تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۹۴م:۱۳ اوت سال ۹۴ میلادی، ارتش چین کار تصرف منطقه دره رود «تاریمTarim» و نواحی اطراف آن از جمله (کاشغرستان و قره شهر امروز) را تکمیل کرد و در شمالشرقی منطقه فرارود (ماوراء النهر و به قول جغرافیون غرب؛ آسیای میانه) با ایران همسایه دیوار به دیوار شد. مرزهای شمالغربی چین اینک پس از گذشت این همه سال همان است که ۱۳ اوت ۹۴ میلادی تعیین شده بود. در عملیات تصرف آن مناطق، ژنرال «بان چائو Banchao» نیروهای چینی را فرماندهی می کرد.

بان چائو ( که در تاریخهای قدیمی ایران «پنچو» ذکر شده است) سه سال بعد معاون خود را برای مذاکره درباره خطوط مرزی به ایران فرستاد. وی هنگام دیدار از شهر صد دروازه [دامغان] ابراز تمایل کرده بود که یک معبد بودایی در آنجا دایر شود که مقامات دولت اشکانی این درخواست را وی رد کردند.

ایرانیان قرن سوم پیش از میلاد واژه چین را از نام دودمان سلطنتی این کشور «Qin شین = صین» ساختند و در جهان عمومی کردند. این کلمه از طریق ایران باستان به قلمرو روم (اروپا) منتقل و جهانی شده است. دودمان «شین» در دهه دوم سده سوم پیش از میلاد کشور چین را یکپارچه کرد و در سال ۲۲۱ پیش از میلاد انجام این یکپارچگی را به اطلاع تیرداد یکم شاه وقت ایران از دودمان اشکانی که سرگرم بیرون انداختن مقدونی ها از قلمرو وطن بود رسانید. ظروف ویژه ساخت چین که از طریق جاده ابریشم به ایران می رسید نیز «چینی» خوانده می شد که این واژه هم از طریق ایران به اروپا انتقال یافته است. واژه چای (چا Cha به زبان انگلیسی Tea ) از همان زمان وارد زبان فارسی شده که از کشور ما به چندین کشور دیگر انتقال یافته است. چای از طریق جاده ابریشم از چین وارد می شد.

چینی ها برای نامیدن کشور خود کلمه «چونگ گوئو Zhong- guo را بکار می برند.

۱۱۵۲م:۱۳اوت سال ۱۱۵۲ میلادی علاء الدین غور با تصرف غزنه به عمر حکومت ۱۵۵ ساله غزنویان بر ایران خاوری پایان داد. حد غربی حکومت غزنویان بر ایران، ایالت ری بود.

تکفارس آی آر

اوج حکومت غزنویان در زمان سلطان محمود بود که هندجنوب غربی را هم در چند حمله متصرف شده و تا ساحل اقیانوس هند پیش رفته و معبد مهم هندوان در شهر سومنات (ایالت گجرات) هند را ویران ساخته بود. اگر این حملات سلطان محمود غزنوی به هند صورت نگرفته بود، امروز کشوری به نام پاکستان مرکب از مسلمانان هندوستان و تنها به دلیل تفاوت دین وجود نداشت. پاکستان ۱۴ اوت ۱۹۴۷( درست۷۹۵ سال پس افتادن غزنه به دست غوریان) به وجود آمد. سلطان محمود دلیل حملات نظامی خود به هند را ترویج اسلام اعلام کرده بود، ولی بیشتر مورخان انگیزه اصلی او از این حملات را کسب زر و عمدتا با غارت معابد هندوها نوشته اند. مهمترین کار سلطان محمود که باعث بقای شهرت او شده است؛ توجه به ادباء و دانشمندان بود که با آنان جلسات دیدار منظم داشت و شعراء را تشویق و دلگرم به سرودن شعر فارسی می کرد و ادبیات فارسی در زمان او رونق گرفت.

فردوسی که تنها به خاطر وطنش و عشق به ایرانیان و نه چشمداشت دیگری، شاهنامه (تاریخ منظوم ایران باستان) را سرود و در سال ۱۰۲۵ میلادی فوت شد در زمان سلطان محمود می زیست و در زادگاه خود، توس، زندگی می کرد.

به باور مورخان، جهانی شدن شهرت سلطان محمود و دودمان غزنوی باعث شد که از آن پس در هر گوشه از جهان توجه پادشاهان و امیران به مولفان ؛ شاعران و هنرمندان، تنها به خاطر باقی ماندن نام خودشان از طریق کارهای آنان افزایش یابد و از این رهگذر ادبیات و هنر نیز رونق یافت که در عصر حاضر از این لحاظ، رسانه ها جای شاعران و مولفان قدیم را گرفته اند و ه باور برخی از مورخان، جهانی شدن شهرت محمود غزنوی باعث شد که در هر گوشه از جهان توجه پادشاهان و امیران به مولفان ؛ شاعران و هنرمندان، تنها به خاطر باقی ماندن نام خودشان از طریق کارهای آنان افزایش یابد و از این رهگذر ادبیات و هنر نیز رونق یافت که در عصر حاضر از این لحاظ، رسانه ها جای شاعران و مولفان قدیم را گرفته اند و مقامهای تراز اول هر کشور می کوشند که شماری هر چه بیشتر از مقاله نگاران و اصحاب قلم را در کنار خود داشته باشند و یا دست کم اسباب رنجش آنان را فراهم نکنند و ….

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۱۵۲۱م:هرناندو کورتز Hernando Cortez افسر اسپانیایی روز ۱۳ اوت سال ۱۵۲۱ میلادی با تصرف مجدد شهر تنوچتیتلان Tenochtitlan (مکزیکوسیتی امروز) به عمر امپراتوری متمدن آزتک Aztec در مکزیک که در زمینه علم و هنر پیشرفت چشمگیر داشت پایان داد. برتری اسپانیائی ها در جنگ با بومیان مکزیک، تنها اسلحه آتشین آنان بود.

www.takfars.ir

کورتز (صرفا با هدف به دست آوردن طلا و نقره، و زمین برای استقرار جمعیت اضافی اروپا و به بیگاری کشاندن بومیان) با چند صد تفنگدار و تعدادی توپ ارتش دهها هزار نفری آزتکها را شکست داده بود!. مبدأ تقویم مکزیک باستان که دست کمی از تمدن آسیای غربی نداشت از ۱۳ اوت سال ۳۱۱۴ پیش از میلاد آغاز می شود و این تقویم و آثار ابنیه باستانی مکزیک محفوظ مانده و هویت این ملت است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۱۹۲۳م:ژنرال مصطفی کمال پاشا ۱۳ اوت سال ۱۹۲۳ به عنوان نخستین رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شد. ترکیه نامی است که بر باقیمانده از امپراتوری عثمانی گذارده شده است. کمال پاشا به خاطر خدماتی که به ملت ترکیه کرد لقب «آتا ترک» گرفت. تغییر الفبای ترکیه از عربی به لاتین که دارای حروف «صدادار» است و تلفظ ها یکسان شده است از خدمات اوست. دیگر از خدمات او، قراردادن پاسداری از قانون اساسی ترکیه بر عهده ارتش است، بنابراین نقض اصول این قانون کار دشواری است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۱۹۰۰م:۱۴ اوت ۱۹۰۰واحدهای تفنگدار دریایی آمریکا به منظور قلع و قمع جنبش چینیان موسوم به مشت زنان (زیرا اسلحه آتشین نداشتند که می دانیم باروت از اختراعات چین است) که بر ضد سلطه ابر قدرتهای وقت بپاخاسته بودند وارد شهر پکن شدند. ۱۲ سال بعد در همین روز (۱۴ اوت ۱۹۱۲ ) این تفنگداران وارد نیکاراگوئه شدند تا در این کشور از منافع آمریکاییان حفاظت کنند و تا سال ۱۹۲۵ (به مدت ۱۳ سال) در آنجا ماندند. همین تفنگداران ۱۴ اوت ۲۰۰۴ در شهر نجف (کشور عراق) استقرار یافتند.

۱۹۲۷م:۱۳ اوت، زادروز «فیدل کاسترو» رهبر انقلاب کوبا است ـ مردی که ۴۸ سال در برابر آمریکا ایستاد و شکست نخورد. وی در این روز در سال ۱۹۲۷ به دنیا آمد و از سال ۱۹۵۹تاسال ۲۰۰۸ رهبری کوبا را به دست داشت و در این کشور نظام سوسیالیستی برقرار کرد. فیدل کاسترو در پی یک عمل جراحی دستگاه گوارش و مدتی بستری بودن در بیمارستان، خود را بازنشسته کرده ولی به دادن اندرز و نوشتن مقاله برای روزنامه ارگان حزب کمونیست کوبا ادامه می دهد. رائول برادر فیدل کاسترو با رای مجمع ملی کوبا بر جای او نشسته است. کوباییان ۱۳ اوت ۲۰۰۶ هشتادمین زادروز کاسترو را بدون حضور وی که در بیمارستان بستری بود به صورتی محدود جشن گرفتند. ۱۳ اوت ۲۰۰۶ کاسترو در پیامی به هموطنانش اطمینان داده بود که وضعیت مزاجی او رو به بهبود می رود و مراسم تولد او موکول به دوم دسامبر شود که در عین حال سالروز بازگشت او از تبعید به وطن و آغاز قیام مسلحانه است. روزنامه های کوبا با این پیام دو عکس از کاسترو را چاپ کرده بودند که در بیمارستان برداشته شده و یکی از عکس ها او را در حال مکالمه تلفنی نشان می داد (عکسی که در سمت چپ – بالا درج شده است). این عکس که کاسترو را با نشاط و سرحال نشان می دهد چند روز پس از آن برداشته شده بود که رسانه های آمریکا با لحنی شادمانه خبر از بیماری شدید، تفویض اختیارات او و احتمال کناره گیری اش داده بودند. او ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۶ در بیمارستان بستری شده بود. کاسترو یکی از شخصیتهای مهم معاصر درجهان است که از آغاز قرن بیستم طولانی تر از هر فرد دیگر، بر یک کشور رهبری کرده است.

فیدل کاسترو در طول زمامداری خود موفق شده است بهترین روش آموزش و پرورش و درمان رایگان و بازنشستگی عمومی درجهان را در کوبا پیاده کند و یکی از مخالفتهای آمریکا با او، در باطن همین نظام درمان رایگان است که امر درمان در آمریکا مطلقا غیر دولتی و گرانتر از همه کشورهاست. در هرحرکت انتقادی از وضعیت گران – درمانی آمریکا، منتقدین روش درمان در کوبا را به رخ مقامات واشنگتن می کشند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۱۹۴۷م:دولت انگلستان که بر اثر جنگ جهانی دوم دچار کمبود کارگر شده بود ۱۳ اوت سال ۱۹۴۷ بیست هزار زن آلمانی را از منطقه اشغالی آمریکا در آلمان به انگلستان کوچانید تا در کارگاههای این کشور مشغول به کار شوند. این زنان در زمانی به انگلستان انتقال یافتند که آلمان برای ترمیم خرابی های ناشی از جنگ به کارگر نیاز مبرم داشت و سرانجام مجبور شد که با مهاجرت کارگران از ترکیه و بلغارستان موافقت کند که بسیاری از آنان از همان زمان در آنجا مانده اند.

۱۹۶۱م:سیزدهم اوت ۱۹۶۱ ساختن دیوار برلین آغاز شد. دولت کمونیست آلمان شرقی که از تشویق غرب به فرار مردم به آلمان غربی و تبلیغات منفی که به دنبال داشت خسته شده بود تصمیم به کشیدن این دیوار سیمانی گرفت که۲۷ سال پا برجای ماند. برلینی ها بامداد ۱۳ اوت ۱۹۶۱ که برای رفتن به کار از خانه های خود بیرون آمده بودند متوجه سیمهای خادار سراسری شدند که شبانه شهر برلین (پایتخت دویچ رایک = امپراتوری آلمان) را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده بود. بعدا این دیوار سیمی به دیوار بتونی تبدیل شد. در هفته ای که به ۱۲ اوت آن سال ختم شده بود ۱۲ هزار و پانصد تن از اتباع آلمان شرقی (بیش از هر هفته دیگر) از طریق برلین به آلمان غربی و سه دولت غربی مستقر در آنجا پناهنده شده بودند. در آن زمان، رسانه های غرب دفاتر وسیع در برلین غربی و هنگ کنگ مستقر ساخته بودند تا فرار از چین و آلمان شرقی را هرچه تمامتر بزرگ کنند و آن را به صورت نارضایی مردم از کمونیسم جلوه دهند، درست به همان گونه که در اوت ۲۰۰۶ دستگیری چندین پاکستانی تبار در لندن و پیش از آن بیماری فیدل کاسترو و … را منعکس ساخته بودند تا وسیله بهره برداری سیاسی به دست دولت های مشخصی بدهند و …. برخی از دستگیر شدگان در لندن (اوت ۲۰۰۶) که متهم به «قصد انهدام هواپیماهای مسافربر عازم آمریکا در آسمان» شده اند تا زمان دستگیری درخواست دریافت گذرنامه هم نکرده بودند و فاقد آن بودند!!!. واضح است کسی که گذرنامه ندارد نمی تواند با هواپیما در خطوط بین المللی پرواز کند.

تک فارس

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۱۹۸۸م:۱۳ اوت سال۱۹۸۸ نلسون ماندلا که به بیماری سل ناشی از تضعیف بدن بر اثر ماندن طولانی با شرایط بد در زندان و تحمل اعمال شاقه مبتلا شده بود، اجبارا از زندان به بیمارستان منتقل شد، زیرا خبر بیماری او به خارج از زندان درز کرده بود و دولت اقلیت سفید پوست آفریقای جنوبی که تحت فشار افکار جهانیان قرار گرفته بود راهی جز موافقت با انتقال او به بیمارستان نداشت.

ماندلا زنده ماند و پیروز شد و این بار نوبت او بود که دولت سفید پوستان را مدفون سازد.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۲۰۰۴م:تیتر و عکس صفحه اول شماره جمعه ۱۳ اوت ۲۰۰۴ روزنامه های آمریکا کناره گیری فرماندار انتخابی و ۴۷ ساله نیوجرسی از این سمت بود. وی پنجشنبه بعد از ظهر در حالی که همسرش «دینا» در کنارش ایستاده بود و دست در دست هم داشتند در یک مراسم رسمی و در برابر دوربین های تلویزیونی گفت که او «همجنس باز و یک همجنس باز آمریکایی» است و چون نمی خواهد که از این بابت به امور ایالت آسیب برسد، و صحنه رسوایی و هیاهوی سیاسی قرار گیرد کناره گیری می کند. وی گفت که می داند عمل او خلاف اخلاق و پذیرفتنی برای بسیاری از مردم نیست.

جیمز مک گریوی که از حزب دمکرات است تاریخ کناره گیری خود را ۱۵ نوامبر۲۰۰۴ (۱۳ روز پس از انتخابات) قرار داده است تا بتواند در طول مبارزات ریاست جمهوری، از «جان کری» نامزد آن حزب جانبداری کند.

تعجب در اینجاست که مک گریوی با داشتن آن عادت، دوبار ازدواج کرده و دارای دو فرزند است.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۲۰۰۴م:۱۳ اوت ۲۰۰۴ نفت خام در بازار نیویورک رکورد بها (تا آن زمان) را شکست و از هر بشکه ۴۵ دلار و ۵۰ سنت بالاتر رفت و برای مدتی کوتاه در خط ۴۵ دلار و ۷۵ سنت متوقف شد که قبلا سابقه نداشت و همه امور را تحت الشعاع قرارداد (درسال ۲۰۰۶ یعنی به فاصله دو سال این بها به بشکه ای ۷۵ تا ۷۷ دلار رسید، در نیمه اول سال ۲۰۰۸ تا ۱۵۰ دلار هم بالا رفت و در ۱۳ اوت این سال – امروز – ۱۲۷ دلار بود، چرا؟!).

مقامات آمریکایی در اوت ۲۰۰۴ کوشیدند که کاسه ـ کوزه ها را بر سر روسیه بشکنند که رفتار این دولت با کمپانی «یوکوس» باعث بالارفتن بهای نفت شده بود که رشد اقتصاد کشورهای صنعتی به آن بستگی دارد. در این زمینه کاخ سفید واشنگتن تلفنی با «مدودف» رئیس دفتر وقت کاخ کرملین (و اینک رئیس جمهور روسیه) تماس گرفت تا نگرانی رئیس جمهوری آمریکا از وضعیت کمپانی یوکوس و بالا رفتن بهای نفت به اطلاع پوتین برسد که چپگرایان روسیه به دفاع برخاستند و آن را نوعی مداخله در امور این کشور خواندند.

T A K F A R S

در همین هنگام «دیوید پیس» روزنامه نگار امریکایی نتیجه تحقیقات خود را درباره مسئله نفت آمریکا را اعلام داشت و به صورتی استفهام آمیز نوشت: نود و هفت در صد کسانی که اراضی نفتخیز را از دولت آمریکا اجاره کرده اند دست به استخراج نزده اند، چرا؟ (گویا منتظر کاهش ذخایر سایر کشورها و فروش به آنها به بهای گزاف هستند).

این روزنامه نگار که مطلب او توسط اسوشییدپرس مخابره شده بود و به استناد قانون آزادی اطلاعات، این آمار را به دست آورده همچنین نوشته بود که سی میلیون هکتار از اراضی دارای نفت در امریکا به اجاره داده شده است که ۳۳ هزار مستاجر دارند ولی تنها در سه در صد این اراضی کار استخراج صورت می گیرد و در بقیه کوچکترین اقدامی صورت نگرفته است و بعید است که تا نفت ارزان اوپک وجود داشته باشد اقدامی در این اراضی صورت گیرد.

در سال ۲۰۰۶ گرانی نفت به پای چین و هند نوشته شد که بر تعداد اتومبیلهایشان افزوده شده و نفت بیشتری مصرف می کنند و این دو کشور پاسخ دادند که میزان افزایش اتومبیل در طول دو سال آنقدرها زیاد نبوده است که بهای نفت را از بشکه ای ۴۵ دلار به ۷۵ دلار برساند، کلک های دیگری از جمله آزمندی کمپانی های بزرگ نفتی و نیز بورس بازی روی نفت خام درکار است. با وجود این، در این زمان (در اوت ۲۰۰۶) هنوز بهای آب بطری شده در آمریکا و ممالک اروپایی گرانتر از بنزین بود!.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

۲۰۰۴م:دستگیری «مایک والاس» روزنامه نگار کهنسال و معروف آمریکایی نمونه ای است از خشونت پلیس آمریکا که در این کشور امری عادی است و به صورت یک عادت در آمده است.

دستگیری مایک (در سال ۲۰۰۶ هشتاد و هشت ساله) ۱۲ اوت ۲۰۰۴ در شهر نیویورک صورت گرفت. والاس برای صرف غذا در یک رستوان نیویورک، با لیموزین (اتومبیل سواری کرایه ای با راننده) به آنجا رفته بود ولی در منطقه رستوران جای پارک کردن نبود.

پلیس خواست به راننده که در انتظار «جا» متوقف شده بود و گاهی هم جلو و عقب می رفت ورقه دادگاه و جریمه بدهد که والاس واسطه شد و گفت که اتومبیل پارک نکرده، راننده از آن خارج نشده و در حال حرکت است و نمی توان به آن ورقه جریمه «دوبله» داد که مامور مایک را به اتهام «حالت تهدید نسبت به پلیس» و «ممانعت از اجرای قانون» دستگیر و دستبند زد و به قرارگاه خود برد. با این که والاس به مامور گفته بود که دستنش آرتروز دارد و دردناک است؛ به او ستبند زده بود. مامور اشاره کرده بود که مایک را شناخته است ولی نسبت به شهرت عمومی او اعتنا نمی کند. شهردار نیویورک که مانند سایر شهرهای آمریکا بر پلیس هم ریاست فائقه دارد این عمل مامور را واکنش اضافی و قدرت نمایی غیر ضروری خوانده، نوعی عقده دانسته و گفته است که اگر «مایک» یک تهدید است؛ پس من هم تهدید هستم.

مایک در اوت ۲۰۰۴ با وجود کهولت همچنان به کار گزارشگری برای مجله تلویزیونی سیکستی مینیتس شبکه سی. بی. اس. ادامه می داد دو سال بعد اعلام بازنشستگی کرد. با وجود این در اوت ۲۰۰۶ به تهران رفت و با احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مصاحبه کرد که این گفت و شنید ۱۳اوت همین سال از آن شبکه پخش شد.

همان شب روزی که مایک (به خاطر هیچ) دستگیر شده بود (۱۲ اوت ۲۰۰۴) شبکه های تلویزیونی آمریکا خبر دستبند زده شدن مایک والاس را پخش کرده بودند تا درسی برای پلیس و مقامات دولتی باشد که اجازه ندهند ماموران از خود، واکنش بیش از حد نشان دهند.

image فهرست وقایع و رویدادهای تاریخی مهم ۲۲ مرداد

تک فارس www.takfars.ir

۱۸۶۸: در کشور پرو واقع در آمریکای لاتین زلزله روی داد و بیش از ۲۵ هزار تن را کشت.

۱۸۹۹: آلفرد هیچکاک سازنده انگلیسی فیلم سینمایی متولد شد و ۸۱ سال عمر کرد.

۱۹۰۷: نخستین تاکسی در تاریخ جهان در شهر نیویورک اغاز بکار کرد.

۱۹۶۰: سرزمین آفریقایی چاد که مستعمره فرانسه بود استقلال یافت.

۱۹۶۰: مکالمه دو طرفه تلفنی از طریق ماهواره بالونی " ایکو – ۱" عملی شد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر