image مدیتیشن یا مراقبه چه اثراتی بر روی سلامتی انسان دارد

مدیتِیشن یا مراقبه یک هنر حقیقی هست که به جسم و روح آرامش می‌بخشد. مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن هست. این تمرکز می تواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، عکس، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس و… صورت گیرد. مدیتیشن میتواند به آرامش، کاهش استرس و حفظسلامتی کمک کند. کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند، هم کمتر دچار اضطرابو افسردگی میشوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند.

▪ مدیتیشن باعث تعادل هورمون کورتیزول و آدرنالین می شود

در هزاران سال پیش، اگر انسان توسط یک ببر تعقیب می‌شد، بدن هورمون‌های استرسی مثل کورتیزول و آدرنالین را آزاد میکرد تا قدرت و سرعت را افزایش دهد. این واکنش جنگ یا گریز به سرعت به بدن مخابره می‌شد تا بتواند از بدن خود محافظت کرده یا از خطر فرار کند. وقتی که خطراز بین می‌رفت، سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی خود باز می‌گشت

اما در دنیای پُر استرس امروزه این پاسخ هورمونی ممکن هست با اوضاع‌های گوناگون و ساده‌تر مثل دزدگیرخودرو، فشارهای شغلی یا سروصدای بچه‌ها آغاز شود. پس میتوان گفت موقعیت‌های زیادی در دنیای امروز میباشند که می تواند ما را تحریک کرده و موجب ترشح هورمون‌های استرس شود..

در چنین شرایطی، آدرنالین موجب افزایش ضربان قلب و فشارخون میشود. کورتیزول نیز قند خون را افزایش می دهد، سیستم ایمنی را ضعیف و عملکرد هضم را نیز مختل میکند. اما وقتی که به مدیتیشن می پردازید، سطح کورتیزول و آدرنالین در بدن کاهش می‌یابد و فشارخون و ضربان قلب متعادل میشود. مدیتیشن را میتوان پادزهری برای استرس‌های دنیای مدرن دانست.

▪ آزاد کردن سراتونین و اکسی توسین و بهبود خلق و خوی

مدیتیشن موجب آزاد کردن هورمون‌های مربوط به احساسات مفید مثل سراتونین و اکسی توسین نیز می شود. وظیفه سراتونین حفظ تعادل خلق و خو هست به نوعی که در تعداد زیادی از داروهای ضدافسردگی یافت میشود. اما وقتی مدیتیشن انجام میدهیم، بدن این هورمون را ترشح میکند.

اکسی توسین که هورمون عشق نیز نامیده میشود، باعث افزایش محبت، دلبستگی‌های رمانتیک و ایجاد همدلی میشود. بنابراین مدیتیشن می تواند به شما کمک کند تا در زندگی ارتباط بهتری داشته باشید.

▪ افزایش ملاتونین و کمک به خواب بهتر

ملاتونین که به هورمون خواب مشهور هست، هورمونی هست که چرخه خواب و بیداری را بازرسی میکند و بدن، مثل یک ساعت درونی میزان ساخت آن را نظارت میکند. وقتی دچار استرس می شویم، سطح ملاتونین کاهش می‌یابد. به همین علت وقتی که دچار استرس می شویم، نمی‌توانیم به درستی بخوابیم. خوشبختانه با مدیتیشن میتوانید ساخت ملاتونین را افزایش داده و خواب بهتری نیز داشته باشید.

▪ افزایش دوپامین و بهبود دقت و تمرکز

دوپامین هورمونی هست که مراکز پاداش و لذت مغز را بازرسی میکند. این هورمون مثل یک فیلتر اطلاعات عمل میکند و مغز را برای بحبوحه عملکرد آماده می‌سازد. همین طور دوپامین حافظه، دقت و توانایی را برای حل مشکلات افزایش می دهد.

▪ افزایش آندروسترون و فاکتور رشد انسولین

این دو هورمون نقش مهمی در استرس و سن دارند. وقتی دچار استرس میشویم، این هورمون‌ها کاهش پیدا میکنند. این هورمون‌ها نه تنها التهاب را کاهش میدهند و بدن را سالم نگه می‌دارند، بلکه از پیری سلول‌ها نیز جلوگیری میکنند. وقتی مدیتیشن انجام میدهید، هورمون‌هایی در بدن آزاد می شود که تأثیرات استرس را معکوس میکند و از مرگ زودرس پیشگیری میکند.

▪ و در نهایت تعادل هورمون‌های ج.ن.س.ی

آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده وقتی که دچار استرس می شوید، هورمون‌های ج.ن.س.ی کم می شود؟ چرا که بدن احساس میکند در خطر هست مثل جریان ببر. بنابراین از حالت ساخت مثل فرآوری حالت به بقا تغییر میکند. این اوضاع باعث افزایش کورتیزول میشود و در ساختهورمون ج.ن.س.ی تغییراتی ایجاد میکند. اما مدیتیشن می تواند موجب تعادل هورمون‌های ج.ن.س.ی شود، سطح کورتیزول را کم کند و به حالت طبیعی خود باز می‌گرداند.

تک فارس » روانشناسی » مدیتیشن یا مراقبه چه اثراتی بر روی سلامتی انسان دارد