تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نحوه رفتن به حمام در فضا

image نحوه رفتن به حمام در فضا

فضانورد کانادایی ساکن ایستگاه فضایی بین المللی در مصاحبه ای با ناسا قسمتی از شرایط زندگی فضانوردان در این پایگاه مداری از جمله نحوه خواب آنها را شرح داد.
شاید فضانوردان در مدار زمین ناچار به انجام کارهای بسیار سختی از جمله ساختن یک ایستگاه ۱۰۰ بیلیون دلاری باشند اما به طور قطع خوابیدن از جمله این کارهای سخت به شمار نمی رود.
در واقع به خواب رفتن در فضا بسیار راحت است زیرا به گفته جولی پاییت فضانورد کانادایی ایستگاه بین المللی فضایی که به مدت یک هفته در ایستگاه اقامت داشته است می توان بدون وجود مزاحمت کشش گرانشی به راحتی به خواب رفت.
به گفته وی فضانوردان در مدار بسیار راحت می خوابند. هر فرد برای خود کیسه خوابی دارد که در هنگام خواب در آن معلق است.
کیسه های خواب نیز درون اتاقک معلق است و تنها کاری که باید انجام داد، اتصال کیسه خواب با قسمتی از اتاقک است زیرا به گفته پاییت ممکن است در طول شب از قسمتی از اتاق به قسمتی جابجا شد که فرد انتظار حضور در آن قسمت را ندارد.
کوئیچی واکاتا فضانورد ژاپنی که به مدت ۴/۵ ماه از زندگی خود را در ایستگاه سپری کرده، معتقد است وصل بودن کیسه خواب به قسمتی از بدنه اتاقک بسیار مهم است زیرا در غیر اینصورت احتمال برخورد با رایانه های بسیار حساس و تجهیزاتی که فعال یا غیر فعال شدن ناگهانی آنها منجر به فاجعه خواهد شد، وجود دارد.
تنها موردی که کمبود آن در ایستگاه به خوبی احساس می شود، دوش حمام است. به گفته پاییت بی وزنی که باعث خواب عمیق فضانوردان می شود آنها را از حمام مفرح صبحگاه محروم میکند زیرا در بی وزنی، چکیدن آب بر روی سر افراد کاملا غیر ممکن است.
اسکای لب، اولین ایستگاه فضایی آمریکا و ایستگاه روسی میر دارای تجهیزات حمام بوده اند و فضانوردان می توانستند به راحتی از این تجهیزات استفاده کنند.
بر اساس گزارش ام اس ان بی سی، با این حال در ایستگاه فضایی فضانوردان از آب پاشی مخصوص برای شستشو استفاده کرده و موهای خود را با کمک شامپویی خشک و بدون نیاز به آب پاک نگاه می دارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر