تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

لباس ها چطور با استفاده از مواد شوینده تمیز می شوند

image لباس ها چطور با استفاده از مواد شوینده تمیز می شوند

شاید همواره کنجکاو بوده‌اید که چگونه پودرهای شوینده و یا صابون ها چرک و یا لکه‌های چرب را از لباس‌ها جدا می‌کنند.

فقط کافیست بدانید که آب نمی تواند به تنهایی چربی و چرک را از بدن و لباس پاک کند و برای این کار حتماً به ماده شوینده نیاز دارد چرا که مولکول های آب قطبی و مولکول های چربی غیر قطبی یا اصطلاحا آبگریز هستند و تمایلی به شناور شدن در آب را ندارند. محصولات شوینده از ملکول هایی به نام سورفکتانت تشکیل شده اند که این مولکولها از یک سر قطبی (آب دوست) و یک سر غیرقطبی (چربی دوست) تشکیل شده‌اند. بعد از حل شدن مواد شوینده در آب، سرهای چربی دوست این مولکول ها به چربی می چسبند و کره ای را تشکیل می دهند که سطح خارجی آن آب دوست (قطبی) و مرکز آن آبگریز می باشد. (یعنی مولکول های مواد شوینده مثل پلی بین ذرات آب و چربی قرار می گیرند) به این دلیل که سطح خارجی کره دارای بار الکتریکی می باشد طی فرایند شستشو از روی پوست یا پارچه جدا شده و در آب شناور میگردد. اگر این خاصیت در مولکول‌های مواد شوینده نباشد، چرک‌ها دوباره بر روی لباس‌های ما باقی می مانند و از روی سطح بدن یا پارچه برداشته نمی شوند.

علاوه براین بهتر است بدانید که مواد دیگری در محصولات شوینده وجود دارند که به فرایند شستشو وجدا شدن چربی از روی سطوح کمک میکنند. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در شستشو و چربی زدایی سختی آب می باشد از این رو برای بهتر شدن کارایی مولکول های شوینده باید سختی آب گرفته شود که خوشبختانه محصولات شوینده مدرن این وظیفه را نیز به عهده دارند. با این توضیح مختصر می‌توانیم بفهمیم که محصولات شوینده یک فرآورده ممتاز شیمیایی است که عصر جدیدی از نظافت و بهداشت را برای خانواده‌ها با خود به همراه آورده است.

تکفارس آی آر

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر