قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

مجله علمی هنری آموزشی پزشکی تک فارس شامل مطالب جدید و جالب با موضوعات پزشکی و سلامتی، روانشناسی، نکات آرایشی، دکوراسیون منزل، خانه داری، آموزش آشپزی

حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
تک فارس

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

▪ گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از تیرامین است. تیرامین نوعی اسیدآمینه است که سبب می‌شود مغز هورمون نوراپی‌نفرین ترشح کند. این هورمون نوعی محرک است که سبب افزایش فعالیت مغز و تأخیر در خواب می‌شود. سایر غذاهای غنی از تیرامین عبارتند از بادمجان، سس سویا و برخی از انواع پنیر مانند پنیر بری (پنیر فرانسوی). بهتر است گوجه‌فرنگی و مواد غذایی حاوی تیرامین را در ساعات پایانی شب یا قبل از خواب مصرف نکنید.

▪ گریپ‌فروت

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

تکفارس آی آر

گریپ‌فروت مزه‌ی ترش مطبوعی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است، اما به شدت اسیدی است. مصرف این میوه قبل از خواب باعث سوزش سردل می‌شود و خواب راحت را مختل می‌کند. بهترین زمان مصرف این میوه صبح است.

▪ کرفس

مصرف کرفس و همه‌ی انواع مواد غذایی که بخش اعظم آنها را آب تشکیل می‌دهد (مانند خیار، هندوانه و تربچه) در ساعات پایانی شب توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی، مواد دیورتیک طبیعی هستند و سبب پُر شدن مثانه در اواسط شب می‌شوند که می‌تواند از خواب بیدارتان کند. یک یا دو ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید.

▪ پنیر پیتزا

غذاهای چرب و سرخ‌شده دیرهضم هستند و باعث اختلال در خواب می‌شوند. به گفته‌ی پزشکان مصرف این مواد غذایی در شب حتی ممکن است اثر برخی داروها را کاهش دهد. پنیر پیتزا از جمله مواد غذایی چرب است که به آهستگی هضم می‌شود؛ بنابراین بهتر است ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نشود.

www.takfars.ir

▪ خوراک لوبیای تند

خوراک لوبیای تند از جمله غذاهای محبوب اما بسیار دیرهضم است و گاز معده تولید می‌کند. اگر لوبیا را نزدیک به ساعت خواب بخورید، ممکن است باعث درد معده و اختلال در خواب‌تان شود. بهتر است این خوراک را در وعده‌ی ناهار میل کنید.

حتما بخوانید: تنظیم ساعت خواب، ۱۳ توصیه‌ای که تجربه یک خواب عالی را فراهم می‌کند

▪ شکلات تلخ

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

مصرف روزانه‌ی شکلات تلخ برای سلامت قلب بسیار مفید است، اما خوردن آن دقیقا قبل از خواب سبب اختلال خواب خواهد شد. شکلات تلخ، کاکائو و چای حاوی کافئین هستند و اگر به کافئین حساسیت داشته باشید، خواب به چشم‌تان نخواهد آمد. ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب شکلات تلخ مصرف نکنید.

▪ پاستیل و آب‌نبات

پاستیل و آب‌نبات میزان قند خون را افزایش می‌دهند و بدن در واکنش به افزایش قند خون، انسولین ترشح می‌کند. افزایش انسولین به سرعت سبب کاهش قند می‌شود؛ بنابراین به سادگی خواب‌تان می‌برد، اما طولی نمی‌کشد که بیدار خواهید شد. بهتر است این تنقلات را ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

▪ استیک

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

تک فارس

غذاهایی مانند استیک و گوشت گاو کبابی (رست‌بیف) که پروتئین و چربی بالایی دارند، به آهستگی هضم می‌شوند. از آنجا که بدن مدتی طولانی مشغول هضم و گوارش این مواد غذایی خواهد بود، انتظار خواب راحت را نداشته باشید. سعی کنید ۳ ساعت قبل از خواب غذاهای سنگین مصرف نکنید.

حتما بخوانید: وقتی واقعا استرس داریم چگونه بخوابیم؟

▪ نوشابه‌های گازدار

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

نوشابه‌های گازدار (به‌ویژه نوشابه‌هایی که به آنها کافئین اضافه شده است) علاوه بر ضررهایی که برای سلامتی دارند، باعث ایجاد اختلال در خواب نیز می‌شوند. مواد غذایی مانند قهوه، چای و شکلات کافئین طبیعی دارند و بنابراین این ماده روی برچسب آنها به‌عنوان اجزای تشکیل‌دهنده ذکر نمی‌شود، اما چنانچه نوشابه‌های گازدار کافئین‌ داشته باشند حتما روی برچسب آنها ذکر خواهد شد. در هنگام خرید به این موضوع دقت کنید، زیرا این نوشابه‌ها نباید قبل از خواب مصرف شوند.

▪ ساندویچ‌های گوشتی

وعده‌های غذایی سنگین در ساعات پایانی شب به راحتی خواب‌تان را مختل خواهند کرد. پس از خوردن این غذاها در وعده‌ی شام، بدن حداقل به ۳ ساعت زمان نیاز دارد تا فرصت کافی برای گوارش و هضم غذا داشته باشد. شاید ساندویچ گوشت غذای ساده‌ای به نظر برسد، اما بسیار دیرهضم است. بنابراین ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب این غذا را مصرف کنید.

▪ کلم بروکلی

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی و فیبر است، اما فیبر آن به آهستگی هضم می‌شود. گل‌کلم و کلم بروکسل نیز مشابه بروکلی هستند و قندهای غیرقابل هضم دارند که گاز معده تولید می‌کنند. بهتر است این مواد غذایی را در وعده‌ی ناهار مصرف کنید تا شب بتوانید راحت بخوابید.

T A K F A R S

حتما بخوانید: بررسی دلایل بی خوابی؛ ۱۵ دلیلی که می‌تواند خواب را از چشمان‌ ما برباید

▪ چیپس و سس مخصوص فلفلی

image قبل از خواب چه خوراکی هایی را نباید بخورید

کافی است این ترکیب خوشمزه را قبل از خواب بخورید تا یک شب ناآرام را تجربه کنید. سس مخصوص که پر از فلفل است و سبب سوزش سردل می‌شود و چیپس که سیب‌زمینی سرخ شده است، هر دو به آهستگی هضم می‌شوند. پس چند ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

هنگام تمرین و عضله سازی در باشگاه چه نکاتی را باید رعایت کرد
  1. چه غذاها و خوراکی هایی بیشتر ویتامین ب ۱۲ دارند
  2. میزان کالری تمام مواد خوراکی به ترتیب حروف الفبا
  3. خوراکی های مفید برای افزایش تستوسترون در مردها
  4. چه خوراکی هایی در سفرهای کوتاه مدت زود خراب می شوند
  5. خوراکی جادویی برای درمان یبوست
  6. با خوردن شیر و عسل شب ها خواب راحتی داشته باشید

مطالب پربازدید

فروش ویژه

محصولات معتبر محصولات معتبر

مطالب محبوب