصوص به خودشان را داشتند. اما این نمادها کلمات را نشان می دادند و نه صداها؛ پس چگونه حروف الفبا به وجود آمدند؟ ۵۰۰۰ سال پیش، مردم سومر، نخستین زبان نوشتاری را به وجود آوردند. بعدها چینی ها و هندی ها نیز زبان نوشتاری را ایجاد کردند. مورخان بر این باوراند که نخستین حروف الفبا توسط مصری ها و ۱۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمد. رومی ها نیز بنیان گذار حروف الفبا ب سبک نوین خود هستند. بیشتر شکل های حروف الفبای امروزی از زبان رومی است. در آسیا نیز چینی ها، پیشگام اختراع حروف الفبا بودند.

ایرانیان ۷ نوع خط داشتند:

تکفارس آی آر

دین دبیره که اوستا را با آن می نوشته اند.

ویش دبیره که با آن اصوات و آهنگ ها و اشارات و علائم قیافه و تعبیر خواب را ثبت می کرده اند و دارای ۳۶۵ حرف بوده است.

گشتک دبیره که با آن قطعنامه ها و اقطاعات و نام ها و رموز را بر انگشتری ها و بر سکه ها نوشته اند و دارای ۲۸ حرف بوده است.

پاره گشتک یا نیم گشتک که ماخوذ از خط گشتک بوده و دارای ۲۸ حرف بوده و طب و فلسفه را با آن می نوشته اند.

شاه دبیره که اختصاص به پادشاه و خاندان شاه داشته است و دارای ۳۳ حرف که نقطه دارد بوده است.

www.takfars.ir

راز سهریه که پادشاهان ملل دیگر با آن می نوشته اند و دارای ۲۴ حرف بوده است.

راس سهریه این خط نقطه دار بوده و برای بیان مطالب منطقی و فلسفی به کار می رفته و دارای ۲۴ حرف بوده است.

image نکاتی جالب و خواندنی درباره تاریخچه اختراع حروف الفبای فارسی

به جز این هفت خط دو خط دیگر هم وجود داشته است:

هزوارش که خط هجایی بوده است . ابن ندیم به نقل از روزبه می گوید دو هزار هزوارش وجود داشته که برای جدا کردن متشابهات از یکدیگر به کار می رفته است.

خط فیرآموز ( پیر آموز ) ابن ندیم درباره خطوطی که مصاحف را بدان می نوشتند می نویسد ، قرآن را با آن می نویسند و می خوانند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر