تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

قرص ویال سوفنتانیل عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد مصرف

سوفنتانیل یک ضد درد مخدر است که به عنوان داروی همراه و همچنین برای القای بیهوشی مصرف می‌شود. این دارو همچنین با تجویز داخل نخاعی و درون سخت شامه برای ایجاد بی‌دردی و پس از عمل جراحی به کار می‌رود.

مکانیسم اثر

فارماکوکینتیک

سوفنتانیل به راحتی از سد خونی –مغزی عبور می‌کند. تجمع سوفنتانیل در بافت‌های چربی ممکن است باعث طولانی شدن اثر دارو شود. متابولیم دارو عمدتآً کبدی است. سوقنتانیل نیمه عمر سهمرحله‌ای دارد و نیمه عمر دفعی آن ۷/۲ ساعت است. زمان شروع اثر دارو حدود ۶/۱-۱ دقیقه بعد از تزریق وریدی است. پیوند دارو به پروتئین‌های پلاسما بسیار زیاد است. دارو از طریق کلیه دفع می‌شود.

تکفارس آی آر

موارد منع مصرف

هشدارها

۱- در صوت وجود عیب کار کبد، سوفنتانیل باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

۲. داروهای ضد درد مخدر باعث تشدید ضعف تنفسی می‌شوند.

۳. در بیماران سالخورده ، بسیار بیمار و بیماران بسیار جوان، مصرف این دارو به دلیل احتمال بروز علائم تنفسی باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

www.takfars.ir

۴. هنگام تجویز دارو باید امکانات لازم برای کنترل علائم مسمومیت احتمالی با دارو از جمله آنتاگونیست‌های مواد مخدر در دسترس باشد.

۵. مقدار مصرف دارو باید برای هر بیمار به‌ طور جداگانه و با توجه به سن، وزن، اندازه بدن، شرایط فیزیکی بیمار، مصرف همزمان سایر داروها و طول مدت احتمالی عمل جراحی تعیین می‌شود.

۶. این دارو ممکن است باعث سختی عضلات سینه وشکم شده و در نتیجه باعث اختلال در تنفس گردد.

۷. تزریق وریدی دارو بهتر است به صورت آهسته و طی حداقل ۲-۱ دقیقه صورت گیرد.

۸. اگرچه مصرف بنزودیازپین‌ها ممکن است باعث بهبود بیهوشی گردد، احتمال افزایش ضعف تنفسی و یا کاهش فشارخون باید در نظر گرفته شود.

۹. مصرف متناوب دارو ممکن است باعث ایجاد تحمل به اثرات دارو گردد. این دارو مانند سایر داروهای ضد درد مخدر ممکن است باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد به دارو شود.

عوارض جانبی

برادی کاردی، کاهش فشارخون و ضعف تنفسی طی‌ وبعد از عمل جراحی از عوارض شایع و مهم سوفنتانیل هستند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان سوفنتانیل با بنزودیازپین‌ها ، داروهای مضعف CNS و داروهای مهار کننده آنزیم های کبدی باعث تشدید عوارض جانبی دارو هستند.

تک فارس

نکات قابل توصیه

۱- تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این دارو ، در صورت بروز سرگیجه ، خواب‌آلودگی ، منگی یا تاری دید باید احتیاط نمود.

۲- تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این دارو از مصرف فرآورده‌های حاوی الکل یا سایر داروهای مضعف CNS باید خودداری نمود. مگر اینکه اختصاصاً توسط پزشک تجویز شده باشد.

مقدار مصرف

به عنوان داروی بیهوشی عمومی مقدار مصرف اولیه آن mcg/kg1-0/5 است که در ابتدا تزریق وریدی شده و در صورت نیاز مقدار مصرف mcg/kg25-10 مجدداً تزریق می‌گردد. مقدار مصرف متوسط آن ( در جراحی‌های برزرگ) مقدار mcg/kg5-2 است و در صورت نیاز مقدار mcg/kg50-10 مجدداً تزریق می‌گردد. به عنوان داروی اصلی در جراحی‌های بزرگ mcg/kg30-5 تزریق وریدی می‌شود و در صورت نیاز مقدار mcg/kg50-25 مجدداً تزریق می‌گردد.

کودکان: به عنوان داروی اصلی بیهوشی در جراحی‌های قلبی- عروقی mcg/kg25-10 به عنوان مقدار مصرف اولیه تزریق وریدی می‌شود و مصرف نگهدارنده تا mcg/kg50-25 است.

اشکال دارویی

Injection:50mg/10ml

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر