تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقاله ای خواندنی درباره اجداد اولیه ما روی کره زمین

image مقاله ای خواندنی درباره اجداد اولیه ما روی کره زمین

به گفته پروفسور ویل هارکورت اسمیت، استاد دانشگاه نیوریورک و باستان‌شناس موزه امریکا و تاریخ طبیعی، احتمالش خیلی کم است اما اگر نئاندرتال‌ها، می‌توانستند از عصر یخبندان جان سالم به در ببرند، بالاخره یا کشته می‌شدند یا خودشان را با شرایط وفق می‌دادند.

نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌ها هستند که روزگاری در اروپا و آسیای غربی زندگی می‌کردند؛ چیزی حدود ۱۳۰ هزار تا ۳۰ هزار سال پیش!

نئاندرتال‌ها یا انسان‌های نخستین غارنشین، که البته از ظاهرشان این گونه پیداست، ابروهای پرپشت، پیشانی برآمده، پاهای کوتاه‌تر و شانه‌های عریض‌تر داشته است. نظریات در مورد زمان مرگ آنها و تولد انسان مدرن (یعنی ما) نشان از انقراض آنها برای غذا و قلمرو در اواخر عصر یخبندان دارد که پرونده زندگی نئاندرتال‌ها را برای همیشه بسته است.

اگر زنده بودند: این جمله کمی تخیلی به نظر می‌رسید نه؟ اما اگر نئاندرتال‌ها در اروپا وجود داشتند و حتی تا عصر مدرن امروز زندگی می‌کردند احتمالاً ظرفیت فکر کردن، حرف زدن و انجام کارها شبیه ما را داشتند.

تکفارس آی آر

تحلیل‌های ژنتیک نشان داده است که اوراسیایی‌های مدرن (نژاد مختلطی که هم آسیایی است و هم اروپایی) بین یک تا ۴ درصد DNA نئاندرتال در ژنوم خود دارند که نشان می‌دهد این دو گونه قطعاً اصلاح نژاد یا پیوند نژاد شده‌اند. نئاندرتال‌ها جمعیت خیلی کمتری نسبت به انسان مدرن امروز داشتند. اگر نئاندرتال‌ها بقا می‌یافتند و نسل بشر امروز را خلق می‌کردند بیشتر DNA ما کپی نئاندرتال‌ها بود و شاید یکی از خصایص یا ویژگی‌های آنها در ما بروز می‌کرد.

نئاندرتال‌ها را می‌شناسید؟ به گمان برخی اجداد ما یا گونه‌های اول بشر روی زمین بودند! گونه‌هایی که منقرض شده‌اند. اما اگر منقرص نمی‌شدند چه می‌شد؟!

محصولات معتبر
محصولات معتبر