تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۱۳۲۳م:کرونیکلرهای اروپایی اغار کار دودمان آل مظفر را از ۱۷ ژانویه سال ۱۳۲۳ میلادی نوشته اند. امیر مبارزالدین مظفر پس از استیلاء بر مناطق جنوبی ایران در این روز عملا تاسیس این سلسله را پابرجا ساخت. در آن زمان حکومت مرکزی ایران در دست ایلخانان مغول بود. مظفریان ۹۳ سال بر مناطقی از جمله کرمان، فارس، اصفهان و خوزستان حکومت کردند.

۱۳۳۰ش: ۲۷دی ماه ۱۳۳۰ خورشیدی و ۹ روز پس از قطع ارسال اسلحه آمریکایی به ایران که هشتم ژانویه ۱۹۵۲ صورت گرفته بود، دکتر مصدق در اجتماع شماری از سیاسیون وقت و دولتمردان گفت چون قانون مصوب کنگره آمریکا مبنی بر ارسال اسلحه به صورت کمک، شرایط مفصل دارد و ما را که می خواهیم کشوری بی طرف و غیر متعهد باشیم از این حالت خارج خواهد ساخت و به مصلحت ملت نیست که وطن به میدان درگیری شوروی و غرب تبدیل شود لذا از تمدید قرارداد منعقده با آمریکا که به امضای نخست وزیر سابق بود خودداری ورزیده است. شوروی همسایه ماست و ما نباید کاری کنیم که ناخواسته، هدف ضربه اول قرار گیریم. به علاوه اسلحه ارسالی باقیمانده از جنگ جهانی دوم و بعضا مستعمل و قدیمی هستند. ما باید صنایع خود را چنان تقویت کنیم که با استعدادهایی که داریم خودمان سلاحهای بهتری بسازیم. ما سه قرن پیش توپ ریز و تفنگ ساز بودیم، چه شد که به قهقرا رفتیم و نیازمند سلاحهای فرسوده دیگران شدیم. ما با کسی سر جنگ نداریم که نیاز به توپ و تانک رایگان داشته باشیم. اگر جنگی به ما تحمیل شود مردم ما می دانند که از آب و خاک خود چگونه دفاع کنند. غافل از استعداد ایرانی نباشید در لحظه نیاز، با دست و سوهان بهترین هواپیما و تانک و توپ را خواهد ساخت. در هر حال، چون قانون مصوب کنگره آمریکا مبنی بر ارسال اسلحه و کمک های جنگ افزاری شرایط فراوان و پیچیده دارد ترجیح می دهم که آن را فعلا تمدید نکنم.

۱۳۳۲ش:۲۷ دی ماه ۱۳۳۲ دو روز پس از انتخابات عمومی و در جریان محاکمه دکتر محمد مصدق در محکمه نظامی تجدید نظر که خشم مردم را برانگیخته بود و آماده انفجار بودند، دولت وقت مصلحت را در آن دید که شماری از همکاران برجسته اورا آزاد کند. در میان این آزادشدگان دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ، مهندس معظمی وزیر دیگر و سرتیپ نصرالله مدبّر رئیس شهربانی (پلیس) دولت مصدق دیده می شدند. مطبوعات اروپا رها شدن این شخصیت ها را از زندان به منزله بازکردن دریچه اطمینان جامعه درحال جوش تلقی کرده بودند. اکثریت ایرانیان نه تنها از محاکمه مصدق که همچنان خودرا رئیس قانونی دولت می خواند بلکه از انتخابات سرهم بندی شده عصبی بودند. ایرانیان قبلا چند دوره انتخابات آزاد را تجربه کرده بودند. این دسته از همکاران مصدق در هشتمین روز محاکمه تجدید نظر او آزاد شده بودند. مشاهده خشم مردم همچنین سبب شد که محکمه تجدید نظر مصدق را تنها به سه سال زندان محکوم کند. قبلا برای مصدق تقاضای مجازات اعدام شده بود.

۱۳۳۴ش:سپیده دم ۲۷ دی ماه ۱۳۳۴ مجتبی نواب صفوی رئیس جمعیت فدائیان اسلام با خلیل طهماسبی، مظفر ذوالقدر و محمد واحدی سه تن از اعضای این جمعیت در میدان تیر لشکر زرهی تهران تیرباران شدند. محاکمه آنان و سه تن دیگر از اعضای این جمعیت ۱۲ دی ماه در یک محکمه نظامی آغاز شده بود. دو روز پیش از آغاز محاکمه، مجلس مصوبه قبلی (زمان حکومت دکتر مصدق) خود مبنی بر بخشودگی خلیل طهماسبی را لغو کرده بود. خلیل طهماسبی در سال ۱۳۲۹ سپهبد رزم آرا را که مخالف ملی شدن نفت ایران بود به قتل رسانده و زندانی شده بود.

یک روز پس از آغاز محاکمه این هشت تن که دادستان وقت ارتش هفتم دی ماه ۱۳۳۴ برایشان تقاضای کیفر اعدام کرده بود، چند سیاستمدار، دو ناشر روزنامه و چند بازاری به اتهام داشتن ارتباط با آنان دستگیر که پس از اعدام نواب و سه تن دیگر آزاد شدند. حکم اعدام نواب صفوی و دیگران ۲۴ دی ماه صادرشده بود.

تکفارس آی آر

دو هفته پس از اعدام نواب صفوی، آیت الله کاشانی به اتهام حمایت از اعضای جمعیت فدائیان اسلام و تمجید آنان، از سوی دادستانی ارتش دستگیر و زندانی گردید. براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ امکان این دستگیری ها و محاکمات را فراهم ساخته بود.

این عکس، که آیت الله کاشانی را درحال نوازش خلیل طهماسبی نشان می دهد به عنوان یکی از اسناد حمایت او از جمعیت فدائیان اسلام مورد استفاده بازپرس نظامی قرار گرفته بود

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۱۳۴۳ش:مروری بر رویدادهای چهار دهه اخیر ایران نشان می دهد که در سالهای ۱۳۴۳ و ۱۳۵۲ در روز ۲۶ دیماه (ژانویه ۱۹۶۵ و ژانویه ۱۹۷۴ ) مذاکرات نفتی مهمی در تهران آغاز شده بود که مذاکرات دوم (ژانویه ۱۹۷۴) محرمانه اعلام شده بود.

نتیجه مذاکرات اول، طبق اعلامیه دولت وقت، امضای دو قرارداد برپایه ۲۵ ــ ۷۵ میان ایران و دو کمپانی آمریکایی و هلندی بود.

www.takfars.ir

۲۰۰۶م:نیمه ژانویه ۲۰۰۶ و چند ماه پس از آغاز کار محمود احمدی نژاد در سمت رئیس جمهور، بلوک غرب و در صدر آن دولت آمریکا (و عمدتا به تحریک اسرائیل) پس از اطمینان از اینکه دولت تازه ایران برنامه و سیاست هایی دیگر دارد روش تهدید و جنگ مصاحبه و مقاله را در پیش گرفت و به ترساندن ایران از شورای امنیت و حملات هوایی و … پرداخت که مرور زمان نشان داد برایشان نتیجه نداشته است زیرا که صحنه تئاتر جهان و بازیگران آن تغییر یافته، پیشرفت در برنامه های اتمی ایران به صورت یک آرزوی ملی درآمده، ایران دارای یک بنیه دفاعی چشمگیر شده، به صورت یک قدرت موشکی درآمده و اشتباهات دولت جورج دبلیو بوش، آن را به صورت یک قدرت جهانی جلوه گر ساخته است.

از اظهارات هیلری کلینتون وزیر امورخارجه دولت «اوباما» چنین بر می آید که این دولت هم همان سیاست دولت جورج دبلیو بوش را در قبال برنامه اتمی ایران (و کل منطقه) دنبال خواهد کرد؛ البته با روش (اپروچ) دیگر. بانو کلینتون در جلسه ۱۳ ژانویه ۲۰۰۹ کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا در این باره گفت: ما به تلاش خود برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران ادامه خواهیم داد، ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. ما طرق دیپلماتیک را پیش خواهیم گرفت ولی گزینه های دیگر را از نظر دور نخواهیم داشت (تکرار تهدید جورج دبلیو بوش). ما در قبال ایران با دولت های نگران دست یافتن دولت تهران به اسلحه اتمی تبادل نظر خواهیم داشت و تصمیماتمان را هماهنگ خواهیم کرد. روش ما که احیاء رهبری جهانی آمریکاست دیپلماسی از نوع «سمارت پاور» است. دولت بوش نیروی نظامی را وسیله اجرای سیاست قرارداده بود و ما دیپلماسی از موضع قدرت را. دو روز بعد مدیر «سیا» که تا چند روز دیگر جای خود را به دیگری خواهد داد "برخورد با ایران" را بزرگترین چالش دولت تازه آمریکا خوانده و صریحا گفته بود که ایران دارای اورانیوم است و اگر بخواهد (که گفته است نمی خواهد) می تواند ظرف یک سال صاحب سلاح اتمی شود (و تنها ابزار برتری ما، کارایی خودرا از دست بدهد).

اصحاب نظر اظهارات بانو کلینتون به عنوان وزیر امورخارجه کشوری که در آن هر روز به طور متوسط یکهزار و ششصد نفر کار خود را از دست می دهند و در سال مالی جاری یک تریلیون و دویست بیلیون (میلیارد) دلار کسر بودجه دارد، در وضعیت امروز جهان عملی ندانسته و جدّی نگرفته اند مخصوصا که به باور آنان «انتخاب اوباما» که خواست بنگاههای بزرگ آمریکا برای حفظ منافع جهانی شان بود مألا در جامعه این کشور تفرقه ایجاد خواهد کرد زیرا آنان که در نوامبر ۲۰۰۸ به «اوباما» رای ندادند همانهایی هستند که تفکر قرن نوزدهمی اسلاف را کاملا از دست نداده و از اعقاب مهاجران سه چهار قرن پیش معروف به «واسپ» هستند و …. بعلاوه، هواداران ایران به احتمال زیاد در انتخابات ۳۱ ژانویه عراق شمار چشمگیری کرسی به دست خواهند آورد و همچنین با یک حرکت نامساعد ایران، کار بر آمریکا و ناتو در افغانستان سخت خواهد شد. با یک دعوت ایران از ناوگان روسیه برای دیدار از خلیج فارس لرزه براندام بسیاری که دل به حضور آمریکا در منطقه بسته اند خواهد افکند. جنگ غزه واقعیت هارا بر توده های عرب روشن ساخته، موقع و وضعیت حکمرانان عربی هوادار غرب را سخت ضعیف کرده که وزش یک باد ناموافق (بی احتیاطی آمریکا) می تواند متزلزلشان کند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۲۰۰۵م:«دکستر فیلکینز» روزنامه نگار آمریکایی ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵ از بغداد گزارش داده بود:

«تشدید عملیات مسلحانه، انفجار و بمب اندازی سبب شده است که نامزدهای انتخابات سی ام ژانویه عراق جرات نکنند خود را معرفی کنند. در موارد بسیار، این نامزدها حتی نام خود را هم نمی گویند. تهدید نامزدها به مرگ برفعالیت های انتخاباتی سایه افکنده است. در عراق به احزاب رای داده می شود، فرد. ناصر چادرچی رئیس حزب دمکراتیک ملی که حزب او ۴۸ نامزد دارد تایید کرد که نامزدها جرات مبارزه علنی ندارند و گفت که این انتخابات را باید انتخابات سری نام نهاد. او گفت که جز در برخی مناطق جنوبی و نواحی کردنشین شمال، نامزدها ترجیح می دهند که از خانه خارج نشوند. هنوز (نیمه ژانویه ۲۰۰۵) محل ۵۷۷۶ حوزه رای گیری اعلام نشده است و از ۷۴۷۱ نامزد تنها شماری از نامزدهای کرد و شیعه آشگارا می گویند نامزد انتخابات هستند. مقامات برگزار کننده انتخابات با اسکورت در حرکتند و ساختمانهای محل کار آنان شدیدا محافظت می شود. حسین علی از مبلغان حزب وفاق ملی نیز تایید کرد که محیط انتخابات بسیار ترس آور شده است.».

فیلکینز که گزارشش ۱۶ ژانویه در نیویورک تایمز انتشار یافت اضافه کرده بود:

«در طبقه پنجم یک کارخانه تولید روغن نباتی عراق اجتماع انتخاباتی برپا بود ولی ناطقین جلسه جرات نمی کردند که بگویند نامزد هستند!.».

۲۰۰۹م:۱۶ ژانویه سالروز فوت «رابرت فیتسجرالد» روزنامه نگار، پژوهشگر و شاعر بنام آمریکایی است که آثار کلاسیک یونان و روم از جمله اشعار هومر و ویرجیل را هم به انگلیسی برگردان کرده است. وی ۱۸ ساله نشده بود که پا به «حرفه خبر» گذارده بود. فیتسجرالد که در کنار نویسندگی به تدریس فنون نگارش و سخنوری و نیز تاریخ ادبیات در دانشگاه می پرداخت عضو آکادمی علوم و هنر آمریکا و مدیر آکادمی شعر و انجمن شاعران آمریکا بود. دهها سال روال براین بود که قوه مقننه آمریکا بدون مشورت با فیتسجرالد هیچ قانون و ضابطه ای در رابطه با کار قلم را بررسی و رای گیری نمی کرد. بنابراین، پیشنویس بسیاری از این قوانین به دست فیتسجرالد ویرایش شده اند. وی تلاش داشت که تا بتواند؛ مانع آلودگی ژورنالیسم، کار پژوهش، تالیف و ادبیات به سیاست و سوء استفاده از آن شود. با وجود این، وی نسبت به آینده ژورنالیسم که بتواند استقلال خودرا حفظ کند و ابزار کار قدرتمداران نشود بدبین بود.

به باور رابرت فیتسجرالد (متولد ۱۲ اکتبر ۱۹۱۰)، روند قهقرا رفتن «تاریخ نگاری و روزنامه نگاری طبق اصول» ادامه خواهد داشت که یکی از مسائل بزرگ دوران معاصر است. فیتسجرالد نگران بود که روزنامه نگار و تاریخ نگار تن آسا، ترسو، خویشتن دوست و یا دولتی شود و رسالت خودرا که آئینه بازتاب خوبی ها و زشتی ها بودن، کشف حقایق و افشاء آن و ثبت واقعیات است فراموش کند و قلم برای کسب روزی بکار برد و به صورت ابزاری در دست دولتمردان و قدرتمداران درآید که یک زیان مضاعف برای جامعه و مردمی است که به او اعتماد کرده اند. وی اواخر عمر نسبت به کامل بودن اخبار روز هم که در روزنامه ها منعکس و از شبکه های تلویزیونی پخش می شد تردید داشت و می گفت که شامل همه حقایق نیستند و روزنامه نگار زحمت تکمیل آنها را به خود نداده است. وی با رفتن یک روزنامه نگار، تفسیر نویس و مورخ به میهمانی بزرگان و بزم خصوصی آنان و قبول هدیه مخالف بود و ….

تک فارس

می دانیم که ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹ باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا به خانه «جورج ویل» تفسیر نگار محافظه کار این کشور رفته و با هم غذا صرف کرده بودند. با این ابراز لطف، آیا این مقاله نگار باز هم به خود اجازه می دهد که از کارهای «اوباما» در طول چهار سال حکومت او انتقاد کند؟. آیا یک روزنامه نگار رفته است تحقیق کند که چرا و با چه انگیزه سناتور نیویورک و قبلا بانوی اول حاضر شده است از سمت ثابت سناتوری برای شش سال بگذرد و وزیر امورخارجه شود که این همه زحمت و مسافرت و احتمالا شکست و … دارد؟؛ تا مخاطبان که در انتظار چنین پاسخی هستند، حقیقت را بدانند. آیا یک روزنامه نگار رفته است تحقیق کند که چرا باید بانکهای مرکزی ۱۲ گانه آمریکا به بانکهای خصوصی با کمتر از یک درصد بهره وام بدهند و این بانکها از بدهکاران کردیت کارتی خود ۱۹ تا ۲۱ درصد بهره بگیرند؟. پس از اینکه روشن شد بالا رفتن بهای نفت خام در سال ۲۰۰۸ تا هر بشکه ۱۴۷ دلار و سقوط آن به حدود یک چهارم آن مبلغ به دلیل معامله الکترونیک اسناد معروف به سلفخری و دست به دست گشتن این کاغذها بوده است، آیا روزنامه نگار قضیه را دنبال کرد که چرا این قبیل معاملات که از جیب مردم بوده با تصویب ضوابط منع نشده است؟. همه می دانند که شبکه های تلویزیونی آمریکا که عمدتا متعلق به کمپانی های خارج از حرفه خبر هستند به انتخاب اوبامای نسبتا گمنام به ریاست جمهوری آمریکا کمک موثر کردند تا با انتخاب یک سیاهپوست ذهن جهانیان تغییر یابد و آمریکا قدرت جهانی خودرا ازدست ندهد و اینک هم دارند اورا به آمریکاییان می فروشند مثلا بخشی از برنامه خبر (در پرایم تایم) خودرا به توصیف سگ های او اختصاص می دهند! و …. آیا رسانه های کشورهای دیگر به دولتهای خود هشدار داده اند که تا تنور داغ است و آمریکا از مشکلات جاری اش خارج نشده است نظم چند قطبی را جا اندازی کنند بگونه ای که راه بازگشت به وضعیت ۲۰ ساله اخیر میسر نباشد؟. تازه ترین مثال از ضعف روزنامه نگاری: ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹، همه و لحظه به لحظه از شبکه های تلویزیونی دیدند که یک هواپیمای مسافربر با ۱۵۵ سرنشین در کنار مجتمع های اداری ـ مسکونی شهر نیویورک در «هادسن ریور» فرود آمد و قایق های مسافربر میان نیویورک و نیوجرسی (معروف به «Ferry») سرنشینان آن را که روی بالهای هواپیما جمع شده بودند نجات دادند و بعدا سر و کله قایق های پلیس و آتشنشانی ظاهر شدند ولی در بخش اخبار همه اش فرماندارهای دو ایالت و شهرداران شهرهای مجاور و مقامات آتشنشانی و … مطرح بودند و خدماتشان؛ درست همانند تلویزیونهای دولتی کشورهای عقب افتاده در چندین دهه پیش. در کشور خودمان آیا انتقاد از راه اندازی بخش فارسی شبکه دولتی «بی بی سی» ادامه یافت؟ تا هموطنان به نیّات دولت لندن از القای سیاست هایش از این طریق پی ببرند. جنگ رادیو تلویزیونی آغاز شده است و دولتهایی که مورد تعرض قرارگرفته اند حق دارند از هر ابزاری برای دفاع استفاده کنند. ایستادگی در برابر تعرض یک دولت دیگر، سانسور نیست. رسانه های ما باید مردم را روشن سازند و متوجه نیرنگهای این دولتها کنند که برای شستشوی مغزشان این سرمایه گذاری هنگفت را تحمل میکنند. تشویق مردم به بی اعتنایی نسبت به این شبکه های دولتی باید قیافه و وسعت ملی به خود گیرد تا دشمن با شکست رو به رو شود.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۱۹۳۶م: ۱۷ژانویه سال ۱۹۳۶ (سه سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم) دکتر ژوزف گوبلز وزیر تبلیغات دولت هیتلر در اجتماع بیش از ۱۸ هزار تن از اعضای حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (نازی) گفت که تنها هنر بعضی دولتها (اشاره به انگلستان و فرانسه) استثمار ملل دیگر و ارتزاق از این راه و آقایی کردن بر همان ملل و تحت انقیاد نگهداشتن آنها است. داد و ستد عادی با این ملل تحت سلطه هم باید با تصویب قبلی استعمار گران انجام شود. کارخانه های آلمان نیاز به مواد خام دارند، ولی خرید این مواد باید با تصویب قبلی «دولتهایی که ارباب و آقای آنها هستند» باشد و گرنه کشورهای دارنده این مواد خام جرات فروش مستقیم نخواهند داشت. اربابها (قدرتهای استعمارگر) دولتهای تحت سلطه خود را تو سری خور و در حالت ضعف نگهمیدارند تا سرکش نشوند و حق خود را نخواهند. در کشورهای تحت سلطه، دولتها از مردمشان جدا هستند و سلطه گران هم ادامه این وضعیت را می خواهند و می کوشند که مردم این کشورها از آن چه که روی می دهد و حقایق پیرامون خود آگاه نشوند و حق خود را مطالبه نکنند و …. دولت آلمان این نظم را رد می کند و چون نیاز به مواد خام دارد؛ راهی ندارد جز این که به این استثمار و استضعاف پایان دهد. ما از لحاظ قدرت نظامی و ظرفیت صنعتی چیزی از این استثمار گران کم نداریم که نمی توانیم با پول خرید کنیم و آنها به مفت می برند و مانع از خرید ما می شوند . این وضعیت در این دوران قابل تحمل نیست و ما ادامه آن را نمی پذیریم و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۱۹۶۱م:۱۷ ژانویه سال ۱۹۶۱ ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا که از دوران حکومت وی تنها سه روز باقی مانده بود در مراسم تودیع با افسران ارتش این کشور، نگرانی خود را از گسترش نفوذ سیاسی و قدرت گرفتن اصحاب صنایع نظامی آمریکا ــ که عمدتا غیر دولتی هستند ــ اعلام داشت و گفت: اگر اجازه داده شود که صاحبان و مدیران این صنایع قدرتمندتر شوند و در تصمیمگیری های حکومتی نفوذ بیشتری به دست آورند، حکومت آمریکا اسیر و گروگان آنان خواهد شد و فلسفه وجود دولت که مسئول تامین آسایش، آرامش، امنیت و آزادی همه مردم است محدود خواهد گردید. در آن زمان، تفسیر نگاران تعجب خود را از شنیدن این کلمات از دهان یک سرباز قدیمی ابراز داشتند، ولی بعدا «تاریخ» بر درستی نگرانی ژنرال آیزنهاور مهر تایید گذارد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۲۰۰۵م:۱۶ ژانویه ۲۰۰۵ برای سومین روز پیاپی، شهرهای بزرگ روسیه از جمله سن پترزبورگ زادگاه ولادیمیر پوتین صحنه تظاهرات خشم آلود بازنشستگان این کشور بود که در برخی شهرها ترافیک را قطع کرده بودند.

به تصمیم دولت روسیه، قرار بر این بود که از آغاز ژانویه ۲۰۰۵ به جای استفاده بازنشستگان از اتوبوس شهری و درمان رایگان و مزایایی از این قبیل به هریک از آنان مبلغی پول نقد داده شود که این بازنشستگان خواهان باز گشت به وضعیت سابق بودند و استدلال می کردند که یک فرد در ایام پیری نیاز بیشتری به «درمان» دارد و هزینه های دکتر و داروی او زیادتراست.

ضمن شعارهای سالخوردگان روس که پرچم سرخ با خود داشتند، این شعارها به چشم می خورد:

محدود کردن کمک هزینه درمان به مبلغی ثابت، یعنی موافقت با مرگ زودرس سالخوردگان که روسیه را در جنگ دوم پیروز و برای این کشور فضا را تسخیر کردند. چرا شوروی می توانست مسکن با آب و برق و تلفن رایگان در اختیار باز نشستگان بگذارد و روسیه نمی تواند و ….

T A K F A R S

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۷ دی

۲۰۰۵م:شانزدهم ژانویه ۲۰۰۵ در یک بیمارستان شهر بخارست یک زن رومانیایی که در ماه مه آن سال ۶۷ سال شد یک دختر یک کیلو و چهارصد گرمی به دنیا آورد. ادعا شده بود که این بانو، سالخورده ترین زنی است که فرزند به دنیا آورده است. وی دوقلو آبستن بود که روز ۱۶ ژانویه یکی از دو جنین که او هم دختر بود در زهدان او فوت شد و پزشکان مجبور شدند با این که از حاملگی بیش از ۳۳ هفته نمی گذشت دختر دوم را به طریقه عمل سزارین به دنیا آورند. زائو که «ادریانا لیسکوAdriana Lliescu» نام دارد استاد دانشگاه و مولف کتاب کودکان است. پزشکان ۳۳ هفته پیش از آن، این دو نطفه را که از ترکیب اسپرم و تخمک یک زن و مرد جوان و سالم در لوله آزمایش به وجود آمده بودند در رحم بانو «ادریانا» که در آن سن و سال خواهان بچه بود قرار داده بودند و دو نطفه در رحم رشد و نمو کرده و به جنین تبدیل شده بودند. به این ترتیب؛ بانو ادریانا، هم دارای فرزند شده است و هم شهرت.

۱۹۱۳: ریمون پوانکاره به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد.

۱۹۱۵: در پی شکست نیروهای روسیه در نبرد اوت سال گذشته ، تزار نیکلای دوم هشتصد هزار سرباز روانه جنگ با آلمان کرد.

۱۹۱۶: نیروهای روسیه ارتش سوم عثمانی را به ارزروم عقب راندند . در این نبرد تلفات عثمانی ها که متحد آلمان بودند ۲۵ هزار کشته بود.

۱۹۲۳: فرانسه اعلام کرد توپی ساخته است که برد نهایی آن ۵۶ مایل (۹۰ کیلومتر ) است.

۱۹۷۷: منابع دولت وقت ایران ۱۷ ژانویه ۱۹۷۷ جیمی کارتر را متهم کردند که درنظر دارد از طریق بعضی انجمن های حامی حقوق بشر بر ضد آن دولت دست به تبلیغات و … بزند. پس از براندازی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ، این نخستین بار بود که مقامات دولتی ایران زبان به انتقاد علنی از سیاست دولت آمریکا گشوده بودند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر