تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص گریزئوفولوین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

گریزئوفولوین در درمان عفونت های درماتوفیتی از جمله کچلی های ریش، مو، سر، بدن، ران، پاها، ناخن و اندام های تحتانی ناشی از تریکوفیتون، میکروسپوروم و اپیدرموفیتون فلوکوزوم مصرف می شود. گریزئوفولوین در عفونت های جزیی که با ضد قارچ های موضعی قابل درمان است، نباید مصرف شود.

مکانیسم اثر

گریزئوفولوین از میتوز سلول قارچ جلوگیری کرده وبا این عمل تقسیم سلولی را در مرحله متافاز متوقف میکند. این دارو با مقادیر متفاوت در سلول های پیش ساز کراتین پوست،مو و ناخن ها رسوب میکند و این سلول ها را در مقابل تهاجم قارچ مقاوم می سازد و بدین ترتیب با ریزش کراتین آلوده بافت سالم جانشین آن می شود.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

جذب خوراکی گریزئوفولوین میکروسایز بین ۷۰ -۲۵در صد در هر نوبت مصرف است . مصرف همزمان یا متعاقب غذا های چرب با این دارو جذب آن را به طور قابل توجه ای افزایش می دهد. این دارو با مقایر متفاوت در لایه کراتینی پوست ، مو و ناخن ها رسوب میکند. متابولیسم آن کبدی است و نیمه عمر این دارو تقریباً ۲۴ ساعت است. دفع آن کلیوی است .

موارد منع مصرف

مصرف این دارو در زنان باردار اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

این دارو در موارد زیر نباید مصرف شود :

بیماری شدید کبدی، لوپوس اریتماتوز و بیماری های وابسته به آن ، پورفیری.

www.takfars.ir

هشدارها

احتمال بروز حساسیت به نور با مصرف این دارو وجود دارد . از تا بش نور خورشید یا لامپ های خورشیدی به پوست باید اجتناب شود.

عوارض جانبی

این دارو ممکن است باعث سردرد، تهوع، استفراغ، بثورات جلدی، حساسیت به نور سرگیجه، کسالت، آگرانولوسیتوز و لکوپنی شود.

تداخل دارویی

این دارو باعث افزایش متابولیسم داروهای ضد انعقادی کومارینی و داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن می‌شود.

نکات قابل توصیه

۱- برای جلوگیری از عود بیماری درمان باید تا حذف کامل ارگانیسم عامل بیماری ادامه یابد. دوره درمان پیشنهادی برای کچلی سر ۱۰-۸ هفته، کچلی بدن ۴-۲ هفته، کچلی پاها ۸-۴ هفته، کچلی ناخن های دست حداقل ۴ ماه و کچلی ناخن های پا حداقل ۶ ماه است. با این وجود میزان عود کچلی ناخن های پا خیلی زیاد است.

۲- از آنجا که مخمرها و باکتری ها مانند قارچ ممکن است در بعضی از اشکال بیماری قارچی ورزشکاران وجود داشته باشند، معمولاً مصرف یک داروی موضعی مناسب در درمان کچلی پا مورد نیاز است .

۳- به منظور کاهش تحریک گوارشی و افزایش جذب گریزئوفولین، این دارو باید همراه غذا ( به ویژه غذاهای چرب) و شیر یا پس از آن مصرف شود.

تک فارس

۴- در صورت مصرف داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن همزمان با این دارو، طی مصرف این دارو و تا یک ماه بعد از آن از سایر روش های جلوگیری کننده نیز باید استفاده شود.

۵- در طول و تا یک ماه پس از مصرف این دارو زنان باید از باردار شدن خودداری کنند. مردان تحت درمان با این دارو تا ۶ ماه پس از قطع مصرف دارو نباید قصد بچه دار شدن داشته باشند .

مقدار مصرف

بزرگسالان : در درمان کچلی ناخن و پاها مقدار ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت مصرف می شود و در درمان کچلی سر و بدن و ران مقدار ۲۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت ۵۰۰mg/day تجویز می شود.

کودکان : مقدار ۵-۱۰mg/kg هر ۱۲ ساعت یا ۱۲۵-۵/۶۲میلی گرم هر ۱۲ ساعت مصرف می شود. در کودکان با وزن ۲۳ کیلو گرم به بالا ۲۵۰-۵۰۰ mg/day یا ۲۵-۱۲۵ میلی گرم هر ۱۲ ساعت مصرف می شود.

اشکال دارویی

Scored Tablet :500mg

Tablet:125mg

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر