تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

غذا خوردن درست برای داشتن معده ای سالم

image غذا خوردن درست برای داشتن معده ای سالم

غذا خوردن و انتخاب غذاها آدابی دارد که آنها را مرور می‌‌کنیم:

تک‌خوری: اینجا باید قانون تک‌خوری را رعایت کرد! یعنی اجتناب از مصرف غذاهای متعدد در یک وعده غذایی؛ به ویژه اگر فرد سابقه مشکلات گوارشی هم داشته باشد‌، این مساله بسیار مهم است.

علت: قسمت ابتدایی دستگاه گوارش، معده است و چند عملکرد مهم دارد که یکی از آنها پذیرش غذاست. پذیرش غذا به معنای حجم پیدا کردن و آماده شدن غذای خورده شده است. معده با حرکاتی که انجام می‌‌دهد، تکه‌های غذا را به اجزای ریزتری تقسیم می‌‌کند تا هضم آن راحت‌تر شود. کار بعدی معده تحویل غذای آماده هضم به روده‌ها و به طور خاص، روده باریک است. بنابراین کسی که چند نوع غذا که محتویات آن از نظر پروتئین، چربی و قندها با یکدیگر متفاوت است، می‌‌خورد، احتمال ایجاد اختلال در هضم غذایش وجود دارد.

البته کسانی که معده سالمی‌‌ دارند مشکلی از نظر تحمل این سه نوع غذای متفاوت ندارند و غذایشان هضم می‌‌شود اما کسانی که علائم اختلال گوارشی دارند، با خوردن غذاهای مختلف، دچار اختلال در هضم می‌‌شوند. برخی بر این عقیده هستند که خوردن مواد غذایی ترش هضم غذا را راحت‌تر می‌‌کند. در حالی که مصرف مایعاتی مانند سرکه که حاوی اسید است، اسید معده را مهار کرده، در نتیجه جلوی هضم غذا را می‌‌گیرد.

تکفارس آی آر

جویدن، نه بلعیدن: جویدن درست غذا دومین مساله‌ای است که باعث می‌‌شود غذا به شکل مناسبی هضم شود.
علت : سرعت در غذا خوردن با انجام دو کار روی هضم غذا تاثیر می‌‌گذارد. هر چقدر تندتر غذا را بخورید میزان هوایی که می‌‌بلعید، بیشتر می‌‌شود. همین امر باعث بروز علائمی‌ ‌مثل نفخ، آروغ و احساس سنگینی در معده می‌‌ شود. دوم اینکه سرعت جویدن روی ‌اندازه تکه‌های غذا هم موثر است و عمل جویدن و جنبش فک و دندان‌ها باعث افزایش حرکت‌های گوارشی و آماده شدن دستگاه گوارش برای هضم بهتر غذا می‌‌شود.

با غذا آب نخورید: هنگام غذا خوردن، زیاد مایعات ننوشید.
علت : مصرف مایعات ممکن است نوع هضم غذا و سطح شیره‌های ترشح شده از معده را تحت تاثیر قرار دهد. همین مساله سبب بروز اختلال در تخلیه معده می‌‌شود.

دل‌پیچه و لبنیات: بعضی افراد در هضم بعضی از مواد غذایی اختلال ذاتی یا اکتسابی دارند و درصدی از جامعه ایرانی به دلیل وجود همین مشکل نمی‌‌توانند لبنیات را به خوبی هضم کنند. در نتیجه دچار نفخ، دل‌پیچه و اسهال می‌‌شوند که این علائم از نشانه‌های وجود اختلال در دستگاه گوارش است و ممکن است با مصرف دارو برطرف شود‌. این افراد بهتر است از لبنیات کم‌چرب یا فراوری شده مثل ماست و پنیر استفاده کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر